Gå til innhold
Arkivverket

Durek David Verrett – norske aner på morssiden?


Elin Galtung Lihaug

Recommended Posts

6 minutter siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Det er vel tvilsomt at dette er riktig Sheila - hun ville vært 16 år da hun giftet seg, og mannen hennes var født i 1929 ...

Det er sant.. Litt vel ung brud og aldersforskjell da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

# 20 - Det var interessant at han i 2014 skrev som grunn for navneskiftet at han var av tysk avstamning ...

 

 

Kanskje Friedrichsstadt har blitt til Fredrikstad 😄 Europeisk geografi kan jo være forvirrende for mange amerikanere, og det ser ut til å være mange halvsannheter i den familiehistorien som er presentert fram til nå... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#27. Ja, her må vi stille med et åpent sinn! Det er jo påstått haitiansk-afrikansk avstamning også, og det skal fortsatt ikke utelukkes, men man kan jo spore Verett-slekten i Louisiana til langt tilbake på 1800-tallet. Og så er det mer sannsynlig at han har aner som er "Native American" heller enn "East Indian". Og så er det dette med den norske mormoren fra Fredrikstad, jf. tyske aner. Vel, vel, mange nordmenn som har tyske aner, så her må vi la mulighetene stå åpne en stund til ...

 

Påstanden om "German ancestry" er for øvrig hentet fra "Petition for change of name" som jeg lastet ned fra Unicourt.com i går kveld. Så nå må jeg skynde meg å søke på navnene til alle mine amerikanske slektninger før jeg stopper abonnementet. :-) 

 

Kan vel legge til at Farmer også er et tysk etternavn (kan også være britisk), det er treff i Digitalarkviet på folk bl.a. født i Bergen, og det har vel  kommet via Tyskland.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tidligere Sheila G. Farmer, en gang gift Verrett, går nå under navnet Veruschka Urquhart (jf. bloggen Royal Musings og mange koblinger fra Durek Verretts FB-side m.m.). Ifølge en rettstvist i januar 2014 var hun 69 år gammel på det tidspunktet, dvs. født ca. 1944. Hun er/var gift/samboer med en som heter Michael Clarke, 61 år 2013/2014, som har en sønn som den gangen var 30 år, dvs. født ca. 1983. Ikke at dette gjør det nødvendigvis lettere å finne hennes aner, men det er vel greit å kjenne til.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men den kjente messosopranen, Shirly Verrett (1931-2010), var iflg flere sider en tante av Derek Verrett. Ingen ting i oppslagene om henne som tilsier at det er noen sjaman-tradisjon i den slektsgrenen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shaman Durek skriver følgende tirsdag 

 

Family means everything to me. I'm so proud of my niece @alava_music for graduating from @berkleecollege majoring in song writing. She is following the foot steps of our musical family with great names such as Shirley Verrett worlds greatest opera singer. I'm in this photo with my niece and manger @aalava and family @pekis27 @elizabethalava @maggiealava and my sister @angelina.verrett So happy to take my niece to #norway #oslo and see her roots and have family time with @princessmarthalouise and I. 
Family is everything. 
Tribe show her some love in comments.  @ Boston, Massachusetts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info:

 

Deler av farens tre på Geni med kilder. https://www.geni.com/people/David-Verrett/6000000093398787399 

Flere bidragsytere. Ingen haitiere å spore.

 

Morens FB-konto deaktivert, om noe derfra brukes som belegg, ta screenshot med dato. 

 

En offentlig bursdagshilsen til moren forteller (om det stemmer) at hun er født 1. juli, rettsaken referert tidlgiere angir førdselsår ca 1944, og da er dette en kandidat: 

 

Name: Sheila Farmer
Birth Date: 1 Jul 1943
Birth Place: Manhattan, New York City, New York, USA

 

 

Endret av Anne M. Berge
Får teknisk feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde til morskandidat Sheila Farmer født 1. juli 1943 er Ancestry.com. New York, New York, Birth Index, 1910-1965 [database on-line]. Lehi, UT, USA: Ancestry.com Operations, Inc., 2017. 

 

Jeg får visst feil om jeg forsker laste opp "bilde" her. 

 

Påstandene om opphav på Haiti ser ikke ut til å stemme, og morens opphav er tildels tåkelagt. Ut fra foto kan hun godt ha både indisk og afro-amerikansk opphav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anne M. Berge said:

Kilde til morskandidat Sheila Farmer født 1. juli 1943 er Ancestry.com. New York, New York, Birth Index, 1910-1965 [database on-line]. Lehi, UT, USA: Ancestry.com Operations, Inc., 2017. 

