Gå til innhold
Arkivverket

Om Arkivverket Riksarkivet - Regjeringskommisjonen 1807 - 1810 1. kontor/byrå


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Fant på en nettside, noe om Arkivverket Riksarkivet  EA - 2871 - Regjeringskommisjonen 1807- 1810, 1. kontor/byrå. Står at arkivet er på 10 hyllemeter og omfatter tidsrommet 1807- 1810. 

Pakkesaker i første kontor: Her finnes bla a. de statistiske oversiktene som regjeringskommisjonen ved brev 21.1.1808 og 9.6.1809 lot samle for å kunne dokumentere Jordbrukets yteevne og beregne landets behov for importvarer. Grunnlagsmaterialet er tabeller over henholdsvis husdyr og for og over kornavl. Begge slags oversikter ble utarbeidet på prestegjeldsnivå, og de førstnevnte består av spesifiserte oppgaver for hver enkel gård. Det er de spesifiserte oppgaver med opplysninger om husdyr, for og kornavl som jeg er interessert i mest. Er dette materialet publisert noen plass, i tilfelle hvor finnes det/hvis ikke det er publisert, hvordan få tilgang til materiale med gårdene som har interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivkatalogen, som gir oversikt over arkivets innhold, finnes på Arkivportalen: http://www.arkivportalen.no/search?under=RA%2FEA-2871%2FDd

 

Tilfeldigvis er én av arkiveskene i serien pakkesaker, nærmere bestemt nr. 11 om husdyr og fôr i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, skanna: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/69758 (NB: Det er i skrivende stund en feil med de 29 første bildene.)

 

Øvrige esker kan bestilles til Riksarkivets lesesal.

Endret av Kristian Hunskaar (Arkivverket)
Feilen rettet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Kristian, det er Hordaland jeg ser på nett nå (Sogn og Fjordane kan også ha interesse senere, så er bra at det er skanna). Riksarkivets lesesal er det få som har tilgang til. Er det lenge til Hordaland blir skanna? Hvis ikke, hvordan går jeg frem, for å få vite hva som står om gårdene som jeg er interessert i, er det noen i Riksarkivet som kan se etter hva  som står der?

 

Det er L0009 - Kreatur og for: Opptelling i Sunnhordland og Hardanger i søndre Bergenhus amt  RA/EA - 2871/L0009 som jeg er interessert i, og mest interesse har det som står om gården Fitje (nå Fitjar) og gården Rimmereide (nå Rimbareid).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tilfeldig at den ene boksen er skanna; det er ikke planer om å skanne de øvrige med de første.

 

Dersom du ikke selv har anledning til å besøke Riksarkivet, kan du sende henvendelse og be om oppslag. Forutsetningen er at du kan spesifisere nokså konkret hva du er ute etter, og det later det til at du kan. Bruk henvendelsesskjema: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, det er bra at det er mulig med oppslag. Skal se på det, og fylle ut skjemaet snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.