Gå til innhold
Arkivverket

Henrik Mogensen Rytter død 1679 og familie?


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som vet mer om Henrik Mogensen Rytter og han familie enn det jeg gjør?

Det jeg har av informasjon er mangelfullt og sikkert noe som ikke stemmer også. Hva jeg har er dette:

Henrik Mogensen Rytter f ca 1590 død 1665-1679 i Stangvik ,Nordmøre og hadde hvertfall 2 barn

1 Ivar Henriksen Rytter ca 1629-1706 død i Surnadal

2 Dorothea Henriksdatter Rytter ca 1630-1689 død i Tingvoll ,gift 1g Eerik Pedersen Gjul og gift 2g med Jesper Lambertsen Balchenborg

 

Har sett enkelte steder at Henrik Mogensen Rytter er gjort til sønn av Mogens Pedersen Herdal og kone Elisabeth Jensdatter Skancke ,men stemmer det?? Hvem var egentlig foreldrene til Henrik Mogensen Rytter i Stangvik?

Og hvem var egentlig Henrik gift med (2 ganger??) og hva het hans barn og søsken?

 

Om han var sønn til Mogens og Elisabeth har jeg notert meg at Henrik har følgede søsken (kommer nok fra Roger de Robelins Skanckebok):

 

Jens Mogensen Herdal ca 1610-1691 i Åfjord

 

Dorothea Monsdatter Herdal 1618-1698 g1g Olof Bertilsson Angdalinus g2g Mns Christiernsson Liliewalch

 

Kirsten Monsdatter Herdal gift 1627 med Anders Hansen Bernhoft

 

Elen Mogensdatter Herdal i Fosnes ,N. Trøndelag g1g Christopher von Aphelen g2g Joen Qvax

 

Peder Mogensen i Trondheim

 

Sigrid Mogensdatter Herdal gift med Christen Sørensen i Trondheim

 

Birgitte Mogensdatter Herdal gift med Nils Ibsen

 

Metta Mogensdatter Herdal gift med Måns Pedersson på Äggen i Sveg ,Jämtland

 

Margareta Mogensdatter Herdal i Trondheim død 1664 g1g Peder Hansen Bernhoft g2g Bernt Johansen Brunsmand

 

Maren Mogensdatter Herdal død Trondheim 1691 gift med Iver Pedersen Schioldborg

Jeg har også at denne Elisabeth Jensdatter Skancke var mor til alle barna til Mogens Pedersen Herdal ,men er det riktig?. Mogens var visstnok også gift med Birgitte Eriksdatter Blix ,så Birgitte kan vel også være mor til noen av disse?.

 

Dersom Henrik Mogensen Rytter var født ca 1590 kan han vel ikke være sønn til Mogens og Elisabeth?

 

Det jeg lurer på er (og dette er det sikkert noen som vet bedre enn meg!):

Hvem var Henrik Mogensen Rytter i Stangvik sønn av?

og hvem var han gift med.....og hvilke barn og søsken hadde han??

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Skiftekort (1668-1746), Skifteprotokollside, Side 1417
Permanent bilde-ID: sk11216101301417
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101301417
 Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101301417.jpg

 

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Skiftekort (1668-1746), Skifteprotokollside, Side 1415
Permanent bilde-ID: sk11216101301415
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101301415
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101301415.jpg 
 

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Skiftekort (1668-1746), Skifteprotokollside, Side 1416
Permanent bilde-ID: sk11216101301416
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101301416
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101301416.jpg 
 

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Skiftekort (1668-1746), Skifteprotokollside, Side 1411
Permanent bilde-ID: sk11216101301411
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101301411
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101301411.jpg 
 

Møre og Romsdal fylke, Nordmøre, Skiftekort (1668-1746), Skifteprotokollside, Side 1412
Permanent bilde-ID: sk11216101301412
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101301412
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101301412.jpg 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante i skiftet etter Jesper Balchenborg er at det står at enken var datter av Henrik Rytter i Ytre Stangvik. Videre står det at enken hadde tre barn i tidligere ekteskap: Michel Hansen, Hinrich Hansen og Anne Hansdatter. Barnas patronym skulle tyde på at deres far het Hans, men hvordan stemmer det med at hun var gift med Erik Pedersen Gjul? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med Mikkel Hansen ,Henrik Hansen og Anne Hansdatter som barn av Dorothea Henriksdatter var jo interessant......

