Gå til innhold
Arkivverket

Eivind M. Sætre
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg arbeider for tiden med å samkjøre og få orden på de eldste slektslinjene i Lund, Rogaland. I dette prosjektet ligger det også inne en god del gårdshistorie. Gamle Lund Skipreide (som strakte seg fra Åna-Sira til langt opp i Ryfylke-heiene) har en nokså anonym tilværelse i de eldste skriftlige kildene, men samtidig har man en rekke navn og gårder nevnt gjennom 1500-tallet.

 

Til orientering ligger Lund i grenseland Rogaland-Vest-Agder. Skatteyterne her betaler i snitt langt høyere skatt i 1519 og 1521/22 enn de kjente kildene i landet forøvrig. Jeg forsøker å finne ut hvorfor.

 

Jeg har ett spørsmål, og en utfordring, angående de eldste kildene i skipreidet, som kan hjelpe meg noe på vei.

 

1. 1519 og den såkalte botskatten.

Jeg finner svært lite informasjon angående hvorfor og spesielt hvordan. At bøndene fikk nok og protesterte er klart nok, men tok man her "bøter" utfra kapital, eiendom/arv - eller spilte andre forhold også inn?

 

2. Omund (Ommund)

En Omund betaler jc i marc i 1519 (etter avskrift Huitfeldt-Kaas) (se bilde). Jeg tolker det som 99,5 mark, men oppstillingen forvirrer meg med stor J med strek og liten C.

Det virker i så fall til å være vanvittig mye, og det er hva som forundrer meg aller mest her.

 

Håper noen har synspunkter her og kan bidra med tips, råd og innspill.

 

 

mvh

Eivind M. Sætre

 

 

omund.jpg

Endret av Eivind M. Sætre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Eivind M. Sætre skrev:

2. Omund (Ommund)

En Omund betaler jc i marc i 1519 (etter avskrift Huitfeldt-Kaas) (se bilde). Jeg tolker det som 99,5 mark, men oppstillingen forvirrer meg med stor J med strek og liten C.

Det virker i så fall til å være vanvittig mye, og det er hva som forundrer meg aller mest her.

 

Kanskje det skal leses som et halvt hundre, altså 50? Men jeg vet ikke; i tilfelle kan man jo undre seg over hvorfor man ikke ganske enkelt skrev l (liten L).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

 

Kanskje det skal leses som et halvt hundre, altså 50? Men jeg vet ikke; i tilfelle kan man jo undre seg over hvorfor man ikke ganske enkelt skrev l (liten L).

 

Jeg er enig med Kristian. Det skal nok leses som et halvt hundre. Her er for øvrig lenke til originaldokumentet: https://media.digitalarkivet.no/view/76233/11

 

Som det fremgår av boka "Gards og Ættesoge for Rennesøy" under stikkordet Sakefallslister er både totalsummen og det som ble betalt (i naturalia) oppført i registeret: https://www.nb.no/items/7fffbfefefe868958af67d0a04f74b14?page=29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.

 

50 mark samsvarer mye bedre med tiendepengeskatten to år senere, også sett i forhold til samtidige navn på de andre gårdene i skipreidet.

 

Referansen til delen i Rennesøy var også oppklarende. Det er vel kanskje den beste oppklaringen angående 1519-skatten jeg har sett så langt.

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.