Gå til innhold
Arkivverket

Jens Tollefsen (1773-1816), søker oppl. om dødsfall og skifte


Marit Bull Enger
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter oppl. om Jens Tollefsen, særlig om hans dødsfall.

 

Iflg. FT 1801 var han født i 1773 og bodde da på Jord Vestre i Vestby, Akershus (= Hjol Vestre i henhold til Vestby Bygdebok) sammen med sin hustru Kirstine Ulrichsdatter. Verken folketellingen eller kirkeboken i forbindelse med ekteskapet deres i Vestby den 3.11.1799 oppgir hvor han er født.

 

Senere bor paret på Hvidsten i Vestby, der de i årene 1801-1808 får 4 barn. Ca. 1810 må de ha flyttet til Kristiania, der de får sønnen Lars i 1811, datteren Talle Jensdatter, døpt i Oslo Hospital/Gamlebyen kirke 29. mai 1813 (min tippoldemor). Så får de en datter Johanne den 18. oktober 1816, døpt i Oslo Hospital/Gamlebyen den 27. oktober 1816. Der står det: "Avdøde Dagleier Jens Tollefsens og hustrue Kirstine Ulrichsdatters pikebarn, kaldet Johanne".  Altså må Jens være død i løpet av de siste 9 månedene.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061010010538

 

Dødsfallet er  ikke er nevnt i noen av kirkebøkene for Kristiania for dette tidsrommet. Jeg har også søkt på Digitalarkivet under skifter men finner ikke noen oversikt over dødsfall i denne perioden.  Kan noen hjelpe meg med dette? 

 

Spørsmål 2 gjelder at jeg har funnet et gammelt skjøte datert 25. juli 1835 der Kirstine Ulrichsdatter har solgt til sin svigersønn Even Gundersen (min tippoldefar) hus nr. 54 og 61 i Opsloe. Husene er overdratt til henne fra hennes avdøde mann Jens Tollefsen ifølge skifte sluttet 17. mai 1827. Dette skiftet har jeg ikke klart å finne som skannet i Digitalarkivet, så jeg regner med at jeg på på Statsarkivet i Oslo for å finne det, men lurer på hva jeg skal søke etter å bestille tilgang til?

 

 

Marit Bull Enger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj - den var rask! Og jeg som har lett og lett!  Tusen takk Inge 😊  Jeg regner med at jeg kan finne mye informasjon her.

 

Marit

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Tollevsen Thang

Norway Burials, 1666-1927

birth:
1770
 
burial:
30 April 1816
Oslo, Oslo, Norway
   

 

 

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 11 (1810-1819), Døde og begravede 1816, Side 291
Permanent bilde-ID: kb20060208041047
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208041047

(30. april - h. side)

 

«Thaug» kan være en forkortelse for Torshaug.

 

 

Det står at han er ved ....... Regiment, så den delen bør legges til tyding.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne-Lise. Antagelig leter man seg blind, for denne boka har jeg jo lett gjennom flere ganger 😔

 

Da er det også hans sønn som jeg har funnet død 22 Oktober 1815, bosted var da Thorshouggaarden:

 

Gamlebyen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1734-1818, s. 257

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010010485

 

Kan Thorsoug/Torshaug være Torshov mon tro?

 

Det er mye jeg mangler og ønsker å finne ut om denne Jens Tollefsen. 

 

Det ene er hvor han kommer fra, jeg regner med et det må stå noe mer i en skifteprotokoll i forbindelse med dødsfallet, nå har jeg jo dødsdatoen. I det endelige skiftet i 1827 virker det ikke som det står noe om dette (jobber meg gjennom det).

 

Det andre er alt omkring at han som dagleier og antagelig også noe innen forsvaret, etterlater seg to hus i Opsloe. Disse blir ved skiftet i 1827 overdratt til svigersønnen Even Gundersen.

Iflg papirer jeg har fra sorenskriveren i Ager fra 1938, og som jeg fortsatt sliter med å transkribere, blir verdien av husene betydelig oppjustert, Even pådrar seg stor gjeld og dør som fattig, også han ganske ung. Jeg har også trodd at de bodde i Oslogade, men hvis Torshaug = Torshov så er jo dette et stykke unna.

 

Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.