Gå til innhold
Arkivverket

Var Arne Pedersen Bø son til Karen Olufsdatter Vereide?


HelgeHånes
 Del

Recommended Posts

Oluf Nilsson Vereide og Malene Hansdatter hadde ei dotter med namnet Karen, som skal ha vore gift med Jens d.y. Rasmusson Tonning. Detter er vel kanskje ikkje så heilt sikkert, og når dei kan ha vore gifte er vel heller ikkje så klart.

 

Ifølgje det eg ha lese meg til i forumet vart Jens bøtelagt i ei "leiermålssak" i 1658:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/171531-malene-hansdtr-vereide-veit-vi-kven-ho-er/?page=4

 

Jens d.y. Rasmusson Tonning vart fødd på Tonning i Stryn ikring 1618. Han var son til Rasmus Salomonson Tonning og Johanne Jensdatter Vik. Han måtte i 1658 betale ei bot på 2 riksdalar for å ha "besovet et kvinnfolk": "Fougden Haffuer steffnet wnge Jens Thonig for nogle Bøder hand thilforne waar thildømt formedelst hand et quindfolck haffde besoffuit, och den thid hender eij at wilde ecte,formedelst at det er i mod hans Moders willie, Men nu her for Retten Anloffuer bete quindfolck att will ecte och derfore haffuer nu wdsatt sine Bøder nemlig 2 Rdlr j ortt."  Navnet på jenta her er  Synneve Andersdatter.

 

Jens gifte seg vel likevel med denne jenta, sjølv om mora var imot det. Han var då ca. 40 år gammal.  Om han skal ha vore gift med Karen Olsdatter Vereide, må det ha vore mykje seinare, eller tidlegare.

Aaland i si bygdebok for Stryn http://www.nb.no/nbsok/nb/33fa3648e6b42aa06744d8edb785e446?index=8#289

skriv at dei to var gifte, men eg veit ikkje kvar han har kjeldene sine frå: 

 

 

 

Karen Olsdatter. Født ca. 1635, Ytre Vereide 1 Akslonbruket, Gloppen. Truleg gift 1. gang med Peder Jensson Rake og 2. gong  med Jens d.y. Rasmusson Tonning. Dette siste ekteskapet må ha vore inngått ei tid etter 1658, for det året vart Jens bøtelagt for leiermål med ei Synnøve Andersdatter og gifte seg med henne. Når ho døde er usikkert, men at ho var mor til borna hans er nok nokså sikkert, for Karen Vereide var fødd rundt 1600, og var alt i 1658 for gammal til å få barn. 

Ho skal ha vore gift med Peder Jensson Rakhe, son til kapellanen i Innvik, Jens Søfrensen Rakhe. Med han hadde ho visstnok sonen Arne Pederson busett på Bø, f. rundt 1624.

 

I ein debatt på forum for 2014 står det vidare om Karen i innlegg 157 og 158: 

https://forum.arkivverket.no/topic/190711-skifte-etter-lagmann-jørgen-philipson-i-16967-arv-etter-han-på-tonning-i-stryn-korleis/?page=7

 

Ad Jens Tonning har jeg notert at han var gift med Karen Olsdatter fra Ytre Vereide. Desverre har jeg bare bygdeboka for Gloppen og Breim som kilde.  Jeg antar dette må være Jens den unge. Denne Karen var datter til Oluf Nilsen Vereide. Malene, enka etter Oluf Nilsen ble i følge bygdeboka gift med Bernt Jensen (Balchen). I bygdeboka er også nevnt gården Maråk i Geiranger og en Laurits Sylfestson gift med Eufemia, søster til Oluf Nilsen.  

At det har vore noko mellom Karen Olsdtr og Jens Tonning veit vi frå saka frå 1659 der det er strid om kven som har sagt kva. Eg har så langt ikkje tolka dette som at dei blei gifte, men det kan hende det kjem fram seinare. Eg skal legge lenke til denne saka om ei stund. Så vil eg be deg Kjell Fredly om å gå tilbake til ditt innlegg 39 - dei to siste dokumenta du nemner der les eg ikkje godt nok. Og I innlegg 60 nemner du ei leiermålssak på Jens - kva Jens trur vi dette er, og står det namn på jenta?

