Gå til innhold
Arkivverket

Lorentz Olsen Brun (?-1732) sine 5 sønner. Jeg mangler en.


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

I følge Hirsh hadde Lorentz Olsen Brun i 1753 5 sønner i tjeneste https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17202077#198668,37648810, og jeg har identifisert fire av dem, alle med mor Anne Marie Resen. Dette er Ole (ca 1706-1783), Johan Christopher (?-1765), Christian Ulrik (1721-1798) og Hans Jacob (ca 1723-1764).

I følge Skogn bygdebok, hadde Lorentz også sønnen Jens Paulus. Hvis Anne Marie er hans mor, må han være død uten livsarvinger før 1759, da det skiftes etter henne uten at han nevnes. Siden denne ukjente sønnen var offiser, burde det være mulig å identifisere ham i Hirsh sin samling, men jeg kan ikke se at det er noen Jens som er aktuell der.

Er det noen som kjenner til noen primærkilde for at Lorentz hadde en sønn Jens Paulus, eller eventuelt vet hvem denne siste sønnen var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg kjenner ikke til denne Jens Paulus, men jeg 'har sett' antydning om at en

Vincents Budde Brun (ca.1715 ? - 1771), kjøpmann (1751), senere bytjener (1768) i Kristiansund på Nordmøre,
muligens kan være en sønn av ovennevnte oberstløytnant Lorentz Olsen Brun (c1666-1752).

Det er også framsatt at Vincents kan ha vært en 'Petersen' ev. at han kan være identisk med 'Lensmann Brun' i Kristiansund (nevnt ca.1769).

 

Vincents Budde Brun er altså vanskelig å få 'sikkert plassert'. Jeg har notert meg flg. andre Vincents Brun, som han kan være i slekt med :
 

- Vincents (Budde ?) Frantzen Brun (1718-1789) (sønn av Lorentz' bror, major Frantz Olsen Brun (1671-1733) og Anna Katrine Frost). Vincents var g.m. Lucie Margrethe Angell.

- Vincents Christiansen Brun (c1700-1771?), kvartermester (1738) i Verdal, NT (sønn av kapt.ltn. Christian Brun (1668-1738 Ekle, Verdal) og 1. hustru Ellen Seyersd. Rasbech)

- Vincents Henrik Sommerschild Brun (f. ca.1764 i Levanger) (sønn av Christian Ulrik Brun, som var sønn av ovenfor omtalte Lorentz Olsen Brun)
   (sistnevnte Vicents faster Anne Marie Brun (ca.1718-1765) var g.m. oberstløytnat Vincents Henrich Sommerschield (c1700-1763) i Stod, NT (hvem var hans foreldre ?))

 

Fint om noen har informasjon om hvem som er foreldre til denne Vincents Budde Brun i Kristiansund.

.

Endret av Per Nermo
Vinc. H. Sommerschield's foreldre skal ha vært major Henrik Henrichsen Sommerschield (død i Kristiansand 1718 ?) og Anna Elisabeth Petersdatter Brun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Per Nermo skrev:

Jeg kjenner ikke til denne Jens Paulus, men jeg 'har sett' antydning om at en

Vincents Budde Brun (ca.1715 ? - 1771), kjøpmann (1751), senere bytjener (1768) i Kristiansund på Nordmøre,
muligens kan være en sønn av ovennevnte oberstløytnant Lorentz Olsen Brun (c1666-1752).

 

Han kan ikke være den "bortkomne" sønn etter Lorentz, fordi det i følge Hirsh var 5 sønner som alle var nevnt som offiser i 1753 og dermed ikke kan være kjøpmann i 1751. Lorentz døde 1732 (Ovenstad) , skifte 1735.

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.