Gå til innhold
Arkivverket

Kvegskatten for Kraakerud i Ringsaker, 1657


Ole Bøe
 Del

Recommended Posts

Hei, her ber jeg om litt mer enn vanlig, men håper noen kan hjelpe meg. Jeg leter etter opplysninger fra kvegskatten for Kråkerud i Reflingfjerdingen, Ringsaker, Hedmark. I følge bygdeboken, skal det være opplysinger om personer (Marit, Olle, muligens fler) som jeg gjerne skulle ha verifisert.

 

Jeg har funnet det jeg tror er rett kilde, men skriften der er simpelthen for vanskelig for meg, så det jeg ber om, er at noen leser de 3-4 sidene det er snakk om, ser om Kraakerud finnes der, og transkriberer for meg personopplysningene som skulle være der.

 

Her starter skatten for Reflingfjerdingen. Jeg er usikker på om Kraakerud ble regnet som full gård eller halv gård her, men det er uansett bare 1-2 sider om hver. Hvordan Kraakerud kan være stavet er en annen sak. Det ble stavet Kracherud i 1647, Kragerud i 1664 og Kroggerud 1666, så det bør være noe slikt. Takk 😊

 

https://www.digitalarkivet.no/rk20080728660849 

(Fra nederst til venstre på s. 216, til øverst på 2. 218 er Reflingfjerdingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

side 41 (innførte sidetal i protokollen), venstre spalte, dei to nedste:

om lag sånn:

"Mahrit Kracherud

ix Kiøer

iij Suin,  } iij mk ij ss

 

Oelle Kracherud

ij heste

iij Kiør,

v giede

xij søffer }  j (=1/2) Rdr xxij ss"

 

Namna før og etter les eg som "Brateberig" og "Vlffuelrud"

 

På s. 43, øvst til venstre les eg "Oelle Krogsrud" - men dette er kanskje ein annan gard?

sistnemnde er mellom "Ødegaarder", medan den første er halvgard.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

side 41 (innførte sidetal i protokollen), venstre spalte, dei to nedste:

om lag sånn:

"Mahrit Kracherud

ix Kiøer

iij Suin,  } iij mk ij ss

 

Oelle Kracherud

ij heste

iij Kiør,

v giede

xij søffer }  j (=1/2) Rdr xxij ss"

 

Namna før og etter les eg som "Brateberig" og "Vlffuelrud"

 

På s. 43, øvst til venstre les eg "Oelle Krogsrud" - men dette er kanskje ein annan gard?

sistnemnde er mellom "Ødegaarder", medan den første er halvgard.

Tusen takk Ivar.

 

Jeg har tydeligvis mye igjen på lesningen min. Kråkerud ble delt i to rundt denne tida, hvor min 7*tippoldefar Hans i henhold til Fogdens manntall i 1664 (lenke) driver delen Marit hadde, mens Ole (Oelle) fortsatt driver den andre delen. Det er mulig (sannsynlig?) at Marit er enke, og Hans og Oles mor, og dermed min 8*tippoldemor. Men det spørs om det er mulig å bevise.

 

Krogsud er en annen gård ikke så langt unna. Bratberg er like ved (og står rett over i 1664), så det stemmer bra (men Vlffuelrud er jeg mer usikker på).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektskap vil skattelister svært sjeldan seie noko om.  "sannsynleg" er eit vanskeleg ord...

Ei kvinne som er ført som brukar, var gjerne enkje. Men slektskap med neste brukar, er ei anna sak.

Det kan hende du kan finne at nokre år før er det ein Kristoffer som brukar heile garden. Då kan han vere far til "Olle Christophersen" og "Hanss Christophersen", som er brukarar i futemanntalet 1664. Men det kan vere andre samanhengar. (oppattkalling kunne gjere at det var meir enn éin Kristoffer i ei slekt, slik at Ole og/eller Hans var fjernare slekningar - eller at ein av dei berre tilfeldigvis hadde same farsnamn).

 

Dersom det finst tingbok frå denne tida, er truleg den nye bygselen (eller skøytet) tinglyst. Då kan det stå noko om slektskap der.

 

"Vlffuelrud"  ("Wlffuildrud" i 1664) er vel det same som "Ulvildrud" i matrikkelen 1886 (gnr. 162 i Ringsaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Slektskap vil skattelister svært sjeldan seie noko om.  "sannsynleg" er eit vanskeleg ord...

Ei kvinne som er ført som brukar, var gjerne enkje. Men slektskap med neste brukar, er ei anna sak.

Det kan hende du kan finne at nokre år før er det ein Kristoffer som brukar heile garden. Då kan han vere far til "Olle Christophersen" og "Hanss Christophersen", som er brukarar i futemanntalet 1664. Men det kan vere andre samanhengar. (oppattkalling kunne gjere at det var meir enn éin Kristoffer i ei slekt, slik at Ole og/eller Hans var fjernare slekningar - eller at ein av dei berre tilfeldigvis hadde same farsnamn).

Jeg har ikke lett opp kildene ennå, men "Christopher Kracherud" skal finnes i et dokument av 1647 (eide to huder), og "Olluf Kragerud/Kraggerudt" skal være nevnt i odelslistene 1615 og 1624. samt mantall- og skattelister fra 1625 (alt i følge Bygdebok for Ringsaker), så det kan sånn sett stemme godt at Christopher er deres far (og Marits mann), og den eldre Olluf igjen hans far (stemmer godt at eldste sønn av Chrisopher da er oppkalt etter farfar).

 

Men alt dette er nytt for meg nå, jeg har ikke rukket å lete etter noen av disse andre dokumentene. Jeg antar at bygdeboken ville nevnt eksisterende tingbok, men vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.