Gå til innhold
Arkivverket

Ulike tituleringer, samme sivilstand.


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Jeg var i ferd med å se på 1801-folketellingen for Astafjord på gården Vik i Ibestad. De gifte kvinnene er oppført som henholdsvis kone eller  hustru, og så, qvinden, som jeg stusset over fordi jeg ikke har møtt på det tidligere.  "Qvinden",som i denne forbindelse er Else M. Mejer, f. 1758 i Bergen, datter av Johan Henrik Pohlmeyer/Povelmeyer og Anna  Brinchmann av tysk slekt. Jeg leser fra en nettside : "Under folketeljinga i 1801, og alle frå og med 1865, måtte kvar person fylle ut eit eige skjema."  Er også litt ulikt på menn, oftest husbond, andre gg manden', også der hvor husholdningene ser ganske like ut. Kan det være årsaken at de selv skrev og fylte ut  skjemaet, i 1801, men skriveferdighetene, hvordan var de ?  Else Maria Povelmeyer var gift med Ole Pedersen fra Ibestad, som var tipp tippoldeforeldre til min morfar. Yngste, Pernille Olsdtr. ble gift med Iver  Ingebrigtsen, fra Bergen han også. Med det samme,  i f.t for 1900, er etnisitet tatt med til forskjell fra folketellingene i 1801, 1865 og 1875. Finnes det sider på Arkivverket som omhandler det, og de andre f.t.? 

Finmarken Astadfiords Astadfiords Wiig

    Nytt hushaldFørenamnEtternamnHushaldstill.AlderSivilstandYrkeKjønn

162*PederKrogh WegnerHuusbonde74Mandens 3die og huustruens 1ste ægteskabMenighedens dægnM

163ElisabethWegnerKone61Mandens 3die og huustruens 1ste ægteskabK

164ChristianWegnerLiden datter søn6M

165IsachAdamsenTjeneste dræng23UgiftM

166MariaMortensdtrTjeneste-pige39UgiftK

167DorotheaPedersdtrTjeneste-pige23UgiftK

168LavinaErichsdtrTjeneste-pige15K

169*Christian FrederichWegnerHuusbonde441ste ægteskabSuccederende dægnM

170Gidsken CatharinaByeHustrue40K

171EjlertBørring WegnerDeres børn16M

172Ingeborg SophiaWegnerDeres børn20UgiftK

173Anna CatharinaWegnerDeres børn18UgiftK

174IverinaWegnerDeres børn13K

175BenedicthaWegnerDeres børn8K

176JacobJohannessenTjeneste folk25UgiftM

177MagdalenaGrimsdtrTjeneste folk44UgiftK

 

178*OlePederssenHuusbonde49Første ægteskabJorbrugende bondeM

179Else MariaMejerQvinden41K  nesten 90

180HellenaOlsdtrDeres børn16K

181Anna MargretheOlsdtrDeres børn8K

182PetternilleOlsdtrDeres børn5K                                                                                                                                                                         

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellinga 1801 er vanligvis ført av én og samme person innen hvert prestegjeld. Jeg tror ikke det forekommer at den enkelte selv har skrevet seg inn. Du kan slå opp i den skannede utgaven av tellinga og sjekke der.

 

Oppdatert med lenke: https://www.digitalarkivet.no/ft20090807320209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.