 

This source gives one additional piece of information: the last name of the mother has Soundex code T350 (if I am reading that correctly). For the coding system, see https://en.wikipedia.org/wiki/Soundex. This means the mother's last name (maiden name) has three consonants (except that W and H are not considered consonants here), in order T D/T M/N

 

Just some of the many names that fit this Soundex code are: Tatem, Tateum, Tatham, Tatoian, Tatom, Tatten, Tatum, Tatiana, Tutton, Tweeden, Tweeten, Tweten

 

By comparison, the Soundex code for the child's last name is F656, which gives F R M/N R

 

 

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering så pågår det en debatt om Verretts aner i FB-gruppen Slektshjørnet. For de som er medlem er dette tråden:

 

https://www.facebook.com/groups/slekstshjornet/permalink/10157374826714680/

 

Det har oppstått en debatt om tråden er i strid med gruppens regler (om å diskutere nålevende personer). Jeg skrev en slags oppsummering av spørsmålene rundt Verretts aner i nevnte tråd, og gjengir deler av det her for ordens skyld:

 

«Jeg har tidligere skrevet på Digitalarkivets brukerforum – https://forum.arkivverket.no/.../233904-durek-david.../ – at vi bør behandle alle opplysningene med en viss varsomhet. Det gjelder å ha et kritisk blikk. Vi blir servert mange forskjellige opplysninger, noen er motstridende, andre nødvendigvis ikke, og fra mange forskjellige kilder, noen forholdsvis troverdige, andre mer tabloide i formen. Det lanseres også mange forskjellige teorier, noen vil kanskje være til hjelp, andre vil være misledende. Vi skal også være varsomme med å påstå at noen «ser indisk ut» osv.

 

Det står for eksempel i Dagbladet 18. mai 2019: «Verrett vokste opp med afrikansk-haitisk far og en halvt norsk og halvt vest-indisk mor.» Dette bygger ikke på et direkte sitat, men er journalistens tekst, og bygger kanskje på hva som er skrevet i diverse medier tidligere, eller kanskje (også) på utsagn Verrett har kommet med under intervjuet. Opplysningene retter kanskje opp den mulige misforståelsen om «East Indian» opphav, dvs. østindisk. «Vestindisk» vil jo si karibisk, og i dette inngår også Haiti, men vi snakker nå om morssiden og ikke farssiden. Påstanden om haitisk slektsbakgrunn er for øvrig absolutt mulig, men foreløbig finner vi på farssiden ikke annet enn sørstatsbakgrunn. Haitieren må ev. ha kommet veldig tidlig til USA.

 

I diskusjonen om misforståelsen bak «East Indian»/«West Indian» og ev. «indiansk» bakgrunn, påpekte jeg jo at Verretts mor Veruschka Urquhart, tidligere Sheilah G. Farmer, var bosatt i New Mexico da hun giftet seg med David B. Verrett, og at det er mange med urinnvånerbakgrunn i denne delstaten. Men det var kun ment som en teori, et signal om å holde øynene åpne for flere muligheter, ikke noe annet. Absolutt ingen påstand om noe eller konklusjon. Farmer er oppgitt å være pikenavnet, men vi skal ikke se helt bort ifra at det er etternavnet til en tidligere ektefelle.

 

Onsdag kveld lastet jeg ned noen dokumenter som omhandlet Verretts navneskifte i 2014 fra nettsiden Unicourt. I «Petition for change of name» skriver Verrett på spørsmålet om «Reason for name change (explain») altså med egne ord «To have name reflect name used as public person & to reflect German ancestry». Det er verdt å understreke at dette er Verretts ord og ikke nødvendigvis bygd på fakta. Men opplysningene mine ledet til lanseringen av en teori om at påstanden om en mormor født i Fredrikstad kan være en misforståelse og at det i stedet handler om tyske Friedrichstadt. Til det er det verdt å nevne at Verretts mor kan både ha norske og tyske aner. Det er ingen motsening der.

 

Jeg er litt overrasket over at alle som har gjort et seriøst forsøk på å finne nærmere informasjon om Verretts mor ikke har klart å komme frem til noe substansielt. Selv har jeg sjekket Ancestry, Familysearch.org, Genealogybank.com, Newespapers.com med flere, men jeg må innrømme at jeg ikke har finstudert alle opplysningene ennå. Vi må gå igjennom de mange mulige kandidatene og se på slektskretsene deres for å finne nye spor. Det er Sheilah vi må starte med. Å starte med Fredrikstad og gå den andre veien blir for meg meningsløs.

 

Jeg sendte ellers en forespørsel til Verrett via hjemmesiden hans, men har ikke fått noe svar. Jeg har også hans private e-postadresse, men kvier meg foreløbig for å spørre på nytt, ønsker ikke å være for masete eller «invaderende».

 

[...]»

