Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Halvorsen Hegna, f. 10/02/1890 i Heddal


Silje Gampedalen
 Del

Recommended Posts

Hei, 

jeg søker hjelp/informasjon til å finne ut av hvor Halvor Halvorsen Hegna "har tatt vegen". 

 

Halvor ble født 10 Februar 1890 i Heddal i Telemark (https://media.digitalarkivet.no/view/5961/77801/73 nr 15). Hans foreldre er Halvor Hansen Hegna (1869-1850) og Ingeborg Halvorsdatter Hegna (1848-1921). Fødselsår på foreldre i linken er litt vikende, men har likevel fått bekreftet at dette er riktig Halvor. 

 

Halvor konfirmerer seg i 1904, i Heddal. (https://media.digitalarkivet.no/view/5961/77803/54 nr 32). 

 

Halvor har to søsken. En eldre bror med navn Hans som ble født i 1886, og ble født utenfor ekteskapet. Dog giftet deres foreldre seg året etter. De fikk også en datter i 1894 med navn Tore - som i voksen alder endret navnet sitt til Tora. Dersom jeg nevner hun igjen er det Tora jeg vil bruke. 

Tora er min oldemor. 

 

I folketellingen for 1910 er det bare Hans og Tora som bor hjemme hos foreldrene. (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036528006780). 

Vi har prøvd å finne ut hvor Halvor har blitt av. Dessverre kan ikke vi finne noe register for utflyttede fra Heddal i den aktuelle perioden men kanskje det er noen der ute som har bedre peiling. 

 

Vi har funnet en person i Emigrasjons registeret for 1871-1930. Her "matcher" navn, fødselsår og fødested. Forsåvidt passer også gårdbrukersønn da Halvor og Ingeborg var brukere på en gård i Heddal. Det er med andre ord mulig at dette kan være "vår" Halvor. 

Men det som får oss til å betvile er at fødselsdatoen i registeret er byttet om til 02/10 og ikke 10/02. Kan det likevel være samme person? 

Henviser til link: https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001137611 

 

Etter dette har vi ingen anelse om hva som skjer med Halvor. 

Dersom han skulle ha reist over Atlanteren er vi veldig interessert i å vite om min bestefar har noen søskenbarn der borte. 

All informasjon tas i mot med stor takk. 

 

Vi står fast, så derfor søker vi hjelp her. 

 

Tusen takk! 

 

Mvh, 

Silje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert fødselsdatoen er byttet om på. Som du ser av utreisedatoen 1913-09-10, så er den skrevet på formen ÅÅÅÅMMDD. Siden rubrikken for Fødselsdag er skilt fra rubrikken Fødselsår, er det usikkert hva utgangspunktet har vært. Jeg vil tro at de som skriver av listene, er bedt om å bruke rekkefølgen ÅÅÅÅMMDD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Ååå Kittil er nok Halvors onkel! Hans far har en bror med navn Kittil født i 1878. Da reiste kanskje de sammen! Så spennende. 

Kjenner ikke igjen Anlaug, eller Ole men Halvors foreldre og to søsken bodde på Kolbjørnsrud gård så kanskje det er en sammenheng der. 

Tusen takk! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Det er ikke sikkert fødselsdatoen er byttet om på. Som du ser av utreisedatoen 1913-09-10, så er den skrevet på formen ÅÅÅÅMMDD. Siden rubrikken for Fødselsdag er skilt fra rubrikken Fødselsår, er det usikkert hva utgangspunktet har vært. Jeg vil tro at de som skriver av listene, er bedt om å bruke rekkefølgen ÅÅÅÅMMDD.

Aaah det stemmer nok! 

Det hadde jeg aldri tenkt på selv. 

 

Tusen takk!! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som dro om Quebec, Canada, skulle til USA. I en periode var denne ruten billigere. (Se mye info på sidene til Norway Heritage.)

 

Passasjerlister og folketellinger i Canada er imidlertid tilgjengelige og et øyeblikk trodde jeg hadde funnet ham.. Denne Halvor Halvorsen er dessverre tydeligvis svensk, kom i 1912, gift med svenske Inez, som kom i 1913 og med to barn. (Øverste familie.)

 

?app=Census1921&op=img&id=e002861786

 

Hmm.. Nå ser jeg at personen øverst i den husstanden (Hans Olsen) er norsk og betegnes som bror... Hvem er han bror til?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

De fleste som dro om Quebec, Canada, skulle til USA. I en periode var denne ruten billigere. (Se mye info på sidene til Norway Heritage.)

 

Passasjerlister og folketellinger i Canada er imidlertid tilgjengelige og et øyeblikk trodde jeg hadde funnet ham.. Denne Halvor Halvorsen er dessverre tydeligvis svensk, kom i 1912, gift med svenske Inez, som kom i 1913 og med to barn. (Øverste familie.)

 

?app=Census1921&op=img&id=e002861786

Åå det visste jeg ikke! De var jo ikke akkurat rikmenn så er nok derfor de reiste til Canada først ja. 😄

 

Ja han er det nok ikke, men uansett takk for at du lette!! 😄 det setter jeg pris på 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være ham. 

