Gå til innhold
Arkivverket

Strfl. 18 - Straffelov 18?


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Skal vel da være daværende straffelov kapittel 18 § 11 (i dag har man heldigvis fortløpende paragrafer uavhengig av kapittelinndeling).

 

69.gif

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Turid Fallet skrev:

I klippet jeg la ved står det ii etter paragraf 18.

Betyr det 2 eller 11, mon tro? 

Eg les det som 11, men det er mulig det står ii

Trodde det som blir tolka som "prikk over i'en" var fra linja over. Alltid litt vanskelig med tolking av utsnitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4. Henvisning til "anden Grad", kanskje? Er ikke sikker.

 

Uansett så bør du søke frem en versjon av daværende straffelov som er senere i tid enn 1874-versjonen så du forsikrer deg om at ikke ordlyden er endret.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dato i 1900 betyr noe...?

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1900-05-31-5

Dokumentet Lov om Løsgjængeri, Betleri og Drukkenskab. fra 31.mai.1900 er opphevet, og er kun tilgjengelig i Lovdata PRO.



Følgende dokumenter kan være det du ser etter - merk at enkelte av dem kan være tilgjengelig kun i Lovdata PRO:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er utklippet litt tydeligere, og det betyr ikke en gjentagelse for det som står over.

Jeg har sett denne skrivemåten i kirkebøker før, men husker ikke om det brukes for 2 eller 11

image.png.2e7cb38a81e8f2e36984b6846e8f2c0a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg bedre hva Turid mente, altså "§ ii" (dvs. ikke noe *etter* paragrafen slik jeg misforstod). Uansett, det er ville være merkelig å skrive "ii" for "2", så jeg anser fortsatt  § 11 som mest sannsynlig. Du bør kanskje finne dommen ...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Kanskje dato i 1900 betyr noe...?

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1900-05-31-5

Dokumentet Lov om Løsgjængeri, Betleri og Drukkenskab. fra 31.mai.1900 er opphevet, og er kun tilgjengelig i Lovdata PRO.



Følgende dokumenter kan være det du ser etter - merk at enkelte av dem kan være tilgjengelig kun i Lovdata PRO:

Denne blir feil. Her blanda eg "Løsgjængeri" og "Løsagtighed" ... 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her dreier det seg om løsaktighet. Av to onder, håper jeg virkelig det gjelder 2 og ikke 11 ...

Han ble løslatt på prøve etter 5 år i Akershus landsfengsel (fengselet på Akershus festning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hoelseth.

Ikke så helt sikker på det. Til og med i dag brukes ii for 2.

Var inne og kikket på word og på nummereringer, som skrives på forskjellige måter. i, ii, iii var en av dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Turid Fallet skrev:

Til Hoelseth.

Ikke så helt sikker på det. Til og med i dag brukes ii for 2.

Var inne og kikket på word og på nummereringer, som skrives på forskjellige måter. i, ii, iii var en av dem.

 

Ja, jeg uttaler meg ikke med skråsikkerhet her. Det er vel bare lesing av selve dommen som kan avgjøre spørsmålet. I enkelte forskrifter * i dag* brukes "ii" som "små romertall", men da er det snakk om underpunktsnivå, og aldri paragrafnivå.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Siden vi av det utvidede utsnittet jo faktisk ser brukt en prikk over ettallet i 18 også kan det vel - i dette tilfellet - ikke være stor tvil om at det neste tallet skal være 11. Så er det selvsagt sånn at ii også kan bety to, men det gjelder jo å se på den aktuelle sammenhengen.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.