Gå til innhold
Arkivverket

Mali Olsd Lilleby g.m Lars Larsen Okkelberg, Stjørdal 1832


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Har du denne, trolovelsen til Lars Larsen og Ingeborg Pedersdatter?

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 717/L0161: Forlovererklæringer nr. 717A11, 1850-1895, s. 70
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060522110545

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Har du denne, trolovelsen til Lars Larsen og Ingeborg Pedersdatter?

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 717/L0161: Forlovererklæringer nr. 717A11, 1850-1895, s. 70
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060522110545

 

Hei igjen Randi! Nei, denne hadde jeg ikke sett. Bare vielsen. Er ikke kjempegod på å tyde, men forstår at han har tillatelse til nytt ekteskap

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det kan være av interesse, men det var skifte etter Guru Guttormsdatter 13.03.1817. Jeg har skrevet av navn fra skiftene for Skatval frem til 1823, men

mangler fra noen protokoller. Igjenlevende enkemann var Ole Larsen. Deres barn var:

1)Lars Olsen 18 år, og hans curator var morbroder Ole Guttormsen Beraas i Stjørdal. Han var også formynder for resten av barna

2)Gunder Olsen 16 år, 

3)Ole Olsen 10 år

4)Mahlie Olsdatter 6 år

5)Ragnild Olsdatter 3 år

 

Forsøker på lenke fra protokollen:

https://media.digitalarkivet.no/view/24766/147?indexing=

 

Jeg kan ellers ikke se at det er noe skifte etter den Mali Olsdatter som døde i 1851, i skiftene som er å finne på Digitalarkivet 

 

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Vet ikke om det kan være av interesse, men det var skifte etter Guru Guttormsdatter 13.03.1817. Jeg har skrevet av navn fra skiftene for Skatval frem til 1823, men

mangler fra noen protokoller. Igjenlevende enkemann var Ole Larsen. Deres barn var:

1)Lars Olsen 18 år, og hans curator var morbroder Ole Guttormsen Beraas i Stjørdal. Han var også formynder for resten av barna

2)Gunder Olsen 16 år, 

3)Ole Olsen 10 år

4)Mahlie Olsdatter 6 år

5)Ragnild Olsdatter 3 år

 

Forsøker på lenke fra protokollen:

https://media.digitalarkivet.no/view/24766/147?indexing=

 

Jeg kan ellers ikke se at det er noe skifte etter den Mali Olsdatter som døde i 1851, i skiftene som er å finne på Digitalarkivet 

 

Tusen takk Anne Lise! Er det bare skifter fra Skatval du har skrevet av, eller også fra Stjørdal?

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skrevet av for Stjørdal, men da til og med 1830. Her har jeg ikke fått korrekturlest enda, og det er ikke helt ferdig. Har 

tatt pause i arbeidet her.  Her mangler det også noe fra protokoller før 1786 som enda ikke var tilgjengelig på Digitalarkivet da jeg

holdt på med perioden for 1786, og det samme gjelder Skatval. Har planer om også å føre Skatval til og med 1830, og da jeg holdt

på med Skatval sist manglet noen protokoller på Digitalarkivet. Har også tatt med skiftedestinasjoner som jeg finner under 

Avfotograferte slektshistoriske kilder 

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er Guru i Boraas med foreldre Guttorm Olsen og kona Ragnhild Gunnarsdatter Frøynum. Guru var gift med Ole i Lillebye, så dette 

må være riktige folk her(side 498):

 

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009110200017?page=499

 

Finner også skiftedestinasjon på Guttorm Olsen Boraas i 1806, men her nevnes bare umyndige arvinger(Guru var nok gift, og da regnes ikke

hun med her). Tar det med likevel: 

https://get.google.com/albumarchive/111827769429700679738/album/AF1QipPqE_ZyQf8R6DS-2dX_iy0x9NfuM4eCyW58NH97/AF1QipOIX7xDWxc9KgLy-KAOjYG4WhuRPxk4EM6UfpFq

 

 

Dessverre ser det ikke ut til å være noe skifte etter moren Ragnhild Gunnarsdatter i 1827

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne Lise. Seint nå, så jeg skal studere litt mer i hekga. Kan nok være at jeg spør deg om flere skifter

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise!

Da spør jeg i vei!

1. Finnes det et skifte Lars Gundersen Aadalen/ Beitland/ Hofstad - død ved Hofstad i 1813, gravlagt i Stjørdal 25.juli 1813. Han var sagmester

2. Finnes deet skifte etter Ole Guttormsen Boraas - død 11784, graclagt 14.nov 1784 ved Hegra, eller for kona hans Gurru Pedersdatter - død ved Boraas 1799, gravlagt 13.nov 1799 Værnes

 

Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dessverre ikke at det er skifter for noen av dem du spør etter. Nå har jeg ikke skrevet av for Hegra, men så også i protokollene på Digitalarkivet uten å finne dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Finner dessverre ikke at det er skifter for noen av dem du spør etter. Nå har jeg ikke skrevet av for Hegra, men så også i protokollene på Digitalarkivet uten å finne dem

Takk Anne Lise! Kan nok bli andre spørsmål 😉

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.