 

**

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar til dere som har sett på mulig relasjon med Oster-familie: Durek selv kommenterer på et offentlig Facebook-bilde av Demi (Demeter Farmer) Oster og kaller henne "my older cute intellegent (sic) sister". Ut fra dette er det en god teori at Sheilah var gift med en Farmer før hun traff Verrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demetria O Campbell

United States Public Records
Name Demetria O Campbell
Also Known As Demetria O Farmer
2nd Also Known As Name Demetria O Farmier
3rd Also Known As Name Demetria Verrett
Event Date 01 Sep 2000
Event Place Brooklyn, New York, United States
Birth Date 25 Oct 1963
Address Brooklyn, New York 11215
Address Date 01 Sep 2000
2nd Address Brooklyn, New York 11238
2nd Address Date 01 Mar 1996-13 Jul 2001
3rd Address Brooklyn, New York 11226
3rd Address Date 01 Feb 1993
Possible Relatives Donald P Campbell, Gina D Verrett, Gina G Verret
Affiliate Identifier 73798017
Citing this Record

"United States Public Records, 1970-2009," database, FamilySearch(https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KVQS-21T : 22 May 2014), Demetria O Campbell, Residence, Brooklyn, New York, United States; a third party aggregator of publicly available information.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant, Svein Arnolf!

 

Her bekreftes fødselen 1. juli 1943 i New York. Dette er oppdatert i dag og hennes ekteskap med David B. Verrett er lagt inn 16. mai. Det kunne være interessant å vite hvem som har lagt dette inn på Geni.

 

Sheilah G. Urquhart (Farmer)

Også kjent som: "Sheilah G. Farmer", "Veruschka Urquhart", "Urquat"
Fødselsdato: 01. Juli 1943
Fødested: New York, Manhattan, New York, United States 
Nærmeste familie:

Hustru av Private 
Tidl. hustru av David Benjamin Verrett 
Partner av Private 
Mor til Private; Private; Derek David Verrett og Private 

 
Administrert av: Private User
Sist oppdatert: i dag

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elin, jeg la inn lenke til Geni-treet som vi er mange som jobber på tidligere i tråden. 

 

Om noen her inne har enda mer informasjon så kan man bidra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan Geni fungerer. Er Geni-info en bekreftelse på fødselsdatoen 1. juli 1943, eller var det du som la inn denne datoen på grunnlag av det du postet tidligere i dag (#33)?

Endret av Elin Galtung Lihaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geni er bare et online slektstre for felles arbeid med slekt - ingen kilde. Et samarbeidstre. 

 

Om man ser på hver enkelt av de offentlige profilene så ligger lenke til og oppføring til flere kilder, mest fra Ancestry-kilder, MH og FamilySearch - altså sekundærkilder med opplysninger fra diverse registre. 

 

Om man er innlogget ser man mer enn om man ikke er det, men poenget med å legge ut disse slik og offentlig er nettopp at de dukker opp i googlesøl og det meste av offentlig infoblir tilgjengelig for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen om fødselsdato er altså på samme grunnlag som jeg også postet her i tråden. Alt er "under arbeid". 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når levende personer ikke skal diskuteres på forumet, som det er skrevet i rettledning. Hvordan kan denne person da omtales med familie??

der muligens flere lever?? Litt rart, men her hadde det vært fint om moderator kunne gitt et svar. Likhet for "loven" kongelig eller ikke.

 

mvh Ottar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 12.46, Dag T. Hoelseth skrev:

#14. Ja, jeg har også vært inne på tanken. Det har stått mye forskjellig hittil. Et sted mener jeg det stod "East Indian", hvilket vel ville være rart hvis det var snakk om en av amerikansk urinnvånerslekt. Man pleier vel å bruke andre uttrykk om "indianer" i dag. Men med tanke på at moren ved giftermålet var bosatt i New Mexico (men vielsen fant sted i Nevada) så er det ikke usannsynlig at det er snakk om "indiansk" og ikke "indisk". Det kan jo også avgrense søket en smule.

 

DTH

Han har også sagt et sted at moren hadde russiske aner!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://shamandurek.com/dust-magazine/

 

My lineage goes back to Africa. My great-grandmother and her family were members of the Yoruba tribe in Ghana. When slavery broke out they tried to flee, a lot of my family members were taken into slavery, to the Dutch slave camps in Ghana. My great-grandmother ended up escaping capture and managed to get a boat to Haiti. There she became a spiritualist and a medician and eventually went to New Orleans where she was practising healing. Once there she met a man to whom she got married, and they had my grandmother. The Shaman tradition of my family continued on U.S. soil. Soon after, my father was born in 1925, and he had a special relationship with my great-grandmother; he became her apprentice. She told him: “One day, you are going to have a boy, your boy is going to have the family gifts, there are going to be certain signs that you will recognise in him, he’s going to remind you of me. He’s going to have a lot of powers”. My father then ended up meeting my mother (who was part-African American, part-Russian, part-Norwegian) in Los Angeles where he was working. At the time, my father was a successful businessman, having stepped away from our family tradition. After my parents fell in love and had my sister, I was then born. My mother told my father that there was something different about the child she’d just had. She told him about visions she was having of his family tribe coming to her and talking about the boy, about his powerful gift and how I should receive proper training. My father didn’t want me to have Shamanic training and tried to keep me away from it. When I was 11 years old he wanted me to study religion, saying that if I studied religion, then he would let me study Shamanism. So I did both, studying with my elders, with native Americans from Dakota and with Shamans from Mexico. I went to a holistic school and got a degree in health education.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.