Gå til innhold
Arkivverket

Landsskatt Helgeland 1611


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Under Odelsbønder i Landsskatten 1611 for Vefsn https://media.digitalarkivet.no/view/77105/305 står det et tegn etter hver linje som ligner litt på en stor R. Et lignende tegn står i teksten for Arnne Grøffue. Er det rett og slett en forkortelse for fisk?

 

Lurer også på etternavnet til Olluff fra Dreffland. Mellchrsønn?

 

På siden foran leser jeg: "Indtegtt Odilsbønder deris schat, heur haffuer giffuet fierdeparttin aff Inndkomsten". Det gir ikke helt mening, så jeg lurer på hva jeg har feiltydet.

 

Til slutt et underspørsmål som muligens hører til det andre forumet, men prøver likevel. Disse personene var så vidt jeg vet leilendinger og ikke selveiere, og betaler jo også skatt i det vanlige manntallet. Hva gjør at enkelte måtte betale Odelsskatt, mens de fleste slapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

 et tegn etter hver linje som ligner litt på en stor R. Et lignende tegn står i teksten for Arnne Grøffue. Er det rett og slett en forkortelse for fisk?

Det er ein "F" - og ja, for "Fisk"  (turrfisk).

 

2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Lurer også på etternavnet til Olluff fra Dreffland. Mellchrsønn?

eg les det iallfall sånn (-"søn")  -med ei lita opning for at det skal lesast "Mellehrsøn".

Oluf treng ikkje vere frå "Dreffland". Han betalar skatt av eigedomen han har der, men han kan ha bygsla bort bruket til nokon annan.

 

2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

På siden foran leser jeg: "Indtegtt Odilsbønder deris schat, heur haffuer giffuet fierdeparttin aff Inndkomsten". Det gir ikke helt mening, så jeg lurer på hva jeg har feiltydet.

Det ser rett ut, og det gjev meining.

Innkomsta er landskylda dei får frå leilendingen - og dei betalar 1/4 av dette.

Oluf ovanfor betalar 1/2 vog fisk av 2 voger landskyld i "Dreffland".

 

2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Til slutt et underspørsmål som muligens hører til det andre forumet, men prøver likevel. Disse personene var så vidt jeg vet leilendinger og ikke selveiere, og betaler jo også skatt i det vanlige manntallet. Hva gjør at enkelte måtte betale Odelsskatt, mens de fleste slapp?

Skatten i det vanlege manntalet er skatt på brukaren (pengeskatt/kontribusjon/ ... + kongstiende + leidang)

Her er det skatt på eigedom ("odel").

 

Det kan ha variert noko (iallfall med tid) om sjølveigarar betalte eigedomsskatt. Her ser det ut til at dei gjorde det.

t.d. "Arnne Grøffue aff j Vog F ibm"

Men ein som er leilending, kan godt ha eigedom andre stadar.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Under Odelsbønder i Landsskatten 1611 for Vefsn https://media.digitalarkivet.no/view/77105/305 står det et tegn etter hver linje som ligner litt på en stor R. Et lignende tegn står i teksten for Arnne Grøffue. Er det rett og slett en forkortelse for fisk?

 

Lurer også på etternavnet til Olluff fra Dreffland. Mellchrsønn?

 

På siden foran leser jeg: "Indtegtt Odilsbønder deris schat, heur haffuer giffuet fierdeparttin aff Inndkomsten". Det gir ikke helt mening, så jeg lurer på hva jeg har feiltydet.

 

Til slutt et underspørsmål som muligens hører til det andre forumet, men prøver likevel. Disse personene var så vidt jeg vet leilendinger og ikke selveiere, og betaler jo også skatt i det vanlige manntallet. Hva gjør at enkelte måtte betale Odelsskatt, mens de fleste slapp?

 

Baard Vidar,

 

La meg først sette inn et utkast til transkripsjon for Vefsn fjerding:

 

«Wffzen fieringh

Jngebrett Mou aff – j Vog fisch i Vndsett – xviij mercher

Arnne grøffue aff – j Vog fisch ibid – xviij mercher fisch

Olluff Mellecherßøn aff ij Voger fisch i Drefflannd            j Vog fisch

Joenn Marckin, Knud Suensche och Peder Dreffland aff – ij Voger fisch ibm. – j pund iij mercher /fisch\ aff – j Vog fisch i Røneß, – xviij mercher fisch

Marinne skaland aff – ij pund fisch ibd – j pund fisch

Niels Otting aff – j pund fisch ibd – iij mercher fisch

Niels Valbieriig med sinne medarffuinger Aff – ij Pund fisch, –– j pund fisch

(ny side)

Kolbenn Hellißuig \aff j Vogh / med Sinne nedarffuinger i forne gaard      –– xviij mercher fisch

Enckenn Kiørstad aff – j Vog fisch ibm – ix mercher fisch

Anders Hundall aff – j Vog fisch ibm – xviij mercher fisch

Gregers bredlannd aff – j Vog ibm – xviij mercher fisch»

 

Som du vil se av sammenhengen så er tegnet du spurte om en forkortelse for nettopp fisk, slik du antok. I andre sammenhenger kan det være anvendt om f.eks. fjerding (en fjerdepart). Med hensyn til det nevnte patronym, så leser jeg det også som en variant av Melkerssøn.