Da må jo de også være halvsøsken til Dorothea`s barn med Erik Pedersen Gjul (Kirsten) og med jesper Balchenborg da? men hvorfor er ikke de 3 nevnt som halvsøsken i skiftet etter Erik Jespersen i 1681?

Ifølge Tingvoll bygdebok hadde Erik Pedersen Gjul også en sønn Hans Eriksen Gjul fra sitt første ekteskap med Alhed Hansdatter Brejer. Hans kunne jo forsåvidt være far til Mikkel ,Henrik og Anne også men får det ikke til å rime at Dorothea Henriksdatter er mora.

Kanhvertfall gå ut fra at Henrik M Rutter var sønn av Mogens Pedersen Herdal i hans evt første ekteskap med ukjent kone. Henrik`s søsken har jeg jo også (Mogens barn med Elisabeth).

Ser det også står i en av de artiklene at Elisabeth Jönsdotter var datter til Jens Hemmingsson og Ingeborg Andersdatter Blix ,men det må vel være feil?. Jöns Pederson og Gullov Mogensdotter Skancke burde vel være mer nærme til å være foreldre til Elisabeth.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør oppmerksom på den forretningsdrivende borgeren Mogens Henriksen på Hitra (mitt fjerne opphav), som jeg mener kan tenkes å være en tidlig født sønn av Henrik Mogensen Rytter i Stangvik:

 

http://www.hitterslekt.no/getperson.php?personID=I50232&tree=1

 

Boken om Rytter-ætta forteller at Henrik Mogensen i Stangvik skal være gift hele fem ganger, og det er vel svært så sannsynlig at en førstefødt sønn i et tidlig ekteskap av disse kan bli kalt Mogens Henriksen. Men det er vel ikke bevart skifter fra de tre første av de påståtte fem ekteskapene, som evt. kunne ha dokumentert noe her.

 

Mogens Henriksens dattersønn Mogens Jonsen Hjertøy på Hitra er gift med en Helvig Nilsdatter, som med stor sannsynlighet er datter av kapellan Nils Pedersen på Hitra, som etter sin død i et skifte etter en bror er dokumentert å være av jemtlandsk slekt (muligens Skanke-miljø): 

 

http://www.hitterslekt.no/getperson.php?personID=I50219&tree=1 

 

Kapellanen har bl.a. en bror med navnet Faste Pedersen - et typisk jemtlandsk fornavn.

 

For øvrig er Mogens Henriksens datterdatter Barbro Jonsdatter på Edøy (Hitra) svigermor til Augustinus Hanssen Betten fra Halsa, som ikke ligger så veldig langt fra Stangvik.

 

Det bor også en Hans Henriksen på Leikvam på Hitra, som i 1663/66 er "24 år" og i 1701 64 år. Han er gift med Barbara Hansdatter Holck fra Løvøya i Åfjord. Han kan tenkes å være en litt yngre hel- eller halvbror av Mogens Henriksen på Burøy og Grefsnes. Han har sønnen Hans Hanssen "Strøm(men)", som nok refererer til Smågestrømmen. Interessant nok så har altså både Mogens og Hans Henriksen hver sin Barbro som ektefelle, og disse kan jo også tenkes å ha en felles formor med dette ikke så svært vanlige navnet. Mogens sin Barbro er imidlertid datter av en Paul, og noen passende med det navnet har jeg ikke funnet i familien Holck.

