Gå til innhold
Arkivverket

Sakefallsliste fra Helgeland 1629


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I Fogderegnskapet for Helgeland 1629 er det en liste over sakefall: https://media.digitalarkivet.no/view/77124/346

 

Jeg lurer på tre av innføringene på høyre side. Det gjelder disse som jeg har forsøkt å tyde:

Anndfinn Aanes for haen slogh sinn grannde Peder Michelssenn Thu mudsslagh gaff Pennge – j dlr

Erich Holannd for idt hoer han bedreff och er enn stackell gaff efter sinn yderste formue pennge – jij dlr

Niels Vgelfor for idt hoer hann bedreff och er enn stackell Gaff Pennge – jij

 

For det første - jeg leser at Arnfinn ga Peder Thu mudslagh. Er det riktig tydet? Og skal det bety to munnslag? Er det da en feilskriving av skriveren?

For det andre - har jeg tydet de neste to tilfellene riktig og hva er i så fall en stackell? Jeg har vært borti den samme formuleringen tidligere "i sin ytterste formue" og da var det snakk om en synd med en slektning i tredje ledd. Summen er jo også høy. 

Til sist et rent praktisk spørsmål - hvordan skriver dere tydere tallet 12 som i dette tilfellet med vanlig font? 10'er tallet som jeg har skrevet j, er jo mer som en formskrifts f, men det ser i hvert fall ikke riktig ut med trykte bokstaver. Og så var det det å skille den fra 1/2... 🙂

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgingsspørsmål: hvor mye ville 12 daler utgjøre for en leilending på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Anndfinn Aanes for hann slogh sinn grande Peder Michelssenn Thu mudsslagh gaff Penge – j dlr

Erich Holannd for idt hoer han bedreff och er enn stackell gaff efter sinn yderste formue pennge – jij dlr

Niels Vgelfor for idt hoer hann bedreff och er enn stackell Gaff Pennge – jij

 

 

litt pirk: "for han slogh sinn grannde"

    " ...pennge - xij dlr"

    " ...pennge - xij dlr"

 

strek gjennom (her j) tyder ein halv mindre. j =1/2 ); her står det x (=10, som du tydelegvis har lest det som).

12 rd var ganske mykje...

 

Eg er usikker på det du har tyda som "Thu" - har ikkje funne noko som liknar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Er det en x? Jeg har brukt boken "Den glemte skriften" som oppslagsverk, og visste det var 10, men trodde altså det var et ettall, men med streken litt høyere enn 1/2. X gir jo mer mening.

 

3 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg er usikker på det du har tyda som "Thu" - har ikkje funne noko som liknar.

Hvis du ser øverst på høyre side her: https://media.digitalarkivet.no/view/77124/335?indexing= ser du Olleff Thueraa. Der er det samme tilnærmet 2-tall i T'en, riktignok ikke så utpreget.

 

Og stackell. Er det rett og slett en nedsettende betegnelse? Han er en stakkar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Hvis du ser øverst på høyre side her: https://media.digitalarkivet.no/view/77124/335?indexing= ser du Olleff Thueraa. Der er det samme tilnærmet 2-tall i T'en, riktignok ikke så utpreget.

Her er det nok "Thueraa", ja.

Samanfallet er ikkje heilt opplagt; det er fleire A-ar som liknar like mykje.

Neste spørsmål er om "Thu" (eller "Ahu") er eit namn (person eller stad), eller talet to.

 

Rimelegvis er det to slag i ansiktet det er snakk om .

 

"Stakkel"/stakkar kan tyde fleire ting https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=stakkel

men her treng det ikkje vere meir enn at han er fattig.

Det er først og fremst hor han er straffa for (altså at han er gift og har "rota" med nokon annan). Slektskap er ikkje nemnt her. Det ville skjerpa tilhøvet, men straffa var "ytterste formue" likevel, utan slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link til dansk historisk ordbok. Den skal jeg lagre. 

13 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er først og fremst hor han er straffa for (altså at han er gift og har "rota" med nokon annan).

Takk igjen. Den hadde jeg ikke tatt med en gang - at det med hor er underforstått at han er gift. Det var alvolig til straff da. Til sammenligning var det den samme Arnfinn som er nevnt ovenfor og som muligens var hissig og slo, som ble straffet med samme formulering "yderste formue" noen år før for samkvem med en slektning, men da var straffen "kun" 10 daler.

https://media.digitalarkivet.no/view/77123/183

(Fjerde nederst venstre side.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig bodde Peder Mikkelsen som ble slått på gården Herringen, så de uklare bokstavene er neppe gårdsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.