Gå til innhold
Arkivverket

Åpningen av gravkammer i Lund kirke, Rogaland i 1969, Anne Elisabeth Pettersdatter Brun


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til en rapport som ble skrevet av Lange i 1969 ifm åpningen av et gravkammer under Lund kirke i Moi, Pristrophs familiegrav. Det skrives om dette i Rogalands slekthistorieblad Sydvesten" http://rogaland-historie.no/SydvestenPdf/Sydvesten 2012-3.pdf, og at en av de sikre identifiseringene var av Anne Elisabeth (Pettersdatter) Brun. I så fall døde hun hos datteren på Tronvik  ved Moi (Rogaland), ikke på Toten som jeg finner notert "alle" steder. Jeg finner ingenting ang dødsfallet i kirkeboken  til Lund (som bare unntaksvis registrerer døde på denne tiden). Hvis  det var en sikker registrering av Anne Marie Brun slik det står, var det trolig navneplate på kisten, og det hadde vært greit å vite hva som sto på denne. Det skal visstnok også være en artikkel om åpningen av gravkammeret i Ætter-mål – Årsskrift for Lund Historie- og Ættesogelag for 2004. http://nettbutikk.rogaland-historie.no/butikk/aetter-mal-arsskrift-for-lund-historie-og-aettesogelag-9/ som jeg ikke har tilgang til. Er det noen som kan hjelpe?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Kristoffer Salvesen kan sikkert svare,du finner han på F boka. Han jobber for Lund bygdemuseum og kulturbank-tror jeg det heter

Endret av Sigbjørn Sandsmark
Feil navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Marie Elisabeth Pettersdtr Brun, død ca 1732. Hennes datter var Elisabeth Cathrine Sommerschield g. Michael Pristroph.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cecilie.

Iflg. Stamtavle for Familien Sommerschield av Joh. Sommerschield 1908 hadde Henrik Henriksen Sommerschield og Anna Elisabeth Petersdatter Brun 4 barn:

Peter Henrik, Fredrik Hartvig, Wincents Henrik og Sara. Har du kilden for Elisabeth Cathrine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif Salicath skrev:

 

Hvilken datter er det snakk om her ?  Sara ble vel begr. 2. sep. 1729 på Toten.

 

.

Hvem er denne Sara ? Har du informasjon om hvem som var hennes foreldre, når/hvor hun var født/døpt og hvem hun ev. var gift med ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Leif Salicath skrev:

.....

Iflg. Stamtavle for Familien Sommerschield av Joh. Sommerschield 1908 hadde Henrik Henriksen Sommerschield og Anna Elisabeth Petersdatter Brun 4 barn:

Peter Henrik, Fredrik Hartvig, Wincents Henrik og Sara. Har du kilden for Elisabeth Cathrine ?

 

.

Er dette den Vincents Henrich Sommerschield (c1700-1763) som var oberstløytnant) på Stod, NT, 1750) og ble g. ca.1740 m. Anne Maria Lorentzdatter Brun (c1718-1785) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per.

Jeg sitter her med foan nevnte Stamtavle hvor det fremgår at Sara ble født i 1702 som dattr av major Henrik Henriksen Sommerschield og Anna Elisabeth Petersdatter Brun, Gift 10.mar.1724 i Trondheim med Hans Jacob Henriksen Schmidt f. mai 1704 og begr. 18.nov.1732 på Toten. Han sønn av sorenskriver, assessor og lagmann Henrik Jacobsen Schmidt og Maria Hansdatter Glad.

 

Sara fikk 3 døtre: Hendriche Christine f. 1728, Mette Sophie f. 1726 død 1726 og Anne Marie f. 1725.

 

3 minutter siden, Per Nermo skrev:

Er dette den Vincents Henrich Sommerschield (c1700-1763) som var oberstløytnant) på Stod, NT, 1750) og ble g. ca.1740 m. Anne Maria Lorentzdatter Brun (c1718-1785) ?

Ja, f. 30.jun.1706 i Trondheim og død 24.jan 1779 i Skogn, Levanger (samme kilde som de andre).

