Gå til innhold
Arkivverket

Ny dugnad: «Transkribering og korrekturlesing av manntallene fra 1660-tallet og 1701»


Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes
 Del

Recommended Posts

Manntallene for 1660-tallet ble transkribert for mange år siden og er tilgjengelig på det gamle Digitalarkivet. Før vi kan flytte dem over på det nye Digitalarkivet må de imidlertid korrekturleses. Nå er også manntallene skannet og tilgjengelig i Digitalarkivet. Det er derfor ønskelig at man i forbindelse med korrekturen, setter på bildeID (direktelenke til skannet bilde).

 

Manntallet 1701 er delvis transkribert. Disse databasene trenger ikke korrekturleses, men skulle fått satt på bildeID. I tillegg ønsker vi selvsagt å få transkribert det som gjenstår av 1701 og satt på bildeID.

 

De ferdig korrekturleste og transkriberte dataene vil inngå i våre databaser for søk, slik at en kan søke på tvers av ulike arkivkilder etter samme person.  

Digitalarkivet tilbyr veiledning underveis hvis du trenger det.

 

For å kunne delta på denne dugnaden er det nødvendig å beherske godt gotisk skrift.

 

Mer om dugnaden finner du under siden "Vil du bidra" https://www.digitalarkivet.no/content/390/manntall-1663-1666-og-1701

 

Dersom du ønsker å være med på dugnaden ta kontakt pr epost digitalarkivet@arkivverket.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Manntallene for 1660-tallet ble transkribert for mange år siden og er tilgjengelig på det gamle Digitalarkivet. Før vi kan flytte dem over på det nye Digitalarkivet må de imidlertid korrekturleses. Nå er også manntallene skannet og tilgjengelig i Digitalarkivet. Det er derfor ønskelig at man i forbindelse med korrekturen, setter på bildeID (direktelenke til skannet bilde).

 

Det er vel langt frå alle manntala frå 1660-talet som er tilgjengelege på gamle digitalarkivet.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&fylkenr=&knr=&katnr=1&emnenr=&dagens=&aar=16

http://xml.arkivverket.no/artikler/manntallstatus.pdf

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Hans Myhre skrev:

Og hva slagt program skal det registreres i?

Excel står det i lenkja.

Men du kan sikkert bruke LibreOffice calc.

Eller noko som kan eksportere filer til excel o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hans Myhre skrev:

Og hva slagt program skal det registreres i?

Hei

Vi lager filer i excel, men du kan bruke annet regneark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Hei

Nei alle er ikke transkribert, men mange er det. Det er selvsagt aktuelt å få transkribert de resterende også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hans Myhre skrev:

Excel er ikke noen bra base fordi en bare kan søke på ett felt ad gangen.

Nå skal jo ikke excelfilen brukes til søking. Det skal lese korrektur og settes inn BildeID på linjene som allerede er registrert. Da skal man ta linje for linje

Det samme blir det ved transkribering

Forresten kan man sortere excel på mange kriterier samtidig, men det er altså ikke nødvendig i dette arbeidet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tidligere utført arbeid med enkelhet integreres i dette prosjektet?

 

For eget vedkommende transkriberte jeg sogneprestens manntall for Sande i Vestfold i februar 1997. For noen år siden fikk jeg min versjon publisert på nettsiden Vestfold-Slekt, som driftes av Ketil Firing Hanssen: http://www.vestfold-slekt.net/manntall/0713Mt1664P.html

 

Hvordan kan dette løses uten særlig dobbeltarbeid?

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 8.6.2019 den 6.57, Are S. Gustavsen skrev:

Kan tidligere utført arbeid med enkelhet integreres i dette prosjektet?

 

For eget vedkommende transkriberte jeg sogneprestens manntall for Sande i Vestfold i februar 1997. For noen år siden fikk jeg min versjon publisert på nettsiden Vestfold-Slekt, som driftes av Ketil Firing Hanssen: http://www.vestfold-slekt.net/manntall/0713Mt1664P.html

 

Hvordan kan dette løses uten særlig dobbeltarbeid?

