Jump to content
Arkivverket
Baard Vidar Pettersen

Kolbein Annfinnsson, Grane 1600-tallet

Recommended Posts

Baard Vidar Pettersen

I Gardshistorie for Grane bind A av Kjell Jacobsen (Vefsn Bygdebok særbind IIIa) s. 93 står det om Kolbein, den første brukeren på Ner-Laksforsen i Grane, da Vefsn Fjerding. I parantes står det (Annfinnsson?). Er det noen som kan svare på hvor denne antakelsen kommer fra? Så vidt jeg kan se står det ingenting om dette i samme bok, heller ikke i "Storjorden" som det refereres til. Det refereres også til Vefsn bygdebok Særbind 2 s. 134. Den har jeg dessverre ikke tilgang til.

Knut Skorpen

Boka "Vefsn bygdebok - særbind 2: Utgitt 1973. ISBN 82-990173-1-9 (Svare, Reidar: «Frå gamal tid: tru og tradisjon». Bakke, Arnt: «Folkemusikken i Vefsn») er ei bok eg vil tilrå på det varmaste. Ikkje på grunn av historiske fakta, men fordi Svare gir att folkeminne frå Vefsn. Her gir han m.a. att segna om Ola Råsmann, der det heiter at "Kolbein Anfinnso på Ner-Laksfors hadde vore neoføre mæ Syæ" og vart slått i hel på heimvegen.

Sidan Kjell Jacobsen sette etternamnet i parentes, har han kanskje ikkje betre kjelder enn denne segna.

Baard Vidar Pettersen
20 minutter siden, Knut Skorpen skrev:

Boka "Vefsn bygdebok - særbind 2: Utgitt 1973. ISBN 82-990173-1-9 (Svare, Reidar: «Frå gamal tid: tru og tradisjon». Bakke, Arnt: «Folkemusikken i Vefsn») er ei bok eg vil tilrå på det varmaste.

Er denne også (fremdeles) til salgs via Mosjøen Libris?

Knut Skorpen

Ja. Kostar 150 kr, om eg minnest rett.

Lars Østensen

Den er også tilgjengelig på nb.no

Tittel
Frå gamal tid : tru og tradisjon
Forfatter
Svare, Reidar
Medforfatter/Bidragsyter
Bakke, Arnt
Publisert
Vefsn kommune, 1973
Emne
Lokalhistorie | Vefsn | Nordland | Norge | Kristendom | Folkemusikk | Tradisjoner | Lokalhistorie | Gårdshistorie | Vefsn | Beskrivelse | historie | nordland
Andre opplysninger
Elektronisk reproduksjon [Norge] Nasjonalbiblioteket Digital 2012-04-27
Språk
Norsk (Bokmål)
ISBN
8299017319
Kilde for metadata
nb.bibsys.no (998130799184702202)
Omfang
445 s. ill.
Medietype
bøker