Gå til innhold
Arkivverket

Trolovelse i Egge i Nord-Trøndelag, tyding av et navn


Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Her sliter jeg med et navn.

 

Det jeg klarer å få med meg er at septuagesima-søndagen 1778 trolovet "Grenader af Sparboiske Compagnie Jon [NN] [NN] med Enken paa Svenning" osv.

 

Den trolovelsen det dreier seg om foregikk i Egge i Nord-Trøndelag, og er ført inn i kirkeboken, og navnet som mangler befinner seg i tredje linje nedenfra på høyre side her

 

Alle forslag til tolkning mottas med takk!

 

 

Med vennlig hilsen og ønsker om en trivelig tirsdag!

 

Tore Svenning

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tore Svenning skrev:

Her sliter jeg med et navn.

 

Det jeg klarer å få med meg er at septuagesima-søndagen 1778 trolovet "Grenader af Sparboiske Compagnie Jon [NN] [NN] med Enken paa Svenning" osv.

 

Den trolovelsen det dreier seg om foregikk i Egge i Nord-Trøndelag, og er ført inn i kirkeboken, og navnet som mangler befinner seg i tredje linje nedenfra på høyre side her

 

Alle forslag til tolkning mottas med takk!

 

 

Med vennlig hilsen og ønsker om en trivelig tirsdag!

 

Tore Svenning

 

 

 

Greier ikke tydingen, men ser ut som at han het Jon Hen......

 

En "John Henrichs,Svening,49 aar" ble gravlagt 26.11.1797 i Stod. 

Så av telling 1801 at "Karen Larsd,Enke, 57, Enke  2den gang, bruger gaard" , bodde på Svenning. (se basene for Stod) 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett: men det er klønet skrevet - for konen har jeg rimelig kontroll på!

Jeg burde nok ha uttrykte meg noe i retning av "på høyre oppslagsside, tredje linje nedenifra".

Gramatikk teller!

Tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange takk, Ann-Mary Engum: Jeg trodde jeg kanskje så noe slikt, men klarte ikke å få det sammen!

Og så flott at du fant begravelsen hans også! Den har jeg også strevet med!

 

Takk for hjelpen, begge to

 

 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man teller linjene nedenfra (og tar med siste ordet som én linje!), så er det ønskede navnet på fjerde linje. På tredje linje står bare konens navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.