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cecilie Simon skrev:

 

Er det noen som kjenner til en rapport som ble skrevet av Lange i 1969 ifm åpningen av et gravkammer under Lund kirke i Moi, Pristrophs familiegrav. Det skrives om dette i Rogalands slekthistorieblad Sydvesten" http://rogaland-historie.no/SydvestenPdf/Sydvesten 2012-3.pdf, og at en av de sikre identifiseringene var av Anne Elisabeth (Pettersdatter) Brun. I så fall døde hun hos datteren på Tronvik  ved Moi (Rogaland), ikke på Toten som jeg finner notert "alle" steder. Jeg finner ingenting ang dødsfallet i kirkeboken  til Lund (som bare unntaksvis registrerer døde på denne tiden). Hvis  det var en sikker registrering av Anne Marie Brun slik det står, var det trolig navneplate på kisten, og det hadde vært greit å vite hva som sto på denne. Det skal visstnok også være en artikkel om åpningen av gravkammeret i Ætter-mål – Årsskrift for Lund Historie- og Ættesogelag for 2004. http://nettbutikk.rogaland-historie.no/butikk/aetter-mal-arsskrift-for-lund-historie-og-aettesogelag-9/ som jeg ikke har tilgang til. Er det noen som kan hjelpe?

 

.

Hvem var den omtalte  datteren på Tronvik ved Moi (Rogaland)  og hvem var hun gift med ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Sommerchields bok s 135 og 136 https://www.nb.no/items/82a20f549bc6946f6577a8b0d6d4cdc3?page=141&searchText="elisabeth brun", var Anne Elisabeth hos sinsvigersønn Michael Pristroph 12.6.1730, og sammenholdt med opplysningene om åpningen av gravkammeret er det naturlig å tenke seg at hun døde på Tonvik i Lund. På s 137 ser du barna til Elisabeth Brun og Elisabeth Cathrine var eldste datter.

Er du på feil Brun/Sommerschield

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

I følge Sommerchields bok s 135 og 136 https://www.nb.no/items/82a20f549bc6946f6577a8b0d6d4cdc3?page=141&searchText="elisabeth brun", var Anne Elisabeth hos sinsvigersønn Michael Pristroph 12.6.1730, og sammenholdt med opplysningene om åpningen av gravkammeret er det naturlig å tenke seg at hun døde på Tonvik i Lund. På s 137 ser du barna til Elisabeth Brun og Elisabeth Cathrine var eldste datter.

Er du på feil Brun/Sommerschield

 

OK, det er tydeligvis kommet nyere opplysninger enn stamtavlen jeg refererte til. Jeg håper opplysningene kan sjekkes mot kirkebok eller skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Per Nermo skrev:

Hvem var den omtalte  datteren på Tronvik ved Moi (Rogaland)  og hvem var hun gift med ?

Vi skriver litt om hverandre her 🙂

Datteren var Anne Cathrine (f. ca 1694 død 1744 hvis jeg husker rett, men jeg har ikke papirene mine her så ta det med forbehold) g. Michael Pristroph.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Leif Salicath skrev:

 

..... 

Sara ble født i 1702 som dattr av major Henrik Henriksen Sommerschield og Anna Elisabeth Petersdatter Brun, Gift 10.mar.1724 i Trondheim med Hans Jacob Henriksen Schmidt f. mai 1704 og begr. 18.nov.1732 på Toten. Han sønn av sorenskriver, assessor og lagmann Henrik Jacobsen Schmidt og Maria Hansdatter Glad.

.....

.

Kjenner du kanskje også foreldrene til Henrik Jacobsen Schmidt og Maria Hansdatter Glad ?

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cecilie Simon skrev:


Er det noen som kjenner til en rapport som ble skrevet av Lange i 1969 ifm åpningen av et gravkammer under Lund kirke i Moi, Pristrophs familiegrav. Det skrives om dette i Rogalands slekthistorieblad Sydvesten" http://rogaland-historie.no/SydvestenPdf/Sydvesten 2012-3.pdf, og at en av de sikre identifiseringene var av Anne Elisabeth (Pettersdatter) Brun. I så fall døde hun hos datteren på Tronvik  ved Moi (Rogaland), ikke på Toten som jeg finner notert "alle" steder.

.....

 

Jeg er blant de 'alle' som har registrert at Anna Elisabeth Petersdatter Brun skal ha dødd på Rognstad på Toten i 1729.

