Gå til innhold
Arkivverket

Adopsjoner på 40 tallet


Cathrine B Hagen
 Del

Recommended Posts

Hvor vanlig var det at man adopterte barn da man var 25 år på midten av 40 tallet?

Synes det går igjen at foreldrene ofte er ganske opp i årene før de adopterer.

Var det noen regler for adoptivforeldre mtp alder?

Endret av CathrineH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til forholdsvis høg alder er vel at dei fleste prøvde naturmetoden temmeleg lenge før dei "ga opp" og adopterte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også skjedd at ein barneflokk inneheldt både biologiske og foster-/adoptivborn på same alder, så ingen regel utan unntak. Men det vanlegaste var vel at det var dei som ikkje kunne få eigne born som vart adoptivforeldre, slik Aase nemner ovanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrine, du redegjør ikke nærmere for det tilfellet som synes å ligge til grunn for spørsmålet ditt. Aase og Torbjørn har redegjort for det som var det mest vanlige. Når en finner tilfeller som avviker fra normalen, ville jeg først ha stilt spørsmål om det på forhånd kan ha vært en forbindelse mellom barn og adoptivforeldre, f.eks. ved at barnet var barn av nære slektninger eller venner som enten var døde eller av andre grunner ikke kunne ta seg av barnet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe klart svar på spørsmålene "hvor vanlig" eller "regler med alder", men kan dele noen tanker. ut over det som er nevnt av Aase, Torbjørn og Dag. Ut fra artikkelsamlingen fra BT som jeg har lenket til lenger nede:  Så lenge foreldrene var regnet som "gangs mennesker" uten alvorlig sykdom, og hadde middelklasseøkonomi  virker det ikke som om det fantes andre hindre enn tilbud/etterspørselsproblematikken. (Etter krigen betydde "gangs mennesker" at de ikke hadde vært nazister). I dag er det krav om to års ekteskap/samboerskap dersom man ikke søker som enslig forelder. Jeg tviler på at det var lengre tidskrav den gangen. I dag er kravet minimum 25 år. Igjen, det har neppe vært høyere og sannsynligvis lavere i en periode hvor de fleste gikk raskere ut i arbeidslivet. Det er mulig du kan finne svar i boken 

Hender små

bortsetting av barn i Norge 1900-1950, av Astri Andresen.

 

Ved stebarnsadopsjoner eller adopsjon av søskens barn var antagelig ikke barnløshet hos adoptivforeldrene  det viktigste kriteriet for at foreldrene valgte å adoptere. Sannsynligvis ville myndighetene heller ikke legge seg opp i det om en stemor eller stefar ønsket å adoptere barna til den nye ektefellen, og hvis et ektepar hadde nogenlunde økonomi til å ta seg av en nevø eller niese, og kanskje allerede hadde omsorgen var det å foretrekke framfor barnehjem, som det offentlige måtte betale.

Hva var kjønnet på 25-åringen, og hvor lenge hadde han eller hun vært gift? 25 år høres tidlig ut i for adopsjon i dag, men det er ikke sikkert det føltes så tidlig for en kvinne som var voksen rundt midten av 1940-tallet. I 1946 var det 2400 gifte kvinner i Norge som var under 20 år. I gruppen 20-24 år var det  33 900 gifte kvinner. Mer en halvparten av kvinnene giftet seg før de var 25, ser det ut til. Til sammenlikning var det 300 gifte menn under 20 og mellom 12 og 13 tusen gifte menn i alderen 20-24 https://www.ssb.no/a/histstat/sos/sos_013.pdf
Etter 2-3 år uten graviditet er det en del som velger å tenke på å ta til seg barn. De formelle kravene til foreldrene og omfanget av papirarbeid var ikke noe tidsmessig hinder, slik det er i dag, og tilgangen på barn for adopsjon ser ut til å ha vært . Derfor tror jeg at det kanskje ikke var så ekstremt med en 25 år gammel adoptivmor. En 25 år gammel far ville nok være litt mer spesielt, siden mennene vanligvis var noe når eldre enn kvinnene da de giftet seg. Jeg leser av artikkelserien https://www.adopterte.no/images/pdf/artikler/Artikkelserie-BT.pdf at adoptivfar gjennomgående var ung  i artikkelen om Adoptertes klassereise, hva de nå mente med ung - men det går det kanskje an å finne ut av. 

