Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoll Øvre Romerike 1813


Sven Borg
 Del

Recommended Posts

Finnes det noen som kunne tenke seg å hjelpe meg med å tyde/renskrive det som står i en skifteprotokoll fra 1813? Det er to tettskrevne sider med vanskelig skrift. Har også lagt ut forespørsel på Slektsforum http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=152181 uten respons. Prøver også FB. Håper det er noen her som kan hjelpe meg. 

 

 

 SAO, Øvre Romerike sorenskriveri, H/Hb/L0016a: Skifteprotokoll nr. 16a, 1811-1819, s. 245b-246a

https://www.digitalarkivet.no/sk20090202360652

 

Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! Tusen takk Gunleif. Det var uvurderlige opplysninger som kom fram, nemlig at han hadde to søstre. Da er det mulig for oss å kanskje finne mere ut om hans opprinnelse.

Jeg ser også at det på neste side, første kolonne,  er nevnt den som han fikk en sønn med, Dorthe Christophersdatter og en Ole Olsen Randbyengen. Hans sønn het Niels Olsen og var født i 1808 så han er vel neppe nevnt der. Kan jeg spørre deg om det står noe der om disse personene av betydning?

 

mvh

Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er av betydning vet jeg ikke, men der står: 

--- Hvorefter Værgen(?) anmodede om at Ole Olsen Randbyengen, der havde til ægte Sødsteren, og som nu her ved Forretningen var nærværende, maatte blive indsat til Formynder for den umyndige Ingeborg NielsDatter, hvilket Ole Olsen ei havde noget at indvende imod følgelig bevilgedes. Videre vidste ingen af Boets Vedkommende der kunde komme nærværende Boe til Indtægt, men andmeldte at Pigen Dorthe Christophersd. med hvem den afdøde udenfor ægteskab har avlet et Barn, tilkommer for bemeldte Barns Opdragelse, men som Pigen ei var nærværende, blev Skiftet indtil videre efter forlangende udsat. – Koren

Ole Olsen Randbyengen. Christopher Julset. Som Overværende Andersen - Griner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk Gunleif. Det har absolutt betydning. Da er det uten tvil den samme personen vi forsker på.

Jeg er veldig takknemlig  for at du har tatt deg tid til å gjøre dette for meg.

 

Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt målløs! For en jobb du har gjort! Vi er deg evig takknemmlig for å ha satt oss på sporet til opprinnelsen til hans opphav.

På bakgrunn av den første renskrivningen ble vi ledet til Sørum kommune, og der fant vi både hans søstre og foreldre.

Uten din hjelp hadde vi fortsatt å lete i Ullensaker. Du har virkelig laget hull på et problem vi har slitt med i lang tid.

Artig å se resten av skiftet som også inneholder interessante opplysninger om familien.

Øvelsene dine på å tyde gammel håndskrift er til stor hjelp for oss som hverken kan eller har tid til å sette seg inn i det.

Prisverdig!

 

Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.