Gå til innhold
Arkivverket

Barn f. Ca 1933 hvordan finne?


Siv Storø1
 Del

Recommended Posts

Hei kom over et dokument ang min morfar på riksarkivet i går.

Der sto det opplyst at han har et barn 4 år ( min onkel) og et barn 12 år som han hadde bidragsplikt for, som vi ikke har visst om. Det sto ikke nevnt noe navn verken på barnet eller mor.

Jeg vet jo at det er sperring for innsyn i kirkebøker i 100 år. Ved rask regning bør hun være født ca 1933 og dermed lurer jeg på hvordan reglene er her. En annen mulighet er konfirmasjon og giftemål men det er ikke lagt ut noe i den regionen jeg tror det dreier seg om.

 

 Dette er sikkert skrevet om tidligere og det dukker ganske mange svar opp når jeg søker på siden her. Denne jenta kan jo være i live, men hun er ikke nevnt i skiftet til min morfar i 1987 så hun kan jo og være død....eller noe annet har skjedd...er det så enkelt å bare ta kontakt med arkivverket i regionen han hørte til?

Endret av Siv Storø1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

21 minutter siden, Siv Storø1 skrev:

En annen mulighet er konfirmasjon

 

https://www.digitalarkivet.no/content/restricted-kb

 

"Konfirmerte er fritt tilgjengelig til og med 1934. Arkivverket tar høyde for at opplysninger om "sterk" adopsjon kan forekomme fra og med 1935. Siden 100 års taushetsplikt gjelder i adopsjonssaker, vil konfirmerte 1935 først bli fritt tilgjengelig i 2036.". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Grethe Flood skrev:

 

 

https://www.digitalarkivet.no/content/restricted-kb

 

"Konfirmerte er fritt tilgjengelig til og med 1934. Arkivverket tar høyde for at opplysninger om "sterk" adopsjon kan forekomme fra og med 1935. Siden 100 års taushetsplikt gjelder i adopsjonssaker, vil konfirmerte 1935 først bli fritt tilgjengelig i 2036.". 

Her står det intet om konfirmasjon men kan sitere ut fra setningen det slik det står i dokumentet 

 

"Gift hustru Ellen f. Tessem 1 sønn på 4 år og en datter på 12 år utenom ekteskap. Forsørgelsebyrde for hustru og sønnen og bidragsplikt for datteren.

Det kan jo hende det var adopsjon etter denne tid. Vi har ikke vist om denne jenta og har hele tiden trodd at "sønn 4 år" var eldste barn.

Endret av Siv Storø1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jenta er født ca. 1933, kan hun være konfirmert i rundt 1948, og da vil konfirmasjonsopplysningene være sperret. Hun kan også fremdeles være i live. Jeg vet ikke hva slags dokument du kom over i Riksarkivet. Du kan eventuelt sende meg en PM. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese d

Dokumentet jeg skrev om, klarte ikke sende det i p.m.

 

Alle navngitte personer er nå døde så jeg antar det er "innafor" teksten ser grøtete ut hos meg her. Men orginalbildet er bedre.

Screenshot_20190513-224619_Messenger.jpg

Endret av Siv Storø1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir konfirmasjonsopplysningene for en som ble konfirmert i ca 1948 frigitt? Min mors halvsøster ble også født i 1933, og vi vet bare navnet på foreldrene

og at hun skal ha tilknytning til Kristiansund hvor moren skal være ifra. Dette har blitt tatt opp i tidligere debatter, og folk som har forsøkt å lete finner henne

ikke døpt i Kristiansund.  Håper ellers du Siv får hjelp med det du søker etter her. Kanskje svar til deg også kan hjelpe meg her angående min mors ukjente

halvsøster født samme året som den du søker. Jeg har prøvd mye, og sett i skifteretten angående mammas far, lkontaktet Trondheim byarkiv, letet i Norsk Kundgjøringstidende for 1933 og 1934 på mikrofilm hvor det blant annet er med farsskapssaker, men ikke funnet det jeg var ute etter. Kanskje Norsk Kundgjøringstidende kan hjelpe deg. Tror det har blitt søkbart på internett nå. Forsøker på lenke til en gammel tråd om Norsk Kundgjøringstidende som førte til at jeg i 2012 lånte de nevnte mikrofilmer: 

 

 

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 22.48, Siv Storø1 skrev:

Her kan du lese d

Dokumentet jeg skrev om, klarte ikke sende det i p.m.

 

Alle navngitte personer er nå døde så jeg antar det er "innafor" teksten ser grøtete ut hos meg her. Men orginalbildet er bedre.

Screenshot_20190513-224619_Messenger.jpg


Dette er scanna med så dårleg oppløysing at det er uleseleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:


Dette er scanna med så dårleg oppløysing at det er uleseleg.

 Beklager det, og som du kansje kan lese i innlegget så står det at det er grøtete når jeg lastet det opp. Litt rart for utskriften av dette og zoom på telefonen er veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er originalfila for stor til å få lagt ho ut i forumet?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er originalfila for stor til å få lagt ho ut i forumet?

 

Jeg var på riksarkivet og avfotograferte med telefonen min. Så det er et helt vanlig bilde fra min mobil  muligens litt høy oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er originalfila for stor til å få lagt ho ut i forumet?

Det ser slik ut. Aner ikke hvordan jeg får den mindre. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mogeleg å komprimere/redusere oppløysinga i eit bildebehandlingsprogram. Fila må vere under 1 MB for å kunne bli lagt ut i forumet.

 

Du kan evt. sende fila til torbjori(ætt)yahoo(dot)no, så skal eg sjå om ikkje eg skal få til dette.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det er mogeleg å komprimere/redusere oppløysinga i eit bildebehandlingsprogram. Fila må vere under 1 MB for å kunne bli lagt ut i forumet.

 

Du kan evt. sende fila til torbjori(ætt)yahoo(dot)no, så skal eg sjå om ikkje eg skal få til dette.

 

Da gjør jeg det. Tusen takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du peiling på hvor barnet er født,så er der en liten mulighet i kirkebøkene med å lete etter UE.Der står også foreldrenes navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sigbjørn Sandsmark skrev:

Har du peiling på hvor barnet er født,så er der en liten mulighet i kirkebøkene med å lete etter UE.Der står også foreldrenes navn. 

 

Ja, jeg har semdt forespørsel til arkivet i tro dheim og Namsos kirkekontor. Da det var der han oppholdt seg på det tidspunktet. Det står ingen dato kun hvor mamge år jenta var i 1945. 

Det ligger ikke noe tilgjengelig i 1933 og må fysisk til arkivene for å finne til og med 1929.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siv Storø1 skrev:

 

Da gjør jeg det. Tusen takk

 

20190509_114057_.thumb.jpg.25ba2f16ee76ae1ed9d2d6804cc34182.jpg

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.