Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Thode i Bergen 1600-tallet


Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Slekten Thode kjennes i Bergen fra midten av 1600-tallet med skipperborger Job (Jacob) Hansen Thode som døde ca 1672 i Bergen.

Gift i Bergen med Wenche Jacobsdtr. Dishington (ca. 1633-1701). Død juli 1701 i Bergen, gravlagt 13.07. 1701 fra Nykirken, Bergen.

Hennes Foreldre: Jacob (James) Andersen Dishington (ca. 1605-1668) og Lucie Jansdtr.  Dishington-slekten fra Orknøyene / Skottland. 

 

Job Hansen Thode og Wenche Jacobsdtr. Dishington hadde tre sønner med etterslekt. 

 Fra Bergen spredte Thode-slekten seg i flere grener til andre deler av landet;                              

a) Hans Jacobsen Thode (ca 1660-1733) Skipperborger i Bergen;  Han fikk mange barn; Flere sønner etablerte seg som skipperborgere i Bergen.                                                          To sønner kom til Trondheim på 1700-tallet og fikk stor etterslekt i Trondheim.  En gren av "Trondhjems-Thodene" etablert i Ibestad / Trondenes i Troms på 1800-tallet. 

b) Jacob Jacobsen Thode (ca 1662-1725) Handelsborger på Grimmergaard i Borgund / Ålesund; Fra ham utgår en Sunnmøre-gren av Thode-slekten. 

c) Job Jacobsen Thode (ca 1665-1706) Amtsforvalter på Lolland i Danmark. Hans to sønner tok morens skotske slektsnavn Dischington,

de utvandret fra Danmark og slo seg ned på Sortland i Vesterålen i Nord-Norge.  En stor slekt Dischington i Nord.

 

Så er mine funderinger:  Hvor kan Thode-slekten komme fra, før Job (Jacob) Hansen Thode dukker opp i Bergen på midten av 1600-tallet ? 

Hans kone Wenche Jacobsdtr. Dishington var av en skotsk slekt fra Orknøyene. 

Det er nærliggende å anta at de skotske innvandrere i Bergen på 1600-tallet, ofte fant sammen i allianser,

og skottene satte jo sitt preg på handel og vandel i Bergen på den tid.  

På den annen side - navnet Thode - kan det også peke mot nord-tysk / nederlandsk opphav ? 

 

Jeg har fulgt med i Dishington-debattene her i forumet, og ble derigjennom inspirert til å fundere mer over Thode-slekten. 

 

Mvh Knut Inge 

 

 

                                                     

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har skrevet en del om Jacob Thode junior (1740-1817 i min artikkel "kaptein Salomon Bernhoft i Tingvoll og hans etterslekt" i NST bind XLII hefte II (Oslo 2009(2010), se side 110-111. Han var sogneprest og sønn av magister Jacob Hanssøn Thode, (1692-1771), sogneprest til domkirken i Trondheim og Hermichen Wessel Brown.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka Han far: prestehistorie og bygdeliv, Vang i Valdres, side 130 sies det at slekten Thode muligens stammer fra Schlesvig:

https://www.nb.no/items/286d44706d309e606e76394436b8027a?page=133&searchText="slekten thode"

Varig lenke til boka: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2011080908000

 

Det dukker også opp noen personer med etternavn Tode i de søkbare basene over geseller i Bergen:

https://www.digitalarkivet.no/view/6/pc00000000495104

https://www.digitalarkivet.no/view/6/pc00000000495535

 

Disse har fødested Rostock, men de er nok ikke aktuelle i noen slektssammenheng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Erik og Grethe. Jeg er kjent ned artikkelen din Erik. Thodeslekten Trondheim grenen har jeg rimelig god oversikt over  mye takket være slektsboken om slekten Sommerschild fra 195o. Det er egentlig litt mer om opprinnelsen i Bergen på midten av 1600 tallet jeg leter etter. Har også sett i div.Bergens kilder om diverse navnebærere  Grethe nevner. Men uten å kunne plassere disse. Litt å nøste i dette. Ha en fin pinsehelg. 

Endret av Knut Inge Apesland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.