Gå til innhold
Arkivverket

Hun ble konfirmert i 1903 og fikk karakter 2 1/2 , men hva tilsier det ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Inga Olsdatter  var født den 20 september 1888 , og døpt den 25 november . Hun ble konfirmert  i Aas kapell i Ringsaker på Hedmark den 11 oktober 1903 . I følge presten fikk hun karakter  2 ½ , men hva tilsier karakteren 2 1/2 ? 

 

https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000001452204

 

PÅ forhånd tusen takk 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke helt enkelt uten å vite hvilken skala presten opererte med, men jeg ser at det var én som fikk 4½, og hvis vi gjetter på at skalaen gikk til 5, så var nok Inga midt på treet, som så mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Hmm, ikke helt enkelt uten å vite hvilken skala presten opererte med, men jeg ser at det var én som fikk 4½, og hvis vi gjetter på at skalaen gikk til 5, så var nok Inga midt på treet, som så mange andre.

 

Tusen takk Olaf . Det hadde ikke så mye med slekt å gjøre men jeg var litt nysgjerrig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet er diskutert i flere tråder uten at man har landet på noen eksakt konklusjon om hvordan tallkarakterene skal tolkes (unntaket er der hvor det er gitt kommentarer fra presten i tillegg til tallkarakterer, da er det enklere å forstå skalaen). Forøvrig virker det som noen prester har brukt skolesystemets karakterskala, mens andre har brukt "egne".

 

Legger ved lenke til 1 tråd:

 

 

G. Thorvaldsen skrev i 1978 en interessant hovedoppgave i Historie: Konfirmanter og karakterer : en sosialhistorisk analyse - du kan laste ned PDF herfra - http://urn.nb.no/URN:NBN:no-18672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Det hadde ikke så mye med slekt å gjøre men jeg var litt nysgjerrig

Uten detaljene blir det jo ingen helhet!  😃  Alle de små, og tilsynelatende ubetydelige detaljene som jeg har lært i disse slektsforumene opp igjennom årene, kan sikkert fylle en tjukk bok. Jeg husker ikke alt, men det ligger som et teppe bak i hjernen et sted, og det dukker jo opp av og til, til sorg eller glede for noen. Også er det innmari greit å kunne hente fram litt når det er en quiz! 😄

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.