Vi har vel litt seinare funne at han slap bøtene fordi han lova å ekte jenta, men dette finn eg ikkje att akkurat no.

 

Om vi tenkjer oss at Karen vart fødd rundt 1635, kan ho vel vanskeleg vere gift med Jens Tonning før han gifte seg i 1658 med Synneve Andersdatter. Men det kan vel tenkjast at ho døde tidleg eller at dei likevel ikkje vart gifte. Men kva då med Peder Jensson Rake, som Karen også skal ha vore gift med? Han skal vere fødd rundt 1618 og var i så fall ein del eldre enn Karen. http://www.nb.no/nbsok/nb/ee2753c649e083abc8110b94753d9f3e.nbdigital?lang=no#547

Aaland  skriv at han var gift med ei Marte og truleg hadde sonen Jens Krabbe på Marsaa. Det har vore sagt at han også skal ha hatt sonen Arne Pedersen Bø, men han var fødd ikring 1624, så det er nokså umogeleg både at han hadde Peder Rake til far og Karen Vereide til mor.

 

Så då er spørsmålet: Kven var Arne Pederson Bø og hadde han nokon ættesorbindelse med Peder Rake eller Karen Vereide?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Helge Hånes, 

Jeg er direkte agnatisk etterkommer etter Arne Pederson Bø, og har syslet med genealogi i en årrekke. Jeg er fullstendig enig med deg at det er plent umulig at Arne var sønn av Peder Rake og Karen Vereide. Det er altfor kort aldersspenn mellom disse og Arne til at de kan være Arnes foreldre. Min muligens ville spekulasjon er at Arne kan ha vært sønn av Peder Anderson, bruker 1623 på Ytre Eide og gift med en kvinne som ble spedalsk( sjekk J. Aalands første bind av Stryneboken, s. 542). Det kan være den psykologiske forklaringen på at Arne skjenket pengegaver til lepra- hospitalet i Bergen. Det var stor skam knyttet til spedalskhet på den tiden og i skiftet etter Peders mor Anne i 1640 nevnes Peder som død ugift. Konen var persona non grata.  Det står ingenting om Peder og konen .... Jonsdatter Ytre Eide (?)hadde etterkommere. Det virker som rettssaker og konflikt hadde tært på slektens finansielle ressurser. 

 

En annen indikasjon på at Arne var sønn av Peder Andersen er de sterke slektsforbindelsene både til Karen Vereide gjennom Rygg-slekten og også Tonning-slekten som Arnes ene kone høyst sannsynlig tilhørte. Dessuten var to av svigersønnene til Arne i slekt med Ytre-Eide-folkene. På denne tiden var det jo høyst vanlig med inngifte og tette slektsforbindelsene mellom ektefeller. 

 

Dette er som sagt spekulasjoner og siden det ikke var noe skifte etter Peder Anderson (død før 1640) og ingen dokumentasjon på om han og hans stakkars spedalske hustru hadde barn, er det lite hold i påstanden. Er det noen som klarer/ vil prøve å verifisere disse litt svevende slektshistoriske ideene?   Jeg framlegger dette i all mulig ydmykhet. 

 

Mvh Are Glambek Bøe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ein god teori, Are. Personleg har eg ikkje så mykje meir å seie om dette, men kanskje bør du starte ein ny tråd om emnet. Då får du kanskje respons på teorien din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2021 den 14.48, HelgeHånes skrev:

Ein god teori, Are. Personleg har eg ikkje så mykje meir å seie om dette, men kanskje bør du starte ein ny tråd om emnet. Då får du kanskje respons på teorien din. 

Hei Helge! 

 

Takk skal du ha for respons. Har allerede kommet med et innlegg. Krevende å utforske slekt så langt tilbake. Vet du forresten noe mer om hvordan teorien om at Arne Bø var sønn av Peder Rake har oppstått? Kan han ha vært stesønnen til Peder og Karen og biologisk sønn av Peder Ytre Eide?   Hvordan er din genealogisk tilknytning til Arne forresten? Jeg er tipptipptipptipptipptippoldebarn av Arne Bø.

