Gå til innhold
Arkivverket

Passasjerlister


Tove Skurdal Smestad 1960 Oslo
 Del

Recommended Posts

Hei.  Jeg har et sikkert navn med en sikker fødselsdag.  Når jeg søker på han så kommer det frem at han utvandret i 1907.  Har funnet ut at det var med Cunard Line.

Men finner ikke noen passasjerlister hvor jeg kan finne han.  Finnes det noen muligheter til å spore han videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du Googler: cunard line passenger lists   Jeg fikk 196000 treff, så det blir litt mange å liste opp her... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tove S skrev:

Hei.  Jeg har et sikkert navn med en sikker fødselsdag.  Når jeg søker på han så kommer det frem at han utvandret i 1907.  Har funnet ut at det var med Cunard Line.

Men finner ikke noen passasjerlister hvor jeg kan finne han.  Finnes det noen muligheter til å spore han videre?

 

Det er lettere å hjelpe deg om du legger inn navnet hans,og hvor du fant opplysningen om at han emigrerte med skip fra Cunard Line. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt finst det skanna passasjerlister for mange hamner i USA og Canada. Ellis Island-listene ligg gratis på nett, adressa er vel ellisislandrecords.org. Mykje er også søkbart via familysearch.org (gratis, krev registrering) eller ancestry.com (betalteneste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar all sammen  Jeg googlet igjen men klarte ikke å finne at det hadde gått en båt i april 1907 til Boston, slik det sto i et treff jeg fikk på My Heritage når jeg søkte på navnet.

Jeg fant noe som kanskje kan hjelpe på Familiysearch og har nå registrert meg der. Har søkt på navnet der også men han kom ikke opp.  Får se om jeg finner igjen det jeg fant når jeg googlet.  Ser ikke noe passasjerliste valg på Familysearch enda, men får sjekke litt mer.  Har ikke lyst til å oppgi navnet på han, for det er ikke min slekt, jeg sjekker for en kollega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem mot alle dere som bruker dem, men nå er ikke data fra Geni, My Heritage og endel andre nettbaserte løsninger så veldig pålitelige, og ihvertfall ikke uten henvisning til kilde.

Tove, finner du ikke personen i Avansert personsøk, eller ved direkte søk i emigrantlistene?

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf - mente du da på Familysearch?  Jeg finner han ikke på sånn generell søking, og ikke på det jeg etter hvert fant som jeg tror kan være et mulig alternativ.  Nemlig Massachusett Boston Passenger list 1891 til 1943.  Men kan det være at han ikke dro likevel.  At han ikke fikk dra, for han har nemlig sittet i fengsel. At han var påmeldt liksom, men ble stoppet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tove S skrev:

Hei.  Jeg har et sikkert navn med en sikker fødselsdag.  Når jeg søker på han så kommer det frem at han utvandret i 1907.  Har funnet ut at det var med Cunard Line.

Men finner ikke noen passasjerlister hvor jeg kan finne han.  Finnes det noen muligheter til å spore han videre?

 

 

Fint om du kan endre "Tove S" til ditt fulle navn.

Jfr. forumreglene.

 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tove, nei Familysearch er jo seriøst. Mormonene som startet det, er jo de som avfotograferte de norske kirkebøkene i sin tid, og de har en passus i sin religion som gir dem mulighet til å frelse sine forfedre også, det er defor viktig for dem at alle kartlegges. Problemet i FS er at de bruker personer fra hele verden til å transkribere gamle håndskrevne kilder, og da kan det være så som så å finne riktig navn på folk som man ikke har noen nasjonal tilknytning til. Det dukker opp endel merkelige navn av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Tove, nei Familysearch er jo seriøst. Mormonene som startet det, er jo de som avfotograferte de norske kirkebøkene i sin tid, og de har en passus i sin religion som gir dem mulighet til å frelse sine forfedre også, det er defor viktig for dem at alle kartlegges. Problemet i FS er at de bruker personer fra hele verden til å transkribere gamle håndskrevne kilder, og da kan det være så som så å finne riktig navn på folk som man ikke har noen nasjonal tilknytning til. Det dukker opp endel merkelige navn av og til...

 

 

FamilySearch kan inneholde mye feil!

 

Man må alltid sjekke opplysninger man finner på FS.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tove S skrev:

Men kan det være at han ikke dro likevel.  At han ikke fikk dra, for han har nemlig sittet i fengsel. At han var påmeldt liksom, men ble stoppet? 