 

Leif skriver ovenfor at hennes datter Sara Henriksd. Sommerschield ble begr. på Toten den  2 Sep 1729.

Kan det ha funnet sted en forveksling av mor og datter mhp. denne begravelsen ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Kjenner du kanskje også foreldrene til Henrik Jacobsen Schmidt og Maria Hansdatter Glad ?

.

 

Sorenskriver i Fron, Vågå og Lom Jacob Knudsen c1635-ca 1688 (Nordre Sunde, Vågå) og Kristina Trolle, kilde Embetsfolk og Allmuge i Vågå.

 

borgermester, assessor Hans Knudsen Glad e1650-31.mai 1710 g 1) Anne Marie Olsdatter Tønder 1667-1691.

Deres foreldre igjen hhv. sogneprest i Vik i Sogn, Knud Christophersen Glad og Maria Bertelsdatter Mule - og stiftsprost i Trondheim, Ole Christophersen Tønder og Maren Jørgensdatter Schielderup. 3-4 slektsledd bakenfor er kjent.

 

7 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

Jeg er blant de 'alle' som har registrert at Anna Elisabeth Petersdatter Brun skal ha dødd på Rognstad på Toten i 1729.

 

Leif skriver ovenfor at hennes datter Sara Henriksd. Sommerschield ble begr. på Toten den  2 Sep 1729.

Kan det ha funnet sted en forveksling av mor og datter mhp. denne begravelsen ?

.

Da må vi sjekke kb på Toten som var min kilde. https://www.digitalarkivet.no/kb20070603720450

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn kopi fra sidene i Sommerchiels bok. Det er tydelig en oversikt over pensjon som er kilden Sommerschiel har brukt (og som ikke jeg har tilgang til), og jeg finner ham svært troverdig.

Hvis hun var hos datteren Sara på Toten, er det vel ikke særlig usannsynlig at hun reiste til datteren Elisabeth Cathrine på Lund etter Saras død?

Sara ble gravlagt 2. sep 1729, 27 år gml, nede til høyre https://media.digitalarkivet.no/view/9309/214

Kirkeboken for Lund gir ingen opplysninger om Anne Elisabeth Brun, men der er bare dødsfall unntaksvis innført så det behøver ikke å bety noe. Men hvis gravkammeret er åpnet og det var en sikker identifisering av Elisabeth Brun, var det trolig en inskripsjon ol på kisten, og da kan denne inneholde flere relevante opplysninger. Det var derfor jeg var interessert i å vite om noen kjente til Langes rapport.

image.thumb.png.81f4c25dbe64d6413e521e6bb2013197.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Cecilie Simon skrev:

Er det noen som kjenner til en rapport som ble skrevet av Lange i 1969 ifm åpningen av et gravkammer under Lund kirke i Moi, Pristrophs familiegrav. Det skrives om dette i Rogalands slekthistorieblad Sydvesten" http://rogaland-historie.no/SydvestenPdf/Sydvesten 2012-3.pdf, og at en av de sikre identifiseringene var av Anne Elisabeth (Pettersdatter) Brun. I så fall døde hun hos datteren på Tronvik  ved Moi (Rogaland), ikke på Toten som jeg finner notert "alle" steder. Jeg finner ingenting ang dødsfallet i kirkeboken  til Lund (som bare unntaksvis registrerer døde på denne tiden). Hvis  det var en sikker registrering av Anne Marie Brun slik det står, var det trolig navneplate på kisten, og det hadde vært greit å vite hva som sto på denne. Det skal visstnok også være en artikkel om åpningen av gravkammeret i Ætter-mål – Årsskrift for Lund Historie- og Ættesogelag for 2004. http://nettbutikk.rogaland-historie.no/butikk/aetter-mal-arsskrift-for-lund-historie-og-aettesogelag-9/ som jeg ikke har tilgang til. Er det noen som kan hjelpe?

 

Jeg har lest en artikkel om gravene i Lund kirke. Det var antakelig artikkelen i Ættermål 2004. Artikkelen inneholdt opplysninger om teksten på navneplatene. Jeg skal lete litt og se om jeg finner den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 11.16, Sigbjørn Sandsmark skrev:

Per Kristoffer Salvesen kan sikkert svare,du finner han på F boka. Han jobber for Lund bygdemuseum og kulturbank-tror jeg det heter

 

2 timer siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Jeg klarer dessverre ikke å finne igjen dette årsskriftet i samlingen min

 

Takk skal dere ha. Jeg har akkurat fått svar fra Per Christoffer Salvesen, som har vært så grei å loveog sende meg en kopi av rapporten. Så nå venter jeg i spenning 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

 

.....

