Gå til innhold
Arkivverket

Sør-Dakota USA 1893. Er det mulig å finne dødsfallet og/eller begravelsen til den unge Emilie?


Randi Broli
 Del

Recommended Posts

Emilie Christine Olsen ble født i Trondheim i oktober 1873.

Hun var 19 år da hun emigrerte sammen med broren Carl (21) fra Trondheim 16/5 1893.

De ankom Quebec, Canada 4/6 1893 med skipet "Sardinian".

De skulle til Yankton, som ligger sør-øst i South Dakota.

 

Jeg vet ikke noe om reiseruten etter dette, men som så mange andre immigranter dro de trolig vestover med dampbåt på vannveiene, og til en havn som lå lagelig til i forhold til bestemmelsesstedet. Deretter kanskje tog videre?

 

Broren sørget for å få tatt et bilde av en pyntet Emilie i kisten, og med blomster rundt. Bildet er merket:

"STAR photo and portrait co. Yankton S.D.", og er vel tatt i Yankton City, Yankton County, South Dakota i 1893, og hun ble nok begravet der omkring.

 

I familien har det blitt fortalt at hun døde "på båten". Det må i tilfelle ha vært på elvebåten på vei vestover, men det var vel begrenset hvor lenge en kropp kunne transporteres på sommers tid den gangen. Går ut fra at et dødsfall måtte meldes til nærmeste myndighet enten det skjedde på båten eller på reisen videre til

bestemmelsesstedet.

 

Jeg har ikke funnet noe på FamilySearch eller Find a Grave. Heller ingen anførsler i kirkebøkene for Trondheim eller Klæbu (hvor foreldrene hennes bodde på denne tiden).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de reiste via Quebec kom de som de fleste inn til USA i Milwaukee og dro vestover derfra. Ifølge noen som er etterkommere av enten Olaf Johsn f. 15.04.1872 Trondheim død 21.07.1938 Coral Gables, Miami-Dade County, Florida  eller Ingebrit f. 10.11.1875 død 11.01.1950 Boulder, Boulder Colorado  så døde Emkilie 1893 under transit til USA. Har ikke funnegt gravstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Olsen og Anne >Ingebritsdatter. Jeg har  stranskribert endel amerikanske kirkebøker men har ikke denne som kan være aktuell. Menigheten heter Bethlehem i Yankton SD  1874-1927

Endret av Hans Myhre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fotoet skulle jeg gjerne sett, HUn finnes ikke begravet på de cemeteriene jeg finner i Yankton County  så hun  har nok dødd  på reisen som helst var med hesteskyss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ventet meg så mye respons! Tusen takk til Hans, Egil, Grethe.

 

Hans. Ok, Milwaukee, Wisconsin virker jo logisk. Olaf og Ingebrigt (har 19/11 1875) var brødre av Emilie. For kort tid siden kom jeg i kontakt med en etterkommer av Olaf. Det er hun som har sendt meg bildet, som er veldig blekt.

Ser at du har gjort et stort arbeid med transkribering. Det er kanskje på Old/North Bethlehem Cemetery hun ligger da. Norsk evangelisk-luthersk. Det passer godt. Men ser ikke om den ligger i eller utenfor Yankton City.

Mht hesteskyss. Jeg så et kart over "railroads" i South Dakota 1889, og det var ihvertfall mange øst i staten.

 

Egil, Grethe. Riktige foreldre. Hele familien i 1891:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053105000001

 

Olaf, Karl, Emilie, Ingebrigt og Anne  emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være etterkommere av Emery Carl OLson og Katherine Pouline Williams so hadde disse barna, Glen Carl 1929, Lorraine 1932, Faye Kathryd 1934 og Nancy 1936....kanskje flere.

Nei, tror ikke hun er gravlagt i Yankton County men et sted på veien dit.

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hans Myhre skrev:

Det må være etterkommere av Emery Carl OLson og Katherine Pouline Williams so hadde disse barna, Glen Carl 1929, Lorraine 1932, Faye Kathryd 1934 og Nancy 1936....kanskje flere.

Nei, tror ikke hun er gravlagt i Yankton County men et sted på veien dit.

Hun er en datterdatter av Emery og Katherine. Er du i slekt? Nå ble jeg nysgjerrig.

Ettersom bildet ble tatt i Yankton, trodde jeg hun ble begravet i nærheten. Tror du hun ble gravlagt på veien dit, altså? Bildet er som sagt utydelig, men det kan kanskje være tatt hos et begravelsesbyrå.

Endret av Randi Broli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Randi Broli skrev:

Broren sørget for å få tatt et bilde av en pyntet Emilie i kisten, og med blomster rundt. Bildet er merket:

"STAR photo and portrait co. Yankton S.D.", og er vel tatt i Yankton City, Yankton County, South Dakota i 1893, og hun ble nok begravet der omkring.

