Gå til innhold
Arkivverket

Diverse folio snudd opp ned i Pantebok 3B, 1760-1772, Sunnmøre


Morten Sylte
 Del

Recommended Posts

Viser til bileta 744 til og med 755 i pantebok 3B, 1760-1772.

SAT, Sunnmøre sorenskriveri, 2/2C/L0004: Pantebok nr. 3B, 1760-1772, s. 744
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080929670363

 

Her har tydeligvis personen som bandt protokollen sist snudd folioane feil veg, og med høgaste nummeret fyrst. Folio 744 finn ein i bilete 755.

 

Nyinnbinding og reskanning reknar eg med er uaktuelt men håpar dette kan ordnast via grafisk programvare. Slik det framstår no er det svært vanskelig tilgjengelig ...

 

Eg skulle gjerne hatt dette korrekt relativt raskt sidan eg prøver å kompilere eit register med korrekte lenker for eventuell publisering på digitalarkivet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ganske riktig ut til at ti blad (eller fem dobbeltblad) - folio 744-753 - er bundet inn opp ned.

 

Jeg har stokket om på bildene og rettet en del feilindekserte sidetall, slik at bildene kommer i rett rekkefølge. Jeg klarer imidlertid ikke unngå at folio 753b og folio 744a kommer på feil plass, siden disse sidene er på samme bilde som hhv. folio 743b og folio 754a. Bildene er også fremdeles opp ned og må følgelig roteres i visninga for hver gang. (Jeg har ikke tilgang til å redigere bildene, og for den som har tilgang, er det heller ikke en liten jobb, siden hvert bilde finnes i kopier på ulike lagringsområder.)

 

Men med retting av sidetall og stokking av rekkefølge, skal det i alle fall ha blitt noe bedre.

 

Når du benytter brukslenke for sidevisning vil lenka for øvrig vise korrekt bilde, uavhengig av om vi endrer rekkefølgen på bildene eller om vi skulle få rotert bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

 

Og eg fikk oppdage og lære om enno ein nyttig eigenskap med biletevisningssidene til Digitalarkivet. Ikkje verst berre det 😉

Endret av Morten Sylte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.