Jeg har akkurat fått svar fra Per Christoffer Salvesen, som har vært så grei å loveog sende meg en kopi av rapporten. Så nå venter jeg i spenning 🙂

 

.

Så flott !

 

Håper du vil publisere her det du ev. klarer å finne ut om Anne Elisabeth Pettersdatter Brun  og hvor og når hun døde !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sydvesten Nr 3.2012 som Jan Trelsgård har lagt link til står det at Anna Elisabet Brun F 1665 er gravlagt under Lund Kirke.Lund Historie 1Gården og slektens liv.Forteller at Major Michal Pristrop var gift 1 m.Elisabet Catrine Sommerschield,f.!694 datter av major HernricSommerschild og hustru Elisabet Brun.Elisabet gravlagt i Lund 10.4.1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sigbjørn Sandsmark skrev:

I Sydvesten Nr 3.2012 som Jan Trelsgård har lagt link til står det at Anna Elisabet Brun F 1665 er gravlagt under Lund Kirke.Lund Historie 1Gården og slektens liv.Forteller at Major Michal Pristrop var gift 1 m.Elisabet Catrine Sommerschield,f.!694 datter av major HernricSommerschild og hustru Elisabet Brun.Elisabet gravlagt i Lund 10.4.1744.

 

Det var nok Cecilie Simon som lenket til utgaven av Sydvesten, men det stemmer at det i den artikkelen fremgår at Anna Elisabet Brun er gravlagt under Lund kirke. Det som muligens også fremkommer av artikkelen i Ættermål, årsskriftet til Lund Historielag (2004), er gravskriften på kista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg meddele at kiste 16 var en voksen kiste i midten underst mot øst, innskriftsplate av messing:

Her under hviler

Salig Anne Elisabeth Brun

Salig Maiior

Sommerchis

Fød 1666 den 24 July og

Døde 1732 den 27 Juni

 

Som sedvanlig er, når man får svar på et spørsmål kommer det flere nye. Er dette den Anne Elisabeth som ble født 1665, døpt 21. juli, eller døde denne som liten og fikk en søster året etter som ikke er innført i kirkeboken?

Hvis det er hun som ble døpt 1665, er enten inskripsjonen feiltolket, eller det ble inngravert feil fødselsår og dato på kisten.

 

Det er flere kister som er identifiserbare (sammendrag av meg). 

 

Kiste 5

En barnekiste med A.P.P.V født 10.10.1732, død 2.2.1733  

Dikt som jeg ikke forstår

Een Anna er i denne kiste 

Tree Annæ udu denne Garf

Vi Dannæm vil saa nødig miste

Men Herren tog som Dennem Gaf

 

Da Peder saae paa Bierget trende

Det sødt got for hannem var

Men O, Fryd foruden Ende

Nu vore Tree det bedre har

 

Men Engler de seer og priser

Een Gud som i Personer Tree

Men Patriarcken Tree de spiser

Og sødt kand nu Glæden lee

 

Kiste 7

Barnekiste , speilmonogram A:P:L

 

Kiste 9, sognerest for Lund og Nes menighet Sal Peder Leganger Castberg 

Fød

April 1757.....1784

 

Kiste 14

Sal Joachim Friderich Uhrbye, Prost i Dalernes prosti og sogneprest til Lunds prestekald, Født i Trondheim 1688 d..., død på Lund 4.12.1740

 

Kiste 15

Sal matrone Anna Lorenis Aurup?, mag Iochum Fridrich Uhrbys hustru, f. 16.12.1687, død 10.12.1732 i sin alders 45 år mindre 1 måned

 

Kiste 17

Jacob Fiedrich Pristrop, som ved en ulykkelig hendelse endte sitt liv i sin alders 18de år i Lund vannet i mars 1741 (papirlapp ved kisten som var vanskelig å lese og delvis ødelagt av vann).

 

Det var flere kister som ikke lot seg identifisere eller undersøke.

 

 

Endret av Cecilie Simon
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.