Gå til innhold
Arkivverket

Ekstraskatten av 1762


Ole Bøe
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg holder på å lete etter aner i dokumentene for Ekstraskatten av 1762.

For Hedmark Fogderi ligger det ute to fogdregnskaper:

 

Fogderegnskap, nr. 1147, Hedmark fogderi, 1763-1764: Ekstraskatt 1762

Fogderegnskap, nr. 1148, Hedmark fogderi, 1764: Ekstraskatt 1762

 

Jeg blir litt usikker på når de to folketellingene i disse er fra. I følge innholdssiden på de to, så er mantallene fra hhv. 1764, og september 1764, altså omtrent samtidig. Men når jeg ser på forsidene på de to, så får jeg inntrykk av at den første er fra 1763: https://media.digitalarkivet.no/view/45271/5

og den andre fra september 1764: https://media.digitalarkivet.no/view/45272/3

 

Samtidig ser jeg fra bygdebok for Ringsaker hovedsogn at forfatter bruker 1764-65 som datering for opplysningene fra Ekstraskatten. 

 

Men for meg ser det ut som det beste er å datere opplysningene fra den første til 1763 og den andre til september 1764. Er dette rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ekstraskatten 1762-1764 for området vårt,  Stange, Vang, Ringsaker, Løten og Nes har vi kjøpt  fra Riksarkivet og transkribert, Det gir iallfall bar  over 12 år om mer, så nå en ser på Nes at Caus Bendeke er barn over 12 år og ser i den transkirberte kirkeboka så et han døpt 14.01.1750.  Anne Olsdatter er ennå ikke fyllt 16 år så noe kan dateres.

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hans Myhre skrev:

Tja, ekstraskatten 1762-1764 for området vårt,  Stange, Vang, Ringsaker, Løten og Nes har vi kjøpt  fra Riksarkivet og transkribert, Det gir iallfall bar  over 12 år om mer, så nå en ser på Nes at Caus Bendeke er barn over 12 år og ser i den transkirberte kirkeboka så et han døpt 14.01.1750.  Anne Olsdatter er ennå ikke fyllt 16 år så noe kan dateres.

Takk for svar Hans.

Hvem er "vi" som har transkribert deler av den? Det er nettopp Nes og Ringsaker jeg leter i nå, og en transkribert utgave ville jo være til enorm hjelp, men denne er antagelig ikke fritt tilgjengelig, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T

1 minutt siden, Hans Myhre skrev:

Hva leter du etter?

Tja, si det. Jeg har ganske mye slekt fra Nes og Ringsaker på 1700-tallet, mest gårdbrukere. Akkurat nå lette jeg etter Jølstad i Reflingfjerdingen som jeg fant, men fant også Bergaust i Veldre da jeg lette. I farta har jeg aner som er gårdbrukere på Gålås Store og Mørkved Store i Furnes og Rør i Veldre på denne tida. Er nok en god del flere, men dette var de jeg kom på i farta.

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstraskatten 1762-1764 sier: Øvre Jølstad. Reflingsfjerdingen.  Fuldgaard, selveier. De som bor der da er   Anne OLsdatter enke, Jon OLsen og kone Berte Olsdatter, Guri Larsdatter, Lars Olsen,  Ole Olsen, Ingeborg OLsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hans Myhre skrev:

Ekstraskatten 1762-1764 sier: Øvre Jølstad. Reflingsfjerdingen.  Fuldgaard, selveier. De som bor der da er   Anne OLsdatter enke, Jon OLsen og kone Berte Olsdatter, Guri Larsdatter, Lars Olsen,  Ole Olsen, Ingeborg OLsdatter.

Jon og Berte er mine 4*tippoldeforeldre (og Anne min 5*tippoldemor).

Av de andre gårdene jeg nevnte, har jeg:

 

Mørkved: Erik Olsen (død mai 1763, så han er kanskje ikke der) og kone Kirsten Monsdatter (1699-1776). Ikke sikker på hvem som drev den utover, før Kirstens dattersønn Knut Gulbrandsen fikk skjøte i 1778 (han er min 4*tippoldefar)

 

Gålås: Gudbrand Knutsen (døde i 1763 han også) og kone Gunor Eriksdatter (datter til Erik Olsen på Mørkved).

