Gå til innhold
Arkivverket

navneproblem


Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070122310269.jpg

En skal jo ikke endre noe når en transkriberer kirkebøker men:    Jeg synes det står Taalle   nr. 130..  Klokkerboka git Tolle.  dåpen i 1814 gir Tolle. 1865 gir også Tolle.

Det blir jo litt krøkkete å søke  når navnet egentlig er feil.  Hva skal jeg gjøre? Skrive Taalle  eller Tolle?

En ting til siden jeg ikke har tenkt å skirve av klokkerboka så sammenligner jeg litt med kirkeboka. Der det er forskjell lag jeg merknad i transkrkiberinga og barn som er i klokkerboka som mangler i kirkeboka  legger jeg til med mernad  for at hele greia skal bli mest mulig fullstendig. OK?

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel svara sjølv... (" En skal jo ikke endre noe når en transkriberer kirkebøker ") 

Eg også les det som "Taalle".

 

Det er eit visst rom for å ta med eigenmerknader i klammer[  ], som til dømes "[klokkarboka har merknaden xxx]"

(no kjem vel registreringspolitiet og tek meg også....)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem registreingspoligtiet. Det er et stort felt i BD 87 hvor en kan legge egenmerknader og de er søkbare så da er degt vel den måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Hans Myhre skrev:

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070122310269.jpg

En skal jo ikke endre noe når en transkriberer kirkebøker men:    Jeg synes det står Taalle   nr. 130..  Klokkerboka git Tolle.  dåpen i 1814 gir Tolle. 1865 gir også Tolle.

Det blir jo litt krøkkete å søke  når navnet egentlig er feil.  Hva skal jeg gjøre? Skrive Taalle  eller Tolle?

En ting til siden jeg ikke har tenkt å skirve av klokkerboka så sammenligner jeg litt med kirkeboka. Der det er forskjell lag jeg merknad i transkrkiberinga og barn som er i klokkerboka som mangler i kirkeboka  legger jeg til med mernad  for at hele greia skal bli mest mulig fullstendig. OK?

Du skal skrive teksten slik den står, selv om andre kilder skriver f.eks et navn på en annen måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.