Gå til innhold
Arkivverket

Regler om taushetsplikt for straffesaker


Tor Olav Haugland
 Del

Recommended Posts

Stundom har jeg sett henvist til et skriv fra Riksarkivaren 7.desember 1988 om 80 års taushetsplikt for straffesaker. Jeg er av dem som synes det er lettere å forstå regler når jeg får lese dem i sin helhet, så nå lurer jeg på om dette skrivet av desember 1988 finnes tilgjengelig noe sted. Skulle det senere være supplert eller oppdatert av nyere skriv er jeg naturligvis interessert i det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De nyeste føringene Arkivverket har fått fra KUD når det gjelder innsyn i straffesaker er at dette skal behandles etter særlovene, dvs at vi forholder oss til samme lover som arkivskaper. Spørsmål om utskrift av rettsbøker og andre dokumenter i en avsluttet straffesak skal altså nå vurderes etter straffeprosessloven og politiregisterforskriften.

- Når det gjelder skriv fra Riksarkivaren i desember 1988 om 80 års taushetsplikt for straffesaker så ble dette gjenstand for en klage til Justisdepartementet i 1997. Der ble det fastslått at Riksarkivaren ikke kunne gi generelle taushetspliktsregler utover 60 år, men måtte vurdere hvert enkelt tilfelle. – Om du likevel skulle være intressert i dette skrivet og det som måtte ha supplert dette siden 1988, så anbefales du å sende spørsmålet via skjema( da blir det sendt til saksbehandling, da dette er et noe omfattende spørsmål):

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Jeg ser at skrivet fra 1988 ikke er noe å lete videre etter. Et eller annet må ha skjedd også etter klagebehandlingen i 1997, for f.eks. i 2006 sier en publikasjon fra Arkivverket helt generelt at straffesaker er sperret i 80 år (Riksarkivarens skriftserie, nr 25, side 7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.