 

Rør: Her har jeg ikke kommet så langt i slektsforskningen, men Johannes Arnesen (min 3*tippoldefar) bodde der i 1801 og var født rund 1756, så mulig hans far drev gården på 1760-tallet.

 

Takk, Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Arnesen f. 1755/1757 ikke i Ringsaker/Veldre, ikke gift der heller og ikke barn i Ringsaker Veldre  gift med Eli Osdatter og et barn Marie  3 år i 1801 på Røkr i Veldre . HU er ikke født her.  JOhannes død 1821 og enka solgte garden i 1824. siden dette paret ser ut til å være barnløst ?  kan han vel ikke være din 3* tip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik OLsen dpt-27.09.1685  bgr. 18.05.1763    gift 13.10.1717 Kiersti Monsdatter dpt. 27.08.1699 bgr- 12.02.1778. De fikk 12 barn.

Dette var Store Mørkbved i Furnes, Datteren Gønner (Gunor) Eriksdatter gift 28.01.1742 i Vang  med Gulbrand Knudsen Storgaalaas-

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ole Bøe skrev:

Jeg blir litt usikker på når de to folketellingene i disse er fra. I følge innholdssiden på de to, så er mantallene fra hhv. 1764, og september 1764, altså omtrent samtidig. Men når jeg ser på forsidene på de to, så får jeg inntrykk av at den første er fra 1763: https://media.digitalarkivet.no/view/45271/5

 

[...]

 

Men for meg ser det ut som det beste er å datere opplysningene fra den første til 1763 og den andre til september 1764. Er dette rett?

 

Manntallene i eske 1147 er fra 1764, slik det er indeksert (og følgelig framgår av innholdssida), jf. omslaget til manntallene: https://www.digitalarkivet.no/rk10051110111143

 

Din lenke går til regnskapet og det summariske ekstraktet for 1763, som ligger fremst i eske 1147.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hans Myhre skrev:

Johannes Arnesen f. 1755/1757 ikke i Ringsaker/Veldre, ikke gift der heller og ikke barn i Ringsaker Veldre  gift med Eli Osdatter og et barn Marie  3 år i 1801 på Røkr i Veldre . HU er ikke født her.  JOhannes død 1821 og enka solgte garden i 1824. siden dette paret ser ut til å være barnløst ?  kan han vel ikke være din 3* tip?

Jeg har (som nevnt over) ikke kommet så langt i slektsforskningen for denne grenen men ser nå at Veldre bygdebok (s. 166) sier at ekteskapet var barnløst. Samtidig så står jo som du nevner, Marie, 3 år, oppført som deres datter i folketellingen 1801. Dette er så vidt jeg vet, samme Marie som var gift med Ole Nilsen Rør/Bjørke/Ottersrud, og disse to er mine tipp-tipp-oldeforeldre.

 

5 timer siden, Hans Myhre skrev:

Erik OLsen dpt-27.09.1685  bgr. 18.05.1763    gift 13.10.1717 Kiersti Monsdatter dpt. 27.08.1699 bgr- 12.02.1778. De fikk 12 barn.

Dette var Store Mørkbved i Furnes, Datteren Gønner (Gunor) Eriksdatter gift 28.01.1742 i Vang  med Gulbrand Knudsen Storgaalaas-

Ja, disse opplysningene har jeg allerede.

 

5 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Manntallene i eske 1147 er fra 1764, slik det er indeksert (og følgelig framgår av innholdssida), jf. omslaget til manntallene: https://www.digitalarkivet.no/rk10051110111143

 

Din lenke går til regnskapet og det summariske ekstraktet for 1763, som ligger fremst i eske 1147.

Takk Kristian. Men betyr det da at begge disse to manntallene (1147 og 1148) er fra samme år, 1764? De er jo ganske like (for de gårdene jeg har sett på), men det virker rart på meg å skulle utføre dette to ganger samme år.

