Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til et Høsting (har prøvd selv og)


Lars Reitan
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på o det finnes noen snille sjeler der ute som kan hjelpe meg med noe. Jeg prøver og tyde, samt lære meg dette. Men jeg har kommet til noe som er helt uforståelig for meg. Jeg skriver ned det jeg har fått til, til nå. Det er ikke mye. Men håper noen kan hjelpe meg mer på vei. 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/22645/16 

Venstre side

 

N 69 Høsting Forlig

 

Vitterlige af aar 1857 

Efter gard(denes) Jeg ser det står noe angående går... og....       Fjellet, Beite/Beiterett...

så er det helt ufårståelig for meg helt til jeg kommer ned til "paa Rød"  Så kommer det noen nav Larson?.. Bersvendson

Peder, Pederson?  Samtlige? 

gangen.

 

Gjendom? Rød

 

(så greierjeg og tyde at det står noe om overnevnte. og videre noen tall (24) ( til fattigakssen) for Hver gang? 

 

Peder Perderson Rød med ens (Rødmendenes?)  (gar?) og af..

 

(så videre er det noen navn som Erik Bersvendson Rød, Peder Pedersen Rød?)  Forlangede? 

1857.

 

 

 

Dette vet jeg er veldig stykkevis.Men er det noen som kunne hjulpet meg med hele teksten? Den er sikkert full av feil og, det lille jeg har prøvd på. Men da har jeg noe og sammenligne når jeg skal prøve meg videre nedover. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lars R skrev:

Jeg lurer på o det finnes noen snille sjeler der ute som kan hjelpe meg med noe. Jeg prøver og tyde, samt lære meg dette. Men jeg har kommet til noe som er helt uforståelig for meg. Jeg skriver ned det jeg har fått til, til nå. Det er ikke mye. Men håper noen kan hjelpe meg mer på vei. 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/22645/16 

Venstre side

 

N 69 Høsting Forlig

 

Vitterlige af aar 1857 

Efter gard(denes) Jeg ser det står noe angående går... og....       Fjellet, Beite/Beiterett...

så er det helt ufårståelig for meg helt til jeg kommer ned til "paa Rød"  Så kommer det noen nav Larson?.. Bersvendson

Peder, Pederson?  Samtlige? 

gangen.

 

Gjendom? Rød

 

(så greierjeg og tyde at det står noe om overnevnte. og videre noen tall (24) ( til fattigakssen) for Hver gang? 

 

Peder Perderson Rød med ens (Rødmendenes?)  (gar?) og af..

 

(så videre er det noen navn som Erik Bersvendson Rød, Peder Pedersen Rød?)  Forlangede? 

1857.

 

 

 

Dette vet jeg er veldig stykkevis.Men er det noen som kunne hjulpet meg med hele teksten? Den er sikkert full av feil og, det lille jeg har prøvd på. Men da har jeg noe og sammenligne når jeg skal prøve meg videre nedover. 

 

 

Ikke lett å tyde den skriften der. 

Håper noen greier å tyde det som står. 

 

Fint om du kan endre "Lars R" til ditt fulle navn. 

Jfr. forumreglene. 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Ikke lett å tyde den skriften der. 

Håper noen greier å tyde det som står. 

 

Fint om du kan endre "Lars R" til ditt fulle navn. 

Jfr. forumreglene. 

Det foregår i ei bygd som heter Rød. Derav navnet "Rød". Samt at jeg tror jeg kan lese "Rødmendenes"  Noen av navnene jeg greier og tyde som står skrevet de seks siste linjene nedenfra og opp) Anders Larson Rød, Erik Bersvendson Rød, Erik Pederson Rød, Knud, , Olse Olsen Rød.  Ser ut til at disse navnene går igjen. 

 

Og at det dreier seg om misnøye angående beiting i fjellet. Siden jeg greier og tyde 24 og fattigakssen. Så vil jeg tro at dette er ei bot/mult de må betale fatigkassen. For om dyr beiter på anden sin slette (Det er vil gjetting) Siden jeg ikke greier og lese annet en 24 og fattigkassen. Men jeg har sett lingnede tekster i andre "ting". Men selfølgelig behøver det som sagt ikke og stå det.  

Samt på 3 linje ovenfra og ned så ser det ut til og stå noe om en "bytesten"/bytestener? Mulig jeg bommer kraftig også her. 

 

Men jeg er jo en fersking i dette gamet. Så Jeg håper noen kan hjelpe meg med det første her ja. 

 

Uansett, Tusen takk Ann-Mary Engum 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjere er å ta kontakt med Statsarkivet og be om at dei scannar denne sida til deg.
Ein klarer til nød å lese dei fyrste og dei siste linene her, men partiet i midten, er umogeleg å lese.
Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No. 69 Thinglæst Forlig

Forligelsescommissionen i Næssets Præstegjæld gjør herved vitterligt, at Aar 1857, atten hundrede femti og syv, den 6. sjette, October, afholdtes Forligelsescommissionen paa Næssets Præstegaard ved de beskikkede Commissairer Sognepræst Heltberg, og Gaardbruger Aslak Thoresen Jordfald.
Hvorda! blev foretaget Sag No. 69. Samtlige Gaardeiere paa Rød, nemlig Mads Knudsen, Ole Olsen den yngre, Anders Larsen, Erik Bersvendsen, Endre Pettersen, Knud Olsen og Petter Bersvendsen Rød contra Peder Pedersen Rød, i Anledning af, [....]


Sak nr. 70 går ut på det same; strid om beite.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunnar Sigdestad skrev:

No. 69 Thinglæst Forlig

Forligelsescommissionen i Næssets Præstegjæld gjør herved vitterligt, at Aar 1857, atten hundrede femti og syv, den 6. sjette, October, afholdtes Forligelsescommissionen paa Næssets Præstegaard ved de beskikkede Commissairer Sognepræst Heltberg, og Gaardbruger Aslak Thoresen Jordfald.
Hvorda! blev foretaget Sag No. 69. Samtlige Gaardeiere paa Rød, nemlig Mads Knudsen, Ole Olsen den yngre, Anders Larsen, Erik Bersvendsen, Endre Pettersen, Knud Olsen og Petter Bersvendsen Rød contra Peder Pedersen Rød, i Anledning af, [....]


Sak nr. 70 går ut på det same; strid om beite.

Jeg forstår. Tusen takk for all hjelp. Resten som N70  blir ikke lett, men det er jo derfor man øver. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.