 

Noen få vet allerede på det tidspunktet de gifter seg at det kan bli vanskelig eller umulig å få barn ved naturmetoden. Hvis så var tilfelle er det også mer sannsynlig at man så på andre muligheter til å få barn.



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar 🙂 I dette tilfellet er far 30 år. De får ingen andre barn.
De gifter seg 6 måneder før barnet er født, så jeg lurer på om det er et tegn på at barnet kanskje ikke er adoptert allikevel.

Jeg vet jo ikke sikkert at barnet er adoptert, men mistenker det. Umulig å finne ut av foreløpig, men prøver å se hvor sannsynlig det kan være.

Det blir en stund til jeg kan få et riktig svar. 🙂 2047 er en stund til. 

 

Bosteder og  menighet sammenfaller hos disse familiene, de som adopterte og de som adopterte bort.

Dato på barnets fødsel er selvfølgelig det samme som på den bortadopterte. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, CathrineH skrev:

Takk for gode svar 🙂 I dette tilfellet er far 30 år. De får ingen andre barn.
De gifter seg 6 måneder før barnet er født, så jeg lurer på om det er et tegn på at barnet kanskje ikke er adoptert allikevel.

Jeg vet jo ikke sikkert at barnet er adoptert, men mistenker det. Umulig å finne ut av foreløpig, men prøver å se hvor sannsynlig det kan være.

Det blir en stund til jeg kan få et riktig svar. 🙂 2047 er en stund til. 

 

Bosteder og  menighet sammenfaller hos disse familiene, de som adopterte og de som adopterte bort.

Dato på barnets fødsel er selvfølgelig det samme som på den bortadopterte. 

 

 

 

Men er de som du tror adopterte bort (uklart hvorfor du tror det og hvordan du har identifisert dem) og de som adopterte, i familie?

F eks kan en ung gift dame ha tatt til seg barnet til sin tenåringssøster, eller kusine, eller det kan ha vært mannens søster som "kom i ulykka".

 

Eller tror du barnet er adoptert fordi det kom til seks måneder etter bryllupet? Det var nok mange slike "korte svangerskap" - ikke alltid graviditeten ble oppdaget med en gang, eller det kan ha litt tid å enes om et giftermål. Hvis mistanken om adopsjon kun baserer seg på at barnet er født kort tid etter bryllupet, ville jeg lagt den litt fra meg. Veldig vanlig på nesten hele 1900-tallet å "måtte" gifte seg. Ofte tok det altså litt tid... Kjenner til noen som giftet seg dagen før arvingen kom til verden :) I siste liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Marianne Hella skrev:

 

Men er de som du tror adopterte bort (uklart hvorfor du tror det og hvordan du har identifisert dem) og de som adopterte, i familie?

F eks kan en ung gift dame ha tatt til seg barnet til sin tenåringssøster, eller kusine, eller det kan ha vært mannens søster som "kom i ulykka".

 

Eller tror du barnet er adoptert fordi det kom til seks måneder etter bryllupet? Det var nok mange slike "korte svangerskap" - ikke alltid graviditeten ble oppdaget med en gang, eller det kan ha litt tid å enes om et giftermål. Hvis mistanken om adopsjon kun baserer seg på at barnet er født kort tid etter bryllupet, ville jeg lagt den litt fra meg. Veldig vanlig på nesten hele 1900-tallet å "måtte" gifte seg. Ofte tok det altså litt tid... Kjenner til noen som giftet seg dagen før arvingen kom til verden 🙂 I siste liten!

 Nei, det med datoen for vielse er det som taler mot adopsjon for meg. Ville tenkt at det er mer vanlig at de som adopterer har vært gift en stund før de adopterer.

 

At de bodde i nærheten av hun som adopterte bort barnet sitt, og at det er samme kjønn og er født samme dato. Og at de ikke fikk flere barn.)
 

 

Endret av CathrineH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, CathrineH skrev:

 Nei, det med datoen for vielse er det som taler mot adopsjon for meg. Ville tenkt at det er mer vanlig at de som adopterer har vært gift en stund før de adopterer.

 

At de bodde i nærheten av hun som adopterte bort barnet sitt, og at det er samme kjønn og er født samme dato. Og at de ikke fikk flere barn.)
 

 

Aha, forstår! Da synes jeg du har gode spor. Kanskje du kan forske videre med dna...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.