 

Se også denne:

 

Halvor Halvorsen

United States Border Crossings from Canada to United States
Name Halvor Halvorsen
Arrival Date Dec 1922
Arrival Port Montreal, Quebec,
Age 32
Birth Year (Estimated) 1890
Birthplace Hitterdal,
Birth Country Norway
Gender Male
Race Scandinavian
Last Place of Residence Sk
 
United States Border Crossings from Canada to United States, 1895-1956
Affiliate Publication Title Manifests of Passengers Arriving in the St. Albans, VT, District through Canadian Pacific and Atlantic Ports, 1895-1954
Affiliate Publication Number M1464
Affiliate Film Number 453
Citing this Record

"United States Border Crossings from Canada to United States, 1895-1956," database, FamilySearch(https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XPVL-1PR : 27 November 2014), Halvor Halvorsen, Dec 1922; from "Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1954," database and images, Ancestry(http://www.ancestry.com : 2010); citing Ship , arrival port Montreal, Quebec,, line 23, NARA microfilm publication M1464, Records of the Immigration and Naturalization Service, RG 85, (Washington D.C.: National Archives and Records Administration, n.d.), roll 453.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anne-Lise Hansen skrev:

Ja, det kan være ham. 

 

Se også denne:

 

Halvor Halvorsen

United States Border Crossings from Canada to United States
Name Halvor Halvorsen
Arrival Date Dec 1922
Arrival Port Montreal, Quebec,
Age 32
Birth Year (Estimated) 1890
Birthplace Hitterdal,
Birth Country Norway
Gender Male
Race Scandinavian
Last Place of Residence Sk
 
Citing this Record

"United States Border Crossings from Canada to United States, 1895-1956," database, FamilySearch(https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XPVL-1PR : 27 November 2014), Halvor Halvorsen, Dec 1922; from "Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1954," database and images, Ancestry(http://www.ancestry.com : 2010); citing Ship , arrival port Montreal, Quebec,, line 23, NARA microfilm publication M1464, Records of the Immigration and Naturalization Service, RG 85, (Washington D.C.: National Archives and Records Administration, n.d.), roll 453.

Oi her står det til og med riktig fødested! 

Har du en link til denne? 😄

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Halvorsen

United States Border Crossings from Canada to United States, 1895-1956

birth:
 
Hitterdal, 
other:
December 1922
 
immigration:
December 1922
 
   
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Var det denne du fant?

 

Halvor Halvorsen

Vermont, St. Albans Canadian Border Crossings, 1895-1954

birth:
 
Norway
immigration:
from 1895 to 1924
Vermont, United States
    

Nei denne har jeg ikke sett 🙂

I den jeg fant var han 26 år 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kanskje?

 

Halvor Halvorson

Vermont, St. Albans Canadian Border Crossings, 1895-1954

birth:
 
Telmarken Norway
immigration:
from 1895 to 1924
Vermont, United States
    
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Her kanskje?

 

Halvor Halvorson

Vermont, St. Albans Canadian Border Crossings, 1895-1954

birth:
 
Telmarken Norway
immigration:
from 1895 to 1924
Vermont, United States
    

Ja det kan stemme. 

 

Der det står Name and adress of nearest relative (etc...) og det er skrevet ned navnet Halvor Olsen, klarer du tyde hva som står før? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 3/4-1916. Her står det at (Father) farens navn er Halvor Olsen.

 

 

52031268-FA22-47B3-8F45-4DBC946C3A2D.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anne-Lise Hansen skrev:

Det var 3/4-1916. Her står det at farens navn er Halvor Olsen.

 

 

52031268-FA22-47B3-8F45-4DBC946C3A2D.jpeg

Hmm da er det nok ikke riktig mann da Halvors fars navn var 

Halvor Hansen Hegna, og hans far igjen var Hans Olsen Kaasa.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren kan ha kalt seg Halvor Hegna og det er ikke sikkert Halvor var bevisst farens patronym. Når døde bestefaren Hans?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at siste oppholdssted var Calmunton (?) Canada og bestemmelsesstedet var Spokane Washington.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Faren kan ha kalt seg Halvor Hegna og det er ikke sikkert Halvor var bevisst farens patronym. Når døde bestefaren Hans?

Det kan hende. Hans ble født 1847 og døde i 1926 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenlikning: 

 

I 1900-tellingen er min morfar kalt Andreassen, fordi faren var Andreas Jacobsen. 

I 1910 har han og søsken tatt farens patronym og kaller seg Jacobsen.

 

Noe liknende kan ha skjedd i Heddal også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anne-Lise Hansen skrev:

Til sammenlikning: 

 

I 1900-tellingen er min morfar kalt Andreassen, fordi faren var Andreas Jacobsen. 

I 1910 har han og søsken tatt farens patronym og kaller seg Jacobsen.

 

Noe liknende kan ha skjedd i Heddal også.

Ja det kan hende! Det høres sannsynlig ut. 

Hans Olsen Kaasa endret også etternavn til Seljord sent i livet fordi de tok over en storgård i Heddal med det navnet,  så det kan jo hende Halvor ville ta vare på de andre navnene. 

 

Alt annet passer jo med "min" Halvor så det er nok sannsynlig 😄 tusen takk! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også at denne Halvor tidligere har vært en tur i USA mellom 1910 og 1912.  Det utelukker vel denne Halvor likevel, da... 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.