Gå til innhold
Arkivverket

Begravelsen Nicolai. Flyg, jr. 1701. Oslo


Leif Kåre Solberg
 Del

Recommended Posts

SAO, Oslo skifterett, H/Ha/L0001: Skifteprotokoll, 1692-1701, s. 335b-336a. https://media.digitalarkivet.no/view/25393/337?indexing=

 

 

Dessverre leser jeg dem ikke, gotisk håndskrift.

 

 

xx betyr = det som ikke forsto.

 

 

  1. 1)      2 – 3 linje:

Nicolaj Flyg Forige Størg, och hans Sak: Hustirue Lisbet Arfves Datter

 

 

  1. 2)      Anno Christy 1701 den 9. marsy xx avgangen Nicolay Flüghs xx registering og vurdering xx Lisbet Arfves Datter xx. Børn Augustinus Flug på 5 måneder og Dorthe Flug på 4 år. xx Monsr Gregerzs Bensen og Ole Christensen og xx til formyndere Niels xx Bollerud og Geir xx

 

 

  1. 3)      Dessverre leser jeg dem ikke?

 

 

Det er en mengde papirer som har en dato: 1700 - 1701. Kanskje jeg kunne få en orienting, hva disse går ut på?

Oslo skifterett, H/Ha/L0001: Skifteprotokoll, 1692-1701, s. 340b-341a - s. 346b-347a

 

 

  1. 4)      Dessverre leser jeg dem ikke, unntatt tallene?

Begravelsen Nicolai Flyg, jr,, ca. tall:       Rdl.

Auksjon

 

2079

Penger

 

223

 

Overskudd

 

  2302

  Gjeld 1                                                       - 792

  Netto  1                                                      1510

 

  Gjeld 2?  339b-340a til 340b-341a?   - 1397

  Overskudd Netto 2?                                   123

 

 

Hvis det ca. OK?

 

 

  1. 5)      1. post. Huset er nevnt foran de øvrige poster. Huset er 912 Rdl. Men fra står det foran?

 

 

Mvh

Leif Kåre

 

 

 

 

Endret av Leif Kåre Solberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif Kåre.

Dette er ikke en begravelse, men ett skifte. Derfor bør du endre overskrifte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linje 2 og 3:
...Nicolaj Flugh forige Skarp-Retter och Hans Sal. Hustrue Lisbet Arfves Daatter

Neste:
..Anno Christy 1701 Dend 9 Marty vare vij effter Begier forsamblede udj Afgangne Nicolay Flughs forige ScharpRetter her i Staden hans Huus og Gaard, Registering og Vurdering samt schiffte og deeling at for Rette Effter hannem og hans Sahl. Hustrue Lisbeth Arfves Daatter, Kmellum deris Effterlatte Børn Augustinus Flug som Er 5 Maaneder og Dorthe Flug. Ofververende paa deris vegne deris Bestefader Arfve Lauridsøn Due, Her var og Ofververende Stads Oberformynderen velfornemme Mand Sr. Gregus Jensøn og Ole Christensøn og Er af Dennem udmeldet til formyndere Niels Olsøn Bollerud og Geis(?) Watlof, Och Er da Boetz Midler som d 19 February Da dend Sahl. Mand Døde, blef forseiglet, nu igien Aabnet, og befunden som følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif B. Mathiesen: Dette er ikke en begravelse, men ett skifte. Derfor bør du endre overskriften.

Ett skifte jeg beklager en begravelse.

 

 Else B. Rustad; Arfve Lauridsøn Due og Ole Christensøn. Ole Christensøn er kjent. Arfve Lauridsøn Due.

Gjennom Google Arve Lauridsøn Due får jeg opp:

Fálkinn, 24. árgangur 1951, 5. Tölublað - Timarit.is. Nicolai Flúg Lísbet Arvadóttur Due, «dóttur Arve Lauritsen Due og Marinar Nílsdóttur.»

Den henviser videre: Ingeborg Flood: I kro og strede Kulturhistoriske skisser fra gamle tingbøker. 1951. Jeg har nå bestilt den.

Ofuerwærende = ofuer wærende = foreværende, part. adj. om rettssak: som verserer for en domstol: som tidligere har innehatt en stilling, rolle e.l. til forskjell fra nåværende. «John Gabriel Borkman, forhenværende bankchef Henrik Ibsen: John Gabriel Borkman”. Ofuerwærende, dobbelt nektelse = til stede. Det var «O» Ofuerwærende som skapte problemer.

«Det er en mengde papirer som har en dato: 1700 - 1701. Kanskje jeg kunne få en orienting, hva disse går ut på?» Ingeborg Flood har et svar på dette.

 

Sahl. Nicolaj Flyg och Hans Sahl. Hustrue

Takk for dette. Det betyr er hun død.

 

SAO, Oslo skifterett, H/Ha/L0001: Skifteprotokoll, 1692-1701, s. 112b-113a

https://media.digitalarkivet.no/view/25393/113?indexing=

Øverst til venstre. Hva står det, endrer: 1450 Rdl.?

 

Mvh

Leif Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leif Kåre Solberg skrev:

Øverst til venstre. Hva står det, endrer: 1450 Rdl.?

 

 

Mener du hva som står under beløpet 1450rd?

Der står:
Hvorimod Befandtis Eftersckreune Bortsckyldige Gield...osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.