Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp :-) Skifteprotokoll 1802 Sværholt


Anja Tiller
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer kun å forstå enkelte navn i denne teksten fra en skifteprotokoll som jeg var så heldig å finne etter Nils Larsen Siri født c. 1713.

Vet ikke om hans opprinnelse er Sværholt, men han bodde der. Hans etterfølger i min slekt er Anders Nielsen Siri som kom fra Sværholt til

Nesseby 1810-1811, han giftet seg der med enken Karen Mortensdatter. De drev med reindrift og flyttet dyr mellom Nesseby, Sør-Varanger og til

den russiske siden av Jacobselv. I 1814 fikk de en datter Ellen som er min slektning. Denne skifteprotokollen er for Nils, far til Anders, jeg har ikke

kommet lengre tilbake med denne linja og leter etter hans opprinnelse. 

Permanente sidelenker: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081209650308.jpg?fbclid=IwAR0fTstkSuECgQoaclgl0cJhQpfhw_hNqWQ9XHjkwYv4-1FbBm0PMyOnD7Q

 

og fortsettelsen: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081209650309.jpg?fbclid=IwAR3UKCruBJ1ZmR6XfXDF3VYAve01AWqcPgj2OGax4Cnm-04_JTl7qkOmibQ

skrifteprotokoll fra 1802 Nils Larsen Siri side 122.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger bare inn sidelenke til innførselen. (Du har lagt inn bildelenker og da kan man ikke bla i protokollen.)

 

Finnmark fylke, Finnmark, Skifteprotokoll nr. 71 (1799-1809), Skifteprotokollside, Side 116b-117a
Permanent bilde-ID: sk20081209650308
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081209650308

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har enkelte navn allerede, har du vel kanskje alle barna. Men jeg gjør nå et forsøk med arvingene, så får du heller presisere hva spesifikt mer du er ute etter.
Enken Karen Mortensdatter ... Udlagt 17-1-2

Eldste Søn Niels Nielsen Siri ... Udlagt 3-4-14

Anden Søn Morten Nielsen Siri Udlagt 3-4-14

Tredie(?) Søn Lars Nielsen Siri Udlagt 3-4-14

Fierde(?) Søn Anders Nielsen Siri Udlagt 3-4-14

Datteren Siri Nielsdatter Udlagt 1-4-10

Jeg skal ikke begi meg ut på hvilke gjenstander de fikk som representerte disse verdiene. 
Det står noe om en Auction, at omkostningene ved dette og skiftet var 9-4-11 og at inntektene var på 56-0-4. Omkostningene var altså omtrentlig 1/6 av boets verdi. Arvingene fikk til sammen 34-2-4. Som vanlig på den tiden ble arven utbetalt i form av gjenstander fra boet, det var i liten grad en pengeøkonomi.

 

Jeg oppfatter det som om den eldste sønnen hadde lagt ut for Liiglagenet(?) (1-0-0)  og en del andre utgifter til begravelsen, og at begravelsesutgiftene til sammen var på 11-5-5. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Karen og Anders kjente jeg til, men ikke de andre. Jeg forstår ikke hva disse tallrekkene betyr. Forstår du hva det står om Gullholmen i denne protokollen?

Endret av Anja Tiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anja Tiller skrev:

Mange takk, Karen og Anders kjente jeg til, men ikke de andre. Jeg forstår ikke hva disse tallrekkene betyr. Forstår du hva det står om Gullholmen i denne protokollen?

 

Tallene som er referert følger mønsteret "daler-ort-skilling". Det gikk normalt 4 ort (= kvart) på hver daler, og 24 skilling på hver ort (96 skilling per daler). Dette er snakk om riksdaler i 1802. I 1813 fikk vi overgangsenheten riksbankdaler, før Speciedaleren kom på plass i 1819.

 

Mer om dette kan leses via søk i Historisk Leksikon: https://lokalhistoriewiki.no/Leksikon:Hovedside

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullholmen var et handelssted i Tana. http://chr4.dk/index.php/gullholmen-tana-polmark 
Disse skiftene pleier ofte å innledes med dato og stedet hvor skifteforretningen fant sted, deretter kommer navnet til den som forestod skiftet. Ofte foregikk skiftene på gården til avdøde, men det var kanskje upraktisk hvis det dreiet seg om flyttsamer. Da ville handelsplassen være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gullholmen var en samisk kirke, den ble senere flytttet til Gamvik. Vet ikke om de flyttet, Nils levde av Reinsdyravl på Sværholt-fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar meg selv, mange takk. Det var veldig snilt av deg Gunleif Seldal. Jeg har prøvd å forstå den skrifta, men nei. Klarte kun å skjønne enkelte ord. Er imponert over deg som klarte å lese dette. 

800px-Ophelia_-_Hybrid_Tea.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.