 

15 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Jeg savner i grunn et svar på mitt spørmål. Det er allerede gått 3 uker.

 

Renathe-Johanne Wågenes har for tida ferie.

 

I dette tilfellet kan det se noe vanskelig ut å trekke veksler på ditt arbeid fra 1997. Det ser ut til at du har lagt vekt på at avskriften skal gjenspeile det originale oppsettet i størst mulig grad, og dermed er f.eks. inntil fire personer pr linje. Avskriften må i tilfelle omformes og tilpasses en mal med ei linje pr person, dvs. at den må struktureres som personposter.

 

Jeg vil tro at det er vesentlig enklere å ta utgangspunkt i Digitalarkivets excel-fil. Den kan naturligvis korrekturleses mot din avskrift i stedet for mot originalen, dersom det anses mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan Are si avskrift er gjort i ei excel-fil (det står iallfall i html-koden at ho er laga frå ei excel-fil), skulle det ikkje vere ei innvikla sak å omformattere til Digitalarkivet sin mal.

Det kan rett nok vere eit spørsmål kva som tek mest tid - manuell flytting eller å skrive eit program som gjer det (det vil verte litt etterarbeid likevel).

 

Ei utfordring fleire stadar er at excel-fila følgjer malen til Titus Bülche, medan retningslinjene ikkje var særleg klare og prestane ikkje følgde malen like nøye.

(Eg sit vel med eit inntrykk av at Arkivverket trur føringa av manntalet er gjennomført eintydig.)

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2019 den 11.54, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Sidan Are si avskrift er gjort i ei excel-fil (det står iallfall i html-koden at ho er laga frå ei excel-fil), skulle det ikkje vere ei innvikla sak å omformattere til Digitalarkivet sin mal.

Det kan rett nok vere eit spørsmål kva som tek mest tid - manuell flytting eller å skrive eit program som gjer det (det vil verte litt etterarbeid likevel).

 

Ei utfordring fleire stadar er at excel-fila følgjer malen til Titus Bülche, medan retningslinjene ikkje var særleg klare og prestane ikkje følgde malen like nøye.

(Eg sit vel med eit inntrykk av at Arkivverket trur føringa av manntalet er gjennomført eintydig.)

 

Vi i Arkivverket vet nok godt hvor ulik strukturen i disse manntallene kan være. Transkriberer man ett manntall, kan man tillate seg å legge transkripsjonen tett opp mot den originale strukturen, slik Are har gjort. Skal man derimot transkribere alle manntallene og lage et felles søk i dataene, må man nødvendigvis tilpasse transkripsjonene til en enhetlig mal, og i dette tilfellet må malen også være tilpasset datamodellene for søkbare data i Digitalarkivet.

 

Jeg overlater videre oppfølging til Renathe-Johanne Wågenes.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2019 den 8.47, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Hei

Vi lager filer i excel, men du kan bruke annet regneark. 

LibreOffice er ett gratisprogram som er like bra som Microsoft Office.

LibreOffice er på norsk.

 

Jeg bruker LibreOffice når jeg for Digitalarkivet jobber med bilde-ID for skiftekort.

Jeg konvertere execel filer til LibreOffice ods filer og tilbake til excel med enkle grep og uten tap.

https://no.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
2 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Hvor sender man eventuelt en excel--fil?

 

Mvh Are

Hei

Transkriberte filer skal sendes til digitalarkivet@arkivverket.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Hei

Transkriberte filer skal sendes til digitalarkivet@arkivverket.no

 

 

Er dette samtidig et sent svar på spørsmålet jeg stilte 7. juni med hensyn til hvordan eventuelt dobbeltarbeid kunne unngås?  Så ved å sende en excel-fil, så vil andre kunne ta seg av eventuelle tilpasninger?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg sendte en mail for en tre ukers tid siden, der jeg ber om å få de transkriberte manntallene fra 1665-66 for midt-Helgeland til korrekturlesning, slik at dette kan bli publisert. Jeg har ikke mottatt noe svar. Er det lettere å nå fram her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2020 den 11.50, Baard Vidar Pettersen skrev:

Jeg sendte en mail for en tre ukers tid siden, der jeg ber om å få de transkriberte manntallene fra 1665-66 for midt-Helgeland til korrekturlesning, slik at dette kan bli publisert. Jeg har ikke mottatt noe svar. Er det lettere å nå fram her?