 

Skatten de betaler, betaler de av fast eiendom. Grensen for slik skattlegging var på Østlandet cirka 2 skippund tunge, altså størrelsen på en fullgård, men her må Helgeland ses på separat for å finne den faktiske grensen i våger fisk.

 

Mvh Are

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

 

 

 

Ann-Mary,

 

Om du ønsker å bidra normativt, så er det bedre å faktisk gi direkte lenke til den normative teksten, som allerede ble opplyst for 19 år siden.

 

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Odelsskatt

 

Dette om ren lenking skal kunne oppnå samme nivå av veiledning som det å selv ta seg tid til å gi en kompetent beskrivelse til beste for spørsmålstiller. 

 

Mvh Are

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Are S. Gustavsen skrev:

 

Ann-Mary,

 

Om du ønsker å bidra normativt, så er det bedre å faktisk gi direkte lenke til den normative teksten, som allerede ble opplyst for 19 år siden.

 

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Odelsskatt

 

Dette om ren lenking skal kunne oppnå samme nivå av veiledning som det å selv ta seg tid til å gi en kompetent beskrivelse til beste for spørsmålstiller. 

 

Mvh Are

 

 

 

Det har du rett i ,Are.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Jeg hadde lest denne artikkelen før jeg stilte spørsmålet, men den syntes ikke å gi svar på det jeg lurte på all den tid jeg antok at disse folkene var leilendinger alle sammen og noen av dem betalte odelsskatt på gården de bor på. Det var en feiltakelse og noe jeg skulle sjekket i forkant. De fleste av de nevnte gårdene er ikke å finne i noen bygdebok (ennå). Det gjelder i hvert fall Veset, Otting, Valberg, Hellesvik, Kjærstad (i Leirfjord) og Breiland. Men om jeg sjekker Grøva, Drevland, Skaland og Hunnåla, ser jeg at disse er i bondeeie på denne tiden. Så spørsmålet hadde vært unødvendig om jeg hadde gjort litt mer research. Beklager det, og tusen takk for gode svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I historisk leksikon står det: " Odelsskatt, skatt på private jordeiere, betalt med en viss del av landskyldinntektene av jord som de ikke brukte selv. "

Eg er usikker på om dette stemmer med praksis på Helgeland. Det ser ut til at odelsbønder, i alle fall enkelte år, betalte både odelsskatt og leiglendingsskatt. Med andre ord må dei ha betalt odelsskatt av jord dei brukte sjølv.

For å halde oss til 1611: Under Herø fjerding (sjuande gard i Herøy) ser vi at Enner schorpin betalte odelsskatt av ei våg fisk. https://www.digitalarkivet.no/rk20080917700631

Litt lenger ut i manntalet (til venstre, nest nedst her: https://www.digitalarkivet.no/rk20080917700643 ) ser vi at Enner schorpin også er oppført blant dei som betalte leiglendingsskatt. Garden var på ei våg,

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder også i Vefsn. På samme sider som du linker til er Gregers bredlannd først i Odelsskatten s. 305 og så som leilending s. 317. Gjelder så vidt jeg kan se også de fleste andre, at de betaler både Odel- og leilendingsskatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Knut Skorpen skrev:

I historisk leksikon står det: " Odelsskatt, skatt på private jordeiere, betalt med en viss del av landskyldinntektene av jord som de ikke brukte selv. "

Eg er usikker på om dette stemmer med praksis på Helgeland. Det ser ut til at odelsbønder, i alle fall enkelte år, betalte både odelsskatt og leiglendingsskatt. Med andre ord må dei ha betalt odelsskatt av jord dei brukte sjølv.

For å halde oss til 1611: Under Herø fjerding (sjuande gard i Herøy) ser vi at Enner schorpin betalte odelsskatt av ei våg fisk. https://www.digitalarkivet.no/rk20080917700631

Litt lenger ut i manntalet (til venstre, nest nedst her: https://www.digitalarkivet.no/rk20080917700643 ) ser vi at Enner schorpin også er oppført blant dei som betalte leiglendingsskatt. Garden var på ei våg,

 

 

 

Om du leser hele teksten det er henvist til i Historisk leksikon på nettet (lokalhistoriewiki) står det at betegnelsen odelsskatt er misvisende: https://lokalhistoriewiki.no/Leksikon:Odelsskatt

 

Odelsskatt, skatt på private jordeiere, betalt med en viss del av landskyldinntektene av jord som de ikke brukte selv. Odelsskatt kom opp i første halvdel av 1500-tallet og ble først krevd bare av jord­eiende bønder. Fra tidlig på 1600-tallet skulle det i tillegg ytes odelsskatt av borger- og embetsmannsgods, senere også av adelsgods (jamfør skattebrev 21. februar 1682). Fram til 1663 ble odelsskatt betalt med l/8, 1/4 eller 1/2 av den skattbare landskylda; senere gikk odelsskatt med faste satser av hver skyldenhet helt til denne skatten ble opphevet ved lov 1. juli 1816. Betegnelsen odelsskatt var misvisende på mange måter. Den ble betalt ikke bare av odelsgods, men også av kjøpe- og pantegods og av mange som satt som leilendinger på de gårdene de selv brukte. H.W.

 

 

Endret av Jan H. Trelsgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.