Gå til innhold
Arkivverket

Åpningen av gravkammer i Lund kirke, Rogaland i 1969, Anne Elisabeth Pettersdatter Brun


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

7 timer siden, Cecilie Simon skrev:

.....

Kiste 15

Sal matrone Anna Lorenis Aurup?, mag Iochum Fridrich Uhrbys hustru, f. 16.12.1687, død 10.12.1732 i sin alders 45 år mindre 1 måned

.....

 

Sitat

.....

Kiste 17

Jacob Fiedrich Pristrop, som ved en ulykkelig hendelse endte sitt liv i sin alders 18de år i Lund vannet i mars 1741

.....

.

Kiste 15:

Magister Jochum Fridrich Clausen Urbye's 1. hustru var Anna Lorentsdatter (Lauritzdatter) Allerup (Alderup) fra Trondheim.

 

Kiste 17:

Man må vel kanskje kunne anta at Jacob Fiedrich Pristrop (c1723-1741) var dattersønn av Anna Elisabeth Petersdatter Brun (kiste 16)

(mao. sønn av major Michael Steensen Brods Pristroph på Tronvik og hans 1. hustru Elisabeth Catharina Sommerschield (1694-1744)).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Per Nermo skrev:

Magister Jochum Fridrich Clausen Urbye's 1. hustru var Anna Lorentsdatter (Lauritzdatter) Allerup (Alderup) fra Trondheim

 

Ja, det tenkte jeg også, men jeg skrev navnene på kistene slik de var avskrevet. Det er jo verdt å merke seg at Jochum Fridrich Urbyes navn er stavet forskjellig på kisten etter hans kone og ham selv og at varianten Sommerchis på Anne Elisabeth Bruns kiste er uvanlig. Det beviser vel bare egentlig at de ikke var så nøye med stavemåten på denne tiden.

 

7 timer siden, Per Nermo skrev:

Man må vel kanskje kunne anta at Jacob Fiedrich Pristrop (c1723-1741) var dattersønn av Anna Elisabeth Petersdatter Brun (kiste 16)

(mao. sønn av major Michael Steensen Brods Pristroph på Tronvik og hans 1. hustru Elisabeth Catharina Sommerschield (1694-1744)).

 

Jeg har ikke gått inn i denne familien enda, men i artikkelen antas det dette og at hans fulle navn var Daniel Michael Jacob Friedirich Pristroph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cecilie Simon skrev:

 

Ja, det tenkte jeg også, men jeg skrev navnene på kistene slik de var avskrevet. Det er jo verdt å merke seg at Jochum Fridrich Urbyes navn er stavet forskjellig på kisten etter hans kone og ham selv og at varianten Sommerchis på Anne Elisabeth Bruns kiste er uvanlig. Det beviser vel bare egentlig at de ikke var så nøye med stavemåten på denne tiden.

.....

.

Jeg antar at s'en her er en genitivs-s, mao. :

Herunder hviler Salig Anne Elisabeth Brun, Salig Maiior Sommerchi [eld] 's [underforstått 'hans hustru']

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Per Nermo skrev:

Jeg antar at s'en her er en genitivs-s, mao. :

 

Ja, det tror jeg også, men el/eld ser jo ut til å være utelatt. i følge #24 er det el som er utelatt (Sommerschiel), men med" rettskrivingsreglene" på den tiden er jeg litt usikker på om ikke det er bestemt i litt nyere tid at disse ikke skulle omtales Sommerschiel🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.