Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av ekteskapsinngåelse i 1812


Gunn Eliassen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å tyde teksten i forbindelse med ekteskapsinngåelse mellom Andreas Lindeman og Else Larsdatter.

Midt på siden til høyre.

 

På forhånd takk.

 

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 272-273
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070529320301
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gunn Eliassen skrev:

Jeg trenger hjelp til å tyde teksten i forbindelse med ekteskapsinngåelse mellom Andreas Lindeman og Else Larsdatter.

Midt på siden til høyre.

 

På forhånd takk.

 

SAK, Flekkefjord sokneprestkontor, F/Fa/Fab/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1781-1832, s. 272-273
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070529320301
 

 

Siterer, i håp om at lenken blir klikkbar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21 Marts forlangede Søefarende og Ungkarl Andreas Lindeman, fød i Sverrig at der nestkommende Søndag maatte skee Lysning til Ægteskab mellem ham og Pigen Else LarsDatter Kongshavn her af Sognett. For alt Lovstridigt i dette Ægteskab, det være sig Slægtskab, Svogerskab eller deslige samt for at begge have haft de naturlige kopper derfore indestaae vi som Cautionister og da den til[…], intet foregaaende Ægteskab har? Sted, fornøden Attest af Vedkommende kunde fremlægges, da indestaar vi tillige for at intet paa fremmede Steder under hvad Navn nævnes kan hindrer dette Ægteskab, men paatage vi os alt Ansvar og at den Tiltale, de maatte flyde af dette Ægteskabs Fuldbyrdelse for den verende? Præst. Hitterøe Præstegaard ut Supra.

8. Augusti brudeviede. Hans Hansen Eje. Niels P. Fugelsang.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp 🙂

 

Jeg følte meg som en analfabet i møte med denne teksten. Jeg så at det var skrift, men den ga overhode ikke mening. Jeg fikk knapt til enkeltbokstaver.

Til nå, i mine 10 år som slektsgransker, den vanskeligste teksten jeg har funnet i min slekt.

 

Jeg hadde håpet den skulle gi meg noen spor om opphavet til Andreas, men han ser ut til å være en nøtt å knekke.

 

Tusen takk igjen.

Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gunn Eliassen skrev:

Jeg hadde håpet den skulle gi meg noen spor om opphavet til Andreas, men han ser ut til å være en nøtt å knekke.

 

Det finnes en rekke attester i prestearkivet for Flekkefjord prestegjeld (i statsarkivet i Kristiansand) vedrørende vielser i Hidra sogn. Det finnes vel neppe noe angående denne vielsen siden det spesifiseres at brudgommen ikke kunne fremvise attest, men det er kan hende verdt å sjekke?

 

Jeg har omtalt dette ekteparet i bind 1 av bygdebok for Hidra herred. Deres eneste datter bodde sammen med stefaren Jens Jakobsen på Festevoll på Hidra ved folketellingen 1865: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038192000412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter for øyeblikket og venter på den boken. Den er bestilt på fjernlån på biblioteket. Jeg har en knippe aner på Hidra som må sjekkes ut. Blant annet nevnte Jens Jakobsen, min 3xtippoldefar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.