 

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men jeg har ordnet det ovenfor. De måtte tydeligvis løsrives fra teksten rundt for å aktiveres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Grethe Flood skrev:

Det interessante i skiftet etter Jesper Balchenborg er at det står at enken var datter av Henrik Rytter i Ytre Stangvik. Videre står det at enken hadde tre barn i tidligere ekteskap: Michel Hansen, Hinrich Hansen og Anne Hansdatter.

Grethe, her var du kanskje ikke presis nok?

Det står på skiftekortet at disse var barna til Doret. Men det står ikke i skiftet i skifteprotokollen. 

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tore Kristiansen skrev:

Grethe, her var du kanskje ikke presis nok?

Det står på skiftekortet at disse var barna til Doret. Men det står ikke i skiftet i skifteprotokollen. 

 

Mvh

Tore

 

Jeg siterte bare det som sto på skiftekortet, nemlig at enken (= Doret) hadde tre barn i tidligere ekteskap. Michel Hansen, Hinrich Hansen og Anne Hansdatter. Jeg har ikke sjekket selve skifteprotokollen. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har dessverre ikke vært inne på en stund ,men takker for alle svar som har kommet!. Har ikke sjekket skiftet ,men dersom det ikke står der at Michel Hansen, Hinrich Hansen og Anne Hansdatter var barn av Dorthe Henriksdatter så er det skrevet feil på skriftekortet?. Ser også at det nevnes en Faste Pedersen ,bror til Hitra kapellanen Nils Pedersen.....

Er i slekt med en Faste Pedersen (Skancke) i Røros på 1600tallet....kan disse være i slekt? (samme navn hvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRR8, side 179

Henrik. Mo:genasøn . Rytter fik Confirmats paa et Mageskifte.
C .. IV. G. a. v.,. at eftersom os elskelige Hr. Oluf Parsberg til Jernet, .Ridder, vor ·Mand, Raad og Befalingsimand paa vor Gaard udi Throndhjem; paa vores naadigste Behag haver mageskiftet med os elskelige Henrik Mogenssøn Rytter, vonhaftig paa Nordmøre, hvilket Mageekiftt·Lyder Ord fra: Ord, som efterfølger:
Jeg,,·Hr. Oluf Parsberg.til Jernet, Ridder, [etc, mutat. mutand. som næstforegaaende Mageskiftebreve, indtil :] iadeholder, og efterdi ærlig og velagt Mand Henrik Mogenssøn Rytter, vonbaftig paa Nordmøre, hos mig underdanigøt haver ladet andrage og anholde med underdanigst Begjering, hannem maatte forundes og bevilges en Kgl. Maj.s og Kronens Gaard, liggendes udi Nordmøre Fogderi, udi Stangvikeaa Prestegjeld, kaltes Øyen, som Nils Jonssøn paabor, skylder aarligee til høibemelte Hs. Kgl  .Maj. og Kronen med Bygsel og Herlighed en halv Spand,  hvorimod han uderdanigst erbyder sig til Mageskifte og dobbelt Vederlag igjen til høibemelte Hs. Maj.og Kronen at ville udlæge en hans Odelsgaarde, liggendes paa Høiland, udi Melhuus Prestegjeld udi Guldals Fogderi, navnlig Reistad, skylder aarligen til bemelte Henrik Mogenssøn 1 Spands Leie med Bygsel udi halvfjerde Øre, saa haver jeg med Befaling paa bølbemelte Hs. Maj.s Vegne til ærlig og velagt Mand Morten Lauritssøn, Kgl. Maj.s Foged over Orkedals og Guldals Len, og Peder Jenssøn, Kgl. Maj.s Foged over Herdalen, med flere Dannemænd ladet granske og besigte forne Hs. Kgl. Maj.s og Kronens Jorder, som forne Henrik Mogenssøn til Mageskifte underdanigst er begjerendes, og siden de .Jordeparter, som han sig underdanigst erbyder til mageskifte og dobbelt Vederlag igjen at ville udlægge, da befindes efter deres fra dennem udgivne, forseglede og underskrtvne Besigtelse sub dato Orkedal den 7 November Anno 1641, at Høibemelte Hs. Kgl.. Maj. og Kronen bekommer nøiagtig dobbelt Vederlag og endda udi Bygsel mere end dobbelt et halvt Øre, og at forne· Kgl. Maj.s og Kronens Jorder noksom for Beleiligheds Skyld fra høibemelte Hs. Kgl. Maj. og Kronen kan mistes, eftersom Besigtelsen udi sig selv videre indeholder og omformelder; hvorfore jeg hermed paa Kgl. Maj.s min allernaadigste Herres, Vegne efter Hs. Maj.s naadigste Missive og Befaling og paa Hs. Maj.s naadigste Behag fra høibemelte Hs. Maj. og Norges Krone skjøder og aldeles afhænder forne Kgl. Maj.s og Kronens Jorder, nemlig Øyen, [etc. den sedvanlige Opregning, Tilhjemling og Sikkerhed  mod Vanhjemmel, indtil:] Datum Throndhjemsgaard 3 Januar Anno 1642. Oluf ·Parsberg egen Haand.
Og Henrik Mogenuøn Rytter nu underdanigst [etc. den sedvanlige Confirmation]. Cum inhib. sol Kjøbenhavn 26 April 1642. R. VI. 406.