 

Mvh Are 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vore borti denne slektskrinsen fleire gonger, og kvar gong tykt det er forsvinnande lite dokumentasjon bak påstandane. 

Du Are nemner "skiftet etter Peders mor Anne i 1640" - kvar er det skiftet bevart?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne saken gir vel en viss kobling mellom Karen og Jens Tonning:

Gemestads Skibredt
gloppen

Ao 1659 den 28 Martij bleff almindelig waarting Holdett paa Henden aff Kong: Mayts fougett Jens Pedersen, Offueruerendis disse effterskriffne, Eids suorne Laurettis Mend, Nemlig Hans Røg, Absolon Henden, Ras: Borgersen Rødsetter, Magnus Arnestad, Pouell følleid, Joen gasemyr,  Niels  Houge, Anders Peders: Hestenes, Anders Hielmesetter, Truels Ekenes, Oluff Skerdall, Anders Rødsetter, Peder Harildsen, Simen Røg.

 Fougden Haffuer steffnet Jens Tystad fordj hand skulde haffu skield(et) Mallene Wereids datter  for en Lassepricken, bleff  foresket Gabriel Hundskor fremkom  och  proffuet, at hand haffde hørt aff Jens Tystad, at hand  baad  Oluff Oluffsen Nederberg at hand  vilde  sige till Jens Thoning at hand icke skulde  befatte sig  met  bete Karene før end hon giorde sig frij for dee ord hon  waar  kommen wdj Nemlig at dersom hon icke kand komme igennom Laasene daa kommer hon  wel  igennom winduerne

Oluff Oluffsen Nerberg frem kom  och  proffuede dett samme, Han saa giorde der deris Bogereid,
 Fougden tilspurde Jens Tystad Huad Aarsage att hand sende saadane bud ind i fiorden till Jens Toning,  suarede fordj at en Tøs som tiente Mallene Werreid  wed  naffn Brite  Johans  datter, saadane ord skulde haffue saugt,

 Hans Røg som er Mallene Werreids formyndere fremlaugde en Sedell Ao 58 den 19 Novemb: dat: i samme Sedell findis indskriffuet disse effterskriffne Nemlig Hans Henden, Magnus Arnestad,  och Niels   Houge, Huilke nu sielffu er Her for Retten presenterede, Oc bekiende at dee Haffde hørtt aff bete Pige Brite  Johans  datter, att hon aldelis intet beskyldede Mallene Werreid eller hendis Børn andet end dett som Erlig  och  gott kand were,  och  ey  wiste  andet om dennem end som bete:

 Jens Tystad frem kom for Retten  och  ey kunde benecte som for er melt, at hand sende bud ind till sin slect Jens Thoning om bete Malenis datter Karene, Det effter en Pigis ord Brite  Johans  datter, Oc beuiste dett  wed  disse effterskreffne som skulde haffue hørt samme ord aff Pigen, Nemlig Oluff Jetmundsen Tystad bekiende at haffue Hørt hos Susanne S Peder Andersens at bete Birte saugde att Karene Huor icke kand komme igennem dørrene Daa  foer  hun igennem Winduerne, Giertrud Slagstad fremsto  och  bekiende dett samme, Helge item proffuede dett samme,

 Dee ord som Jens Tystadhaffr sendt ind i fiorden till Jens Thoning at hand icke skulde komme till Mallenis datter Karene før end hon dee ord haffr fra sig laugt som Birte hender skulde haffue thillaugt, Er  derfore nu her for Retten saaledis forefundet at bete Jens Tystad  inden  Sex wgers dag skall skaffe Pigen thilstede, Daa den som skylden hos findis att Lide som  wed  bør.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Tingbok A 6 , 1657-1659, oppb: Statsarkivet i Bergen.
Permanent sidelenke: <http://arkivverket.no/URN:rg_read/28610/67/>
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.