 

Det virker ikke som denne tråden fungerer som forventet med tanke på dialog om hva trådstarter initierte. Kanskje du heller burde opprette et tema under Spør Arkivverket eller under en av kilderegistreringtemaene. Det kan hende det er der dialogen er forventet oppfulgt.

 

Mvh Are

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan går det med transkriberingen av manntallet 1663-66? Dette er jo et viktig arbeid, og jeg er takknemlig for at noen tar på seg denne jobben. Manntallet for 

Helgeland er nevnt, og det blir nok veldig viktig for meg å få se den transkibert. Har også mye bruk for manntallet 1663-66 for deler av Trøndelag og særlig for

Frosta og Skogn. Har nettop kommet meg inn her igjen etter påloggingstrøbbel, og jeg har måttet bytte passord. Derfor er jeg spent på å se om det jeg skriver her går inn her nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anne Lise Hovdal skrev:

Hvordan går det med transkriberingen av manntallet 1663-66? Dette er jo et viktig arbeid, og jeg er takknemlig for at noen tar på seg denne jobben. Manntallet for 

Helgeland er nevnt, og det blir nok veldig viktig for meg å få se den transkibert. Har også mye bruk for manntallet 1663-66 for deler av Trøndelag og særlig for

Frosta og Skogn. Har nettop kommet meg inn her igjen etter påloggingstrøbbel, og jeg har måttet bytte passord. Derfor er jeg spent på å se om det jeg skriver her går inn her nå

Sogneprestens manntall for Helgeland minus Rødøy prestegjeld er ferdig og levert, men det tar visst litt tid å få publisert. 
 

Jeg kan sende deg Excel-fila om du sender meg en melding med e-postadresse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber oss igjennom alle filer som er sendt inn for publisering. Dessverre har vi ikke de samme ressursene som tidligere, og dermed tar det lengre tid å få publisert filer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2021 den 14.18, Baard Vidar Pettersen skrev:

Sogneprestens manntall for Helgeland minus Rødøy prestegjeld er ferdig og levert

Innså at jeg må moderere meg litt, fordi Brønnøy prestegjeld ikke finnes i dette manntallet. I praksis er det derfor bare Alstahaug prestegjeld med Alstahaug, Herøy, Tjøtta, Vefsn, Nesna og Rana fjerding som finnes i min fil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 3.6.2019 den 11.07, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Manntallene for 1660-tallet ble transkribert for mange år siden og er tilgjengelig på det gamle Digitalarkivet. Før vi kan flytte dem over på det nye Digitalarkivet må de imidlertid korrekturleses. Nå er også manntallene skannet og tilgjengelig i Digitalarkivet. Det er derfor ønskelig at man i forbindelse med korrekturen, setter på bildeID (direktelenke til skannet bilde).

 

Manntallet 1701 er delvis transkribert. Disse databasene trenger ikke korrekturleses, men skulle fått satt på bildeID. I tillegg ønsker vi selvsagt å få transkribert det som gjenstår av 1701 og satt på bildeID.

 

De ferdig korrekturleste og transkriberte dataene vil inngå i våre databaser for søk, slik at en kan søke på tvers av ulike arkivkilder etter samme person.  

Digitalarkivet tilbyr veiledning underveis hvis du trenger det.

 

For å kunne delta på denne dugnaden er det nødvendig å beherske godt gotisk skrift.

 

Mer om dugnaden finner du under siden "Vil du bidra" https://www.digitalarkivet.no/content/390/manntall-1663-1666-og-1701

men det er bedre å spille på nett

Dersom du ønsker å være med på dugnaden ta kontakt pr epost digitalarkivet@arkivverket.no

 

Takk, jeg har ønsket å studere disse dataene i lang tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes unpinned this emne

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.