 

Kongebrev:
47. 15/3 1681 . ÅB. Bevilling for Dorte, enke etter Jesper Lambretsen
fra Gyl og hennes søsken til å anke en skifteforretning etter deres avdøde
far, Henrik Mogensen Rytter, selv om fristen er utløpt. Saken gjelder
deres halve odelsgods på Nordmøre som skal være frakjent dem. (Trolig
kassert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Erik Hov skrev:

Har ikke sjekket skiftet ,men dersom det ikke står der at Michel Hansen, Hinrich Hansen og Anne Hansdatter var barn av Dorthe Henriksdatter så er det skrevet feil på skriftekortet?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michel Hansen, Hindrich Hansen og Anne Hansdatter var barn av Dorthe Henrichsdatters søster Karen Henrichsdatter Rytter og kjøpmann Hans Mikkelson i Molde. Foreldrene døde fra umyndige barn, og Jesper Balchenburg ble fosterfar og verge.( https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011121908047?page=31).

I skiftet etter Jesper står det noe om spørsmål/krav på disse barnas vegne (

SAT, Nordmøre sorenskriveri, 3/3A/L0003: Skifteprotokoll nr. 3, 1681-1689, s. 42b-43a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090202620269).

De omtales ikke som barn av Dorthe etter hva jeg kan se.

 

Endret av Marianne Holck
feilskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #14:

 

Her http://www.hitterslekt.no/getperson.php?personID=I50173&tree=1 under "Familieoversikt" nevner jeg hr. Nils Pedersens søsken ifølge angitt skifte. Hans brødres navn, og da særlig Faste, peker mot nært opphav i Jemtland. Denne Faste Pedersen er en samtidig av Faste Pedersen Skanke på Røros men tydeligvis ikke identisk med ham.

 

Disse brødrene kan jo tenkes å være i slekt med Henrik Mogensen Rytter i Stangvik på et eller annet vis, og sannsynligheten for det øker litt når Helvig Nilsdatter, som må antas å være datter av kapellanen Nils Pedersen, gifter seg med Mogens Jonsen Hjertøy, som er dattersønn av handelsmann Mogens Henriksen på Burøy og Grefsnes (begge Hitra), da forutsatt at sistnevnte faktisk er en tidlig sønn av Henrik Mogensen Rytter, som må anses som en kvalifisert gjetning fra min side, siden noe slikt hittil ikke er dokumentert.

 

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.