 

Hvis bildet er tatt i Yankton City så er hun gravlagt i Yankton Co. Når du sier merket; er det et slags stempel (fotografen)? Har du noen mulighet for å skanne og legge ut bildet her?

 

Forøvrig kan du forsøke; lokale aviser, bilbliotek og historical societies.

 

Kanskje noen av etterkommerne av søsknene kan hjelpe deg?

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil #13. Jeg fikk tilsendt bare selve bildet av min kontakt, som er etterkommer av Olaf Olsen, og bor i Colorado. Så spurte jeg om det var noen opplysninger på bildet, feks. fotografnavn e.l. Da kom hun med den opplysningen som jeg har sitert. Jeg vet ikke om det er et stempel eller annen form for merking.

Ja, lokale aviser o.a. kunne vært nyttige. Har søkt endel i Colorado historic newspaper collection etter tips fra USA. Det kan kanskje finnes noe lignende fra Sør-Dakota også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 15 Takk for tipset. Jeg skal vurdere det. Jeg ser at USA har et prosjekt gående med historiske amerikanske aviser. Yankton har forløpig ingen etter 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Randi Broli skrev:

Jeg ser at USA har et prosjekt gående med historiske amerikanske aviser. Yankton har forløpig ingen etter 1889.

 

Yankton press and Dakotan  -  http://www.history.nd.gov/archives/mnsdpapers/yankton_sd.html

Yankton, S.D. : Bowen & Kingsbury.
Vol. 15, no. 1 (Apr. 24, 1889)- 
Published Daily (except Sunday) in English language.
Other information: Publisher's block and/or running title: Daily press and Dakotan. Other edition available: Yankton press and union and Dakotaian. Continues: Press and daily Dakotaian. Continued by: Yankton daily press & Dakotan. 

Microfilm holdings (roll numbers, inclusive dates, missing issues):

#06838+ - Apr. 26, 1889- June 29, 1889
06839+ - July 1, 1889- Apr. 30, 1890
06840+ - May 1, 1890- Mar. 31, 1891
06841+ - Apr. 1, 1891- Sept. 30, 1891
06842+ - Oct. 1, 1891- July 30, 1892
06843+ - Aug. 1, 1892- June 30, 1893
06844+ - July 1, 1893- May 31, 1894

06845+ - June 1, 1894- Apr. 30, 1895
06846+ - May 1, 1895- Apr. 30, 1896
06847+ - May 1, 1896- Mar. 31, 1897
06848+ - Apr. 1, 1897- Feb. 28, 1898
06849+ - Mar. 1, 1898- Dec. 31, 1898
06850+ - Jan. 3, 1899- Oct. 31, 1899
06851+ - Nov. 1, 1899- Aug. 30, 1900
06852+ - Sept. 1, 1900- June 29, 1901
06853+ - July 1, 1901- Apr. 26, 1902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder begravelse i Yankton County SD er det  12 microfilmer jeg har tilgang til men av de er det bare film nr. 157 som er aktuell å lete i, de andre har ikke året 1893. Poststedet heter Irene og menigheten  Bethlehem.

Nei, jeg er ikke i slekt med denne famlilien men har andre slektninhger i mange stater og har selv vært i 28 stater + Quebec. Jeg har jobbet mye med USA og emigranter så derfor var det greit å finne litt om denne OLson familen fra Trondheim.

Men Carl Andreas Olasen  1872 ble ikke i Yankton. SD for i 1940 bor han og søstren Anne f. 1877 i Muffat Co. Colorado, begge ugifte.

Endret av Hans Myhre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Randi Broli skrev:

De aktuelle er på mikrofilm, eller?

 

Dette er hva State Archives, South Dakota har på microfilm:

Paper title: Yankton Press and Dakotan  -  https://history.sd.gov/archives/NewspaperInfo.aspx?ID=91099609

Paper title: Yankton Press and Union and Dakotan  -  https://history.sd.gov/archives/NewspaperInfo.aspx?ID=99062900

 

Kontaktinformasjon SD - https://history.sd.gov/contact.aspx

 

Det er lagt ut online Yankton Newspapers fra 1875 - 1885 hos chroniclingamerica og det planlegges flere utgiveleser i neste omgang (uten at det er oppgitt når) - "In addition, the Yankton newspapers from 1875 to 1885 are also available. The Daily Press and Dakotan; Yankton Daily Press and Dakotan; and the Press and Daily Dakotan are on the Chronicling America website. There will be more issues from these titles uploaded in the next batch."

--------------------------------------------------------------------------------

Thanks to Carl-Henry Geschwind  for assistance.

 

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hans Myhre skrev:

Men Carl Andreas Olasen  1872 ble ikke i Yankton. SD for i 1940 bor han og søstren Anne f. 1877 i Muffat Co. Colorado, begge ugifte.

Ja. Carl A døde i 1955 og Anne i 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.