Gå til innhold
Arkivverket

Aakris bøen - hvor er det?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

I Landkommisjonen for Gjerstad i Aust-Agder 1661 står det under gården Kveim, en mann som eier i gården som jeg tror er enn svigersønn på gården, men jeg kan ikke for mitt bare liv finne plassn han kommer fra. Hvor ligger Åkris bøen. Hvilken gård kan dette være?????

 

Thorgj Aakris bøen – 3 gsk: 2 ksk och 4 parten aff itt ksk:

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan heller ikkje finne nokon plass som heiter Åkre(s)bø(en).

Men det er mange gardar som heiter Åkre. Den nærmaste i dette tilfellet ligg vel i Drangedal, søraust for Brøsjøvannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. september 1696 refereres det til to kjøpebrev fra «Torgier Torkelsen Qvem og Karen Eriksdaatter Sunde», datert 28. juni 1684. Begge tinglyst 24. november 1684. Det handler om Sunde.

 

 

Kan dette være Torgie Åkris bøen tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Takk skal du ha Kristian. 🙂

 

Da har jeg undersøkt Åkre i krogen og Åkre i kjosen i Drangedal og Åkre i Gjerpen. Ikke noe der. 🙂

 

Har vi flere Åkregårder rundt om?

 

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkt Åkre i Kviteseid og i Seljord fant jeg ikke gården Åkre.

 

 

Hjeeeeelp hvilken Åkregård snakker vi om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo henge igjen i skattelistene, men siden det allerede i 1661 står Torje Åkres barn, må han vel være død. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Han kan jo henge igjen i skattelistene, men siden det allerede i 1661 står Torje Åkres barn, må han vel være død. 🙂

 

Ikke nødvendigvis. Jordegodset kan ha vært barnas arv etter ei avdød mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du rett i. Jeg sjekka han her, men fant ikke noe som kunne befeste han som den jeg søker. Takk skal du ha.

 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.