Gå til innhold
Arkivverket

RO, Klepp: Paret Jens Christian Abrahamsen og Gullække Marie Jacobsdtr. på Rosland


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

6 timer siden, Grethe Flood skrev:

Jeg finner en Abraham Roseland Jensen, født 12.12.1837 med lenker til ektefelle og barn. Kona er en annen enn Maren Enoksdatter, og barna er født i Wisconsin og Minnesota fra 1862 og utover. 

 

https://www.findagrave.com/memorial/95516993/abraham-roseland-jenson

 

Jeg vet ikke om dette er rette Abraham, men fødselsdato er den samme som for Abraham, fødselsåret avviker med ett år. Jeg ser også at han står med Roseland, og i dødsfallsregistrering til Stine i innlegg #11 står det også Stine Christiansdtr Roseland Reinertsen. 

 

Er jeg på rett vei eller på ville veier?

 

Det er riktig Abraham. Første kona døde i 1863 og han giftet seg påny i 1864. Dette finner du bl. a. i American Lutheran Biographies (forfatter Jens C Roseland), side 404 - ligger i post # 16.

 

American Lutheran biographies, side 404.jpg

 

Forøvrig gjelder det samme for Abraham som de andre søsknene;

 

Sitat

 

Det er flere Ancestry medlemmer (etterslekt) som har lagt ned mye arbeid med godt kildemateriell, fotografier m.m.

 

Jeg vil anbefale trådstarter et kortidsabb. hos Ancestry - så kan jeg hjelpe til med lenker til de forskjellige familitrærne.

 

 

Fordelen med dette er at du får lett oversikt over all dokumentasjon, kildemateriell, fotografier m.m. I tillegg kan du få direkte kontakt med etterkommere.

 

Om ikke det er interessant så hjelper jeg (og sikkert andre) gjerne med evt. spørsmål du måtte ha.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Egil Johannessen skrev:

FAMILY HISTORY OF ROSELAND, REINERTSON, JENSEN FAMILY
(Grandmother Olivia Jensen Olson's Family) - Written by Peter Ingbert Reinertsen, Grandmother Olson's first cousin. Translated from Norwegian by his grandson, Oscar Olson.

 

16701688cd7b4249150c23afec238a67.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 20.48, Lars Waaltorp skrev:

Det er kanskje Isak som gifter seg 1.7.1861 i Wisconsin? Faren er kalt "Christian Jens", mens moren er kalt "Gulokte Maris" (= Gullæke Marie):  https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XR24-C2Q

 

De eneste Isak og Gretha Jenson jeg finner, døde i 1866 og 1868, og de er gravlagt i Iowa. Fødselsåret på Isak stemmer, men jeg får det ikke helt til å stemme med "O" som mellomnavn:  https://www.findagrave.com/memorial/82850939/isak-o-jenson

 

I boka American Lutheran Biographies som det er linka til i #16 står det ingen ting om at Isak var gift så dette er truleg eit anna par.

Mellombokstaven O. høver heller ikkje ettersom han ikkje var døypt med meir enn eit fornamn. 

 

Tillegg:  Men i #11 der systersonen   skriv om familien  står det at Isak var gift og hadde 2 barn, og kona hans døydde kort tid etter han så det stemmer nok då likevel at det er dei to du fant gravlagt, Lars.  😉

Endret av Harald L. Bakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 21.34, Egil Johannessen skrev:

 

Det er riktig Isak - det er flere Ancestry medlemmer (etterslekt av Isak, Jacob og Stine) som har lagt ned mye arbeid med godt kildemateriell, fotografier m.m.

 

Jeg vil anbefale trådstarter et kortidsabb. hos Ancestry - så kan jeg hjelpe til med lenker til de forskjellige familitrærne.

 

Legger ved utdrag av et dokument som i sin tid ble skrevet av sønnen (f. 1858) til Stine og Peder.

 

 

Hjerteleg takk for eit generøst tilbod, men no er dette så perifert i mi slekt at eg har fått svar på dei spørsmåla eg  hadde og den dokumentasjonen eg treng i den forbindelse.

Hjerteleg takk til alle som har bidrege til å oppklare denne familien.  🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Harald L. Bakke skrev:

I boka American Lutheran Biographies som det er linka til i #16 står det ingen ting om at Isak var gift så dette er truleg eit anna par.

 

I boka, på side 404, står det definitivt at han var gift. 

American Lutheran Biographies, side 404.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

I boka, på side 404, står det definitivt at han var gift. 

American Lutheran Biographies, side 404.jpg

Takk Egil, det hadde eg ikkje fått med meg i den teksten  😮  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Wisconsin, Marriage Index, 1820-1907
Name:    Greta M Sorley
Marriage Date:    30 Jun 1861
Marriage Place:    Winnebago, Wisconsin, USA
Volume:    1
Page:    3

 

The Wisconsin, Marriage Index, 1820-1907
Name:    Isak Jenson
Marriage Date:    30 Jun 1861
Marriage Place:    Winnebago, Wisconsin, USA
Volume:    1
Page:    3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.