Endret av Ole Bøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ole Bøe skrev:

Takk Kristian. Men betyr det da at begge disse to manntallene (1147 og 1148) er fra samme år, 1764? De er jo ganske like (for de gårdene jeg har sett på), men det virker rart på meg å skulle utføre dette to ganger samme år.

 

Ja, begge er datert 1764, jf. forsidene på manntallene. Det første er sannsynligvis satt opp ved årets begynnelse; det andre i september. En mulig årsak til at man valgte å sette opp et nytt hovedmanntall, er at reglene for hvem som var skattepliktige endret seg. Hvis du sammenlikner de to manntallene, f.eks. gården Mengshol (se her og her), er det i september-manntallet mange personer som er ført opp i ei kolonne for personer som fritatt for ekstraskatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Ja, begge er datert 1764, jf. forsidene på manntallene. Det første er sannsynligvis satt opp ved årets begynnelse; det andre i september. En mulig årsak til at man valgte å sette opp et nytt hovedmanntall, er at reglene for hvem som var skattepliktige endret seg. Hvis du sammenlikner de to manntallene, f.eks. gården Mengshol (se her og her), er det i september-manntallet mange personer som er ført opp i ei kolonne for personer som fritatt for ekstraskatten.

Mange takk Kristian. Jeg ser det samme på Jølstad (som var den jeg begynte med å lete etter), hvor det i det første manntallet er ført opp Enke Anna Olsdatter, samt hennes svigersønn Jon Olsen og datter Berte Oldsatter under kolonnen "Mænd og Husmænd": https://www.digitalarkivet.no/rk10051110111197

Men i september, står kun enken Anna oppført der, mens Jon og Berte er oppført i fritaks-kolonnen (hvis jeg leser rett) sammen med bl.a. Bertes tre søsken.

 

Jeg sliter allikevel med å se hvorfor Jon og Berte ble fritatt etter endringen av 7. februar 1764 (https://no.wikipedia.org/wiki/Ekstraskatten_av_1762#Forordningen_av_7._februar_1764), men det er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Nilsen afgiftsbruger på Bjørge 30 år  gift 29.04.1819 med Mari Johannesdatter  gardmsdtr. 20 boende på Røhr.  Fedrene er ikke oppgitt og forloverne gir ikke noe om hvem fedrene er.

Det er ikke noe her som beviser  opphavet tl de to.  Mari er ikke f. i Ringsaker ca. 1799.   Ole Nilsen er 30 år i 1819 altså f. ca. 1789. Da er er det disse mulighetene: Ole f. 1787 Børcheie av Nils Thomesen, Ole  f. 1789 Jøraasen av Nils Olsen, Ole f. 1789 Jølstad av Nils Haavelsden. Ole f. 1789 Nedre Kinde av Nils Syversen, OL f. 1789 KJemlie av Nils Hansen....

Veldre Bgdebok er ikke noe å stole på, det er altfor magne feil der og dessuten mangle alt av husmandsfolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hans Myhre skrev:

Ole Nilsen afgiftsbruger på Bjørge 30 år  gift 29.04.1819 med Mari Johannesdatter  gardmsdtr. 20 boende på Røhr.  Fedrene er ikke oppgitt og forloverne gir ikke noe om hvem fedrene er.

Det er ikke noe her som beviser  opphavet tl de to.  Mari er ikke f. i Ringsaker ca. 1799.   Ole Nilsen er 30 år i 1819 altså f. ca. 1789. Da er er det disse mulighetene: Ole f. 1787 Børcheie av Nils Thomesen, Ole  f. 1789 Jøraasen av Nils Olsen, Ole f. 1789 Jølstad av Nils Haavelsden. Ole f. 1789 Nedre Kinde av Nils Syversen, OL f. 1789 KJemlie av Nils Hansen....

Veldre Bgdebok er ikke noe å stole på, det er altfor magne feil der og dessuten mangle alt av husmandsfolk

Takk Hans. Dette er som sagt en del av slektstreet hvor jeg ikke har kommet langt selv. Det eldste sikre jeg har, er at Ole Nilsen og Mari Johannesdatter er mine tipp-tipp-oldeforelde. Ole har jeg ikke engang antydet foreldre på, men Mari har jeg foreløpig antatt Johannes Arnesen og Eli Olsdatter, som nevnt over.

