Gå til innhold
Arkivverket

Abel Rasmusson Midtbø, Kinn, Sogn og Fjordane, begravet 07.05.1797, 70 år gammel. Fødested og foreldre?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Abel Rasmusson Midtbø ble begravet i mai 1797. Han var da 70 år gammel.

Se litt nedenfor midten på høyre side i kirkeboka.

https://media.digitalarkivet.no/view/11533/47782/98

 

Han giftet seg i Kinn  i 1766 med Marthe Knudsdtr. Midtbø. I den forbindelse er det ikke oppført noe gårdsnavn på Abel.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vi14371689&gardpostnr=1106&personpostnr=2211&merk=2211#ovre

 

Jeg finner en Abel Rasmusson døpt 26.01.1737 på Gangeskår i Selje, Nordfjord med far Rasmus Gangeskår.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sogndaap&gardpostnr=53667&merk=53667#ovre

 

Jeg finner kun en Abel døpt rundt denne tiden i Kinn, men her er farsnavnet Hans.

 

Så mitt spørsmåle blir da om denne Abel Rasmusson på Midtbø i Kinn er identisk med ham som ble døpt i Selje i 1737, eller finnes det andre passende kandidater i området? Og om det er karen fra Selje, hvme er da denne Rasmus Gangeskår og hvem var han gift med i 1737?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

 

Det står Hogen etter navnet til Abel Rasmusson Midtbø i bygdebok. Mulig det kan være et spor.

 

image.png.ef79c0efa0895c5f93b8a1e862ff6d97.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Ivar.

Jeg får se hva jeg kan finne om Hogen. Jeg finner ikke umiddelbart noen går som passer i 1701 tellingen og har heller ikke registrert noe slikt gårdsnavn i databasen min. Derimot er der en gård Hopen i Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant.

 

Det hadde vore spennande dersom det fanst ei oversikt over ulike slektsbøker eller ultralokale bygdebøker for f. eks. Sunnfjord generelt og Flora/Kinn spesielt. For heile kommunen har ein berre Joleik si soge fram til 1801, og ein skal vel vere heldig om ein finn noko nyttig der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Som du sier var det ikke mye hjelp å få der.

Og for meg ser det ut til at Hogen må ha vært et bruk under Midtbø. Det er imidlertid ikke noe bevis for at Abel var født der. Jeg finner som nevnt kun en Abel født i Kinn i denne perioden og det var på Frøyen med far Hans.

Det faktum at Abel ikke er ført med gårdsnavn ved vielsen, men bruden var ført fra Midtbø burde være en klar indikasjon på at han ikke var fra Kinn.

Jeg er derfor fortsatt interessert  opphavet til Abel Rasmusson fra Gangeskar. Hvem var denne Rasmus Gangeskar og hvem var han gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet frå 1784 etter Margrethe Olsdtr. på Gangeskar nemner m.a. eldste son Abel Rasmussen som var "gift og boende på gaarden Fladrager" (Flatraket): https://www.digitalarkivet.no/sk20081201630512

Abel Rasmussen Lynghaug gifte seg i Selje i 1761: https://www.digitalarkivet.no/kb20070515640001

Lynghaug er eit bruk på garden Flatraket.

Abel Rasmussen frå Gangeskar er nok såleis ikkje same mann som endte opp på Midtbø i Kinn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ein god kandidat, dåp nr. 4 til venstre, i Gloppen 1729: Abel, son av Rasmus Abelsøn Emiellem:

 

SAB, Gloppen Sokneprestembete, H/Haa/Haaa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1712-1735, s. 260-261
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228290579
 

Det er ikkje så langt frå Eimhjellen til Midbøen.

Endret av Torodd Kinn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torodd. Ja, det kan absolutt være en kandidat å se nærmere på. Kanskje bygdeboka har opplysninger som kan benyttes til noe.

Takk skal du ha for innspillet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje noko meir på Abel Rasmusson Eimhjellen etter at han blei konfirmert 23 år gammal i 1751. Det gjer at han i alle fall ikkje er uaktuell for deg.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Aase, jeg håpet du skulle se dette. Bygdeboka var ikke mye til hjelp, og det er vel heller ikke noe skifte etter Rasmus og Eli.

Kankje ekstraskatten 1762 kan avdekke noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er dessverre ingen barnlause sysken å lese skifte etter heller. Dvs - der er ei Anne fødd 1721 som eg ikkje har noko meir enn dåpen på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i alle fall at Abel og Marthe døper en datter Eli i 1771. Det er kanskje en indikasjon på at Gloppen alternativet fortsatt lever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg legg merke til at Rasmus Larsson Sunndal er lagverje for Marte i skiftet. Han førekjem som forløftningsmand ved ei vigsle i Gloppen i 1786, saman med Hans Abelson Eimhjellen. Brudeparet er Ola Johannesson Grov av Kinds kald, og Alet Simonsdtr Eimhjellen.  Ola er enkjemann og har tidlegare vore gift med Agnete Larsdtr Sunndal som er syster til Rasmus Larsson. Ikkje så nyttig for deg kanskje, men viser ei lenke til Eimhjellen. Eg grev litt til!

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Aase.

Jeg har ikke tilgang til databasen min nå, så jeg får ikke sjekket hva som befinner seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Grethe.

Jeg forbereder et søskenbarntreff denne helgen, så det kan tenkes jeg ikke rekker å se gjennom ekstraskatten før seint søndag kveld. Men jeg setter stor pris på hjelpen med å finne frem i arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Jørgen Abelson f. ca 1748 og død 1820 på Midtbø, Kinn uten at jeg har studert nærmere på hvor denne kom fra enda!

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johan Arthur.

Ja, jeg så ham i lenken i innlegg nr. 4, men det er ingen forklaring i boka hvor ham kom fra heller. Han var født rundt 1748 som du skriver, og dersom far til Abel Rasmusson kom fra Eimhjellen, kan det jo være en forbindelse. Men Abel Rasmusson var født rundt 1737, så det er i alle fall ingen direkte link mellom de to.

 

Jeg finner imidlertid ikke noe ekteskap mellom Jørgen Abelsen og Synnøve Gundersdtr. verken i Fylkesarkivets baser, Family Search, Gloppen, Kinn, Davik eller Eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  har du sikkert rett i Toril. Det bekrefter jo at det var tette bånd mellom Gloppen og Kinn, og det utelukker på ingen måte at "min " Abel også hadde sine røtter i Gloppen.

Men det var det med å finne bekreftelsen som synes å være vanskelig. Ingen skifter så langt som kan hjelpe med å finne svaret om hvor Abel kom fra og hvem som var foreldrene.

Takk for innspillet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.