Gå til innhold
Arkivverket

Transkripsjon av kilder fra Vefsn 1600-tallet


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Som egentrening i tyding av gotisk og som bakgrunnsmateriale i en sak jeg jobber med i Vefsn, bestemte jeg meg for å skrive av de sidene som gjaldt Vefsn i Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 35 og Fogdenes og sorenskrivernes manntall 1664-1666, nr. 20. I tillegg har jeg begynt på Lensregnskapene for Nordlandenes len, også disse for sidene som gjelder Vefsn. Jeg har et mål om å gjøre unna fram til ca 1650, foreløpig har jeg skrevet av de 5 første regnskapene (1610-1615).

 

Jeg tenkte jeg skulle legge ut disse her i tråden, i tilfelle andre kan ha glede av dem. OBS! OBS! Dette er ikke en fullstendig transkripsjon. Skattelistene er for det meste begrenset til navn og gård, og ment som et lettere tilgjengelig oppslagsverk enn orginalene for egen bruk. Det er link til orginalkilden i dokumentene, som må sjekkes. Det er garantert skrivefeil og transkriberingsfeil, og jeg tar gjerne tilbakemelding om noen finner viktige feil. Småfeil vil det være.

 

Manntallene kommer i denne posten. De dekker 146 gårder i datidens Vefsn Fjerding og henholdsvis 577 menn for Fogdemanntallet og 895 for Sogneprestens manntall. 

Sogneprestenes manntall Vefsn 1665-66.xlsx

Fogdenes og sorenskrivernes manntall Vefsn 1665.xlsx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtte på et uventet problem. Det er en totalstørrelse på vedlegg per tråd, og den er nå nådd. Dersom noen finner dette nyttig og enten vil ha lensregnkapene som pdf eller ønsker de videre lensregnskapene når de blir ferdige, er det bare å sende meg en pm med epost, så deler jeg gladelig. 

 

Og er det noen som kjeder seg og vil hjelpe meg med oppgaven eller allerede har gjort dette arbeidet før, er det bare å si ifra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.