Gå til innhold
Arkivverket

Uforståelig forkortelse i kirkebok, konfirmerte i Holt, Aust-Agder, 1801


Eivind G. Hoel
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp til å tyde/forstå forkortelse brukt etter konfirmantens navn:

 

Aust-Agder fylke, Holt i Holt, Ministerialbok nr. A 4 (1799-1813), Konfirmerte 1801-1803, Side 53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601330769
Nr 10. Thone Eriksdtr, ??.

 

Den samme forkortelsen er også angitt ved f.eks. 10, 18 og 23.

Tror ikke står ibid, ettersom det er skrevet "fullt ut" i f.eks. ved nr 4 og 20.

Endret av Eivind G. Hoel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en forkortelse for Værket, dvs. Vk.

 

Så vidt jeg vet, lå det et jernverk der.

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en usannsynlig forklaring, og det stemmer det med Nes Jernværk på Holt.

Er faren tilknytet jernverket, kan det bety at vedkommende konfirmant kommer langveis fra - det er henne jeg sliter med å finne anene til!

Forkortelse.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, det står Vk, for Verket - altså Næs Jernverk. Det er en vanlig forkortelse i kirkebøkene for Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På neste side, konfirmerte i 1802, er det en annen med samme patronym:

Nr. 12 Johanne Eriksdatter, 16 år

Hennes far er Erich Henrichsen (1746-90), sagmester ved Nes jernverk.

Dessverre ingen Thone blant hans barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det står Thore (Thore/Tore er et kvinnenavn)

 

Endret av Knut Holt Sandblost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble døpt en Thore i Holt 11. desember 1785, datter av Eric Joensen Verket og Ingeborg Tengelsdatter https://media.digitalarkivet.no/view/9531/45727/57

Det er vel hun som nevnes her som Tore Eriksdatter Flaten (Flaten er navnet på en av plassene eid av Verket) https://www.geni.com/people/Tore-Flaten/6000000041416299737

  

Endret av Knut Holt Sandblost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du si. Det kommer ikke frem av dåpslistene at Tore er ei jente. Men i Holt var Tore et jentenavn (Tor er et guttenavn). Ved konfirmasjonene er hun oppført med patronym, så da er det ingen tvil.  

Utover på 1800-tallet ble -a ending voldsomt populært på jentebarn. Da ble Tore, Marte, Anne osv til Tora, Marta og Anna

Endret av Knut Holt Sandblost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det står ikke Thone, men Thore Eriksd Vk. Sammenlign hvordan presten skriver bokstavene r og n i andre navn på samme side.

Thore/Tore var et vanlig navn i Holt, i motsetning til Thone/Tone. At hun ble skrevet Thora da hun kom til Kristiansand, jfr ditt andre innlegg, er ikke rart. Jeg ville føle meg temmelig sikker på at dette er "din" dame. Hun kaller jo også en av døtrene Ingeborg etter mormoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den avklaringen!

 

Ja, jeg la merke til det med datteren, Ingeborg.

Flott, og da satser vi på at jeg kan koble henne sammen på Geni, også!

 

(Jeg ser du er klokker og kirketjener i Holt, så jeg skjønner at jeg har truffet på en fagmann!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.