Du skriver at Mari ikke er født i Ringsaker ca. 1799, men folketellingen 1801 har jo en Mari som datter til Johannes og Eli, født i 1797.  Du har helt rett i at det ikke er bevist at det er denne Mari som er gift med Ole Nilsen i 1819, men det er vel en rimelig god sannsynlighet å jobbe ut fra.

Når det gjelder Ole Nilsen sitt opphav så takker jeg for forslag. Jeg har som sagt ikke lett noe her ennå, men jeg skal bruke disse som utgangspunkt. Si gjerne fra hvis du kommer på mer.

 

Jeg er klar over at jeg ikke kan ta det som står i bygdeboken for god fisk sånn uten videre, men takk for tipset uansett 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Olsen Bøe 1851 Øier gift 12.10.1881 Christiania Marie Nielsdatter 1854 Bjerke.  Har en stor Brothers Keeper base men har ikke sjekket alt der. Er disse noen av dine?

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hans Myhre skrev:

Jon Olsen Bøe 1851 Øier gift 12.10.1881 Christiania Marie Nielsdatter 1854 Bjerke.  Har en stor Brothers Keeper base men har ikke sjekket alt der. Er disse noen av dine?

Ja, dette er mine oldeforeldre, som jeg har etternavn etter. Jeg har en god del om Jons aner, og en del om morssiden til Marie (som kommer fra Solør), men altså ganske lite fra Maries farsside. Jeg er selvsagt interessert i alt du skulle ha.

Du kan forøvrig se mitt tre her på MyHeritage (hvis du har bruker). Det skal være mulig å se alle kilder jeg har lagt inn også. Jeg har bare holdt på et drøyt halvår, så det er langt fra ferdig, og jeg har blitt mer nøye etter hvert, men prøver å være nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate. har du virkelig betalt for å legge dine slektsdata der?  Eierne av MyHeritage har jo full tilgang. dvs. jødene som eier dette. Prpblemet med MyHeritage  er at det er altfor mye feil der. ingen har visst noe ansvar  .UFFDA.    Morsomt at jeg hadde noen av dine i min base.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hans Myhre skrev:

Fy flate. har du virkelig betalt for å legge dine slektsdata der?  Eierne av MyHeritage har jo full tilgang. dvs. jødene som eier dette. Prpblemet med MyHeritage  er at det er altfor mye feil der. ingen har visst noe ansvar  .UFFDA.    Morsomt at jeg hadde noen av dine i min base.

Ja, startet ut med MyHeritage. Ser selvsagt etter annet program å flytte basen til, men har ikke bestemt meg ennå. Er fullt klar over at MH er full av feil, men det påvirker ikke mitt tre heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole, ting ordner seg. Se på ektesdkapet 15.03.1898 Fåberg.   Glem Veldre Bygdebok, de fant ikke datteren f. i Ringsaker derfor ble ekeskapet barnløst men Mari 3 r i 1801 er vel f, oppi der.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hans Myhre skrev:

Hei Ole, ting ordner seg. Se på ektesdkapet 15.03.1898 Fåberg.   Glem Veldre Bygdebok, de fant ikke datteren f. i Ringsaker derfor ble ekeskapet barnløst men Mari 3 r i 1801 er vel f, oppi der.

Interessant. Dette hadde jeg ikke funnet. Det er født en Mari, datter av Johannes og Eli i Fåberg ca. to måneder senere, hvor faren er angitt å bo på Baardseng , der den ene forlovderen bodde ved ekteskapet, så det kan se ut som om dette er treff. https://www.digitalarkivet.no/pd00000001319087

Edit: Og med faddere fra Sustad, der Eli bodde ved ekteskapsinngåelse, så denne Mari er utvilsomt deres datter.

 

Jeg må sjekke mer (når jeg ikke er på jobb), men dette ser lovende ut. Takk 😊

Endret av Ole Bøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.