Gå til innhold
Arkivverket

Nils Bjørnssøn og Ingeborg Bjørnsdatters far - hvem var han?


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Dette har sikkert vært diskutert før, men når jeg kommer borti prester, sliter jeg med å finne foreldrene.

 

En Bjørn, som levde i første halvdel av 1500-tallet, hadde disse barna:

Nils, sokneprest i Strøm (Odal) ca. 1575-99, før det kapellan på Gran (Hadeland) ca. 1567-71 under magistrat Amund Ellingsen (1500-73).

Nils var gm biskop Jens Nilssøns søster, Ingeborg.

Ingeborg (1540-1604), gm sokneprest i Høland (bosatt Løken prestegård), Augustinus Frantsen Flor.

Christoffer? (han er ikke sokneprest i Sande, det er det Jens Nilssøns bror som er)

Dorthe (levde året 1600), gift 1xm Niels, 2xm Mads Jonssøn, 3xm Skeldor Eivindssøn (rådmann i Oslo).

 

Uten tvil var deres far, Bjørn, en mann av høy status. Han kan ha vært prest selv, eller svigerfaren kan ha vært det.

Men det er vel heller ingen tvil om at denne mannen har vært mektig og velstående. Barnas gifter er tydelige vitner på dette.

Bjørn var en kjent mann i sin tid, derom hersker ingen tvil!

 

Noen mener at denne Bjørn er Bjørn Sevaldsen som var på Lunner i 1528.

Men disse fire barna er ikke nevnt i Per Reidar Bjørnerud Christiansens artikkel i NST 1996, bind 35, hefte 4, om Dyre Sevaldsen og hans ætt.

 

Finnes det noen der ute på det store internettet som vet hvem denne Bjørn var?

 

Hilsen Turid

 

 

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var S. H. Finne-Grønn som framsatte en teori om at Nils Bjørnsen var sønn av Bjørn Sevaldsen Lunner på Hadeland. Dette stod i  artikkelen "Et par gamle slektstavler" i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind IX, side 284 (1944). Han anga ikke noen andre argumenter enn at faren het Bjørn.

 

Jeg er etterkommer etter slekten på Lunner og har utforsket denne nøye. Det finnes ingenting som kan knytte Nils Bjørnsen til Lunner-slekten. Men det skal sies, det finnes heller ikke noe som kan utelukke det. 

 

Se forøvrig mitt notat om Bjørn Sevaldsen Lunner her: http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm, følg linken under nr. 44240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk for svaret, Ole.

Men det er da ergerlig at det ikke skal være mulig å finne denne Bjørns historie.

Han må jo ha syntes godt i terrenget på den tiden!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.