Det er en mulighet, men da hadde nok USA vært betydelig tynnere befolket idag! De som ble stoppet, og evt. returnert, var stort sett de som var syke av f.eks. lepra, tuberkulose eller andre sykdommer som krevet pleie eller var potensielt smittsomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se # 3

 

Nå har vi 11 (12) innlegg i denne saken.

Ønsker Tove S hjelp utover det generelle?

 

Tove: Kom med navn og fødselsdato (du sier jo at du har dette).

Jeg kan nesten garantere deg at noen av brukerne på forumet vil finne noe relevant info om denne personen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

1 time siden, Olaf Larsen skrev:

Ikke for å være slem mot alle dere som bruker dem, men nå er ikke data fra Geni, My Heritage og endel andre nettbaserte løsninger så veldig pålitelige, og ihvertfall ikke uten henvisning til kilde.

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=Johan&lastname=*svang&birth_year_from=1876&birth_year_to=1876&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Denne Johan Larsen skulle til svigerbror Christian Sandvold? i Lynn, Massachusetts.

 

The Massachusetts, Passenger and Crew Lists, 1820-1963
Name:    Johan Larsen
Gender:    Male
Age:    30
Nationality:    Norwegian
Birth Date:    abt 1877
Departure Place:    Liverpool, England
Arrival Date:    25 Apr 1907
Arrival Place:    Boston, Massachusetts, USA
Last Residence:    Sweden
Friend:    Christian Sandwell
Ship:    Ivernia

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja kanskje det Egil.  Men er det samme mann.  Dro fra Liverpool og siste bosted i Sverige.  Hvor får du svigerbror fra?  Han står som Friend.  Gikk det ikke skip fra Kristiania med mål i USA da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tove S skrev:

Tja kanskje det Egil.  Men er det samme mann.  Dro fra Liverpool og siste bosted i Sverige.  Hvor får du svigerbror fra?  Han står som Friend.  Gikk det ikke skip fra Kristiania med mål i USA da?

 

Se # 8.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Samme som Egil la inn i # 15

Johan Larsen

Massachusetts, Boston Passenger Lists, 1891-1943

Name: Johan Larsen
Event Type: Immigration
Event Date: 1907
Event Place: Boston, Suffolk, Massachusetts, United States
Gender: Male
Age: 30
Birth Year (Estimated): 1877
Birthplace: Norway
Ship Name: Ivernia

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:23FN-PQ7

 

Se originalen

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9Y7T-RWG?cc=1923995

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tove S skrev:

Tja kanskje det Egil.  Men er det samme mann.  Dro fra Liverpool og siste bosted i Sverige.  Hvor får du svigerbror fra?  Han står som Friend.  Gikk det ikke skip fra Kristiania med mål i USA da?

 

Se i passasjerlisten som Ann-Mary la inn fra FS - der står det siste bosted Christiania og svigerbror står nevnt i kolonne 16.

 

Jo det gikk skip fra Oslo til USA - de fleste til NY. Det var ellers vanlig å dra fra Norge til Hull, England for deretter å reise med tog til Liverpool og så nytt skip til USA.

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer f. datoen hans som står ved utreisen - 22.11.1876?

 

Dersom det er rett så er dette en kandidat - nærmeste slektning var Miss Ragnvil Larson, Boston, Massachusetts.

 

The U.S., World War I Draft Registration Cards, 1917-1918
Name:    John Larson
Race:    White
Birth Date:    22 Nov 1876
Street address:    Owego Camp #2
Residence Place:    Ashland, Wisconsin, USA
Relative:    Miss Rangail Larson

 

Lenke FShttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K8WS-M7W

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Stemmer f. datoen hans som står ved utreisen - 22.11.1876?

 

Dersom det er rett så er dette en kandidat - nærmeste slektning var Miss Ragnvil Larson, Boston, Massachusetts.

 

The U.S., World War I Draft Registration Cards, 1917-1918
Name:    John Larson
Race:    White
Birth Date:    22 Nov 1876
Street address:    Owego Camp #2
Residence Place:    Ashland, Wisconsin, USA
Relative:    Miss Rangail Larson

 

Lenke FShttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K8WS-M7W

 

Ifølge lenkene i # 14 er 22.11.1876 fødselsdatoen hans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk alle sammen.  Dere er proffe skjønner jeg.  Må finne ut om dette er samme mann ja.  Men at han har skiftet navn fra Johan til John er veldig sannsynlig når han kom til USA.  Mange endret jo navn da.  Kan hun Miss Rangail være hans datter som han fikk i Boston før han ble registrert inn i denne militærgreia kanskje.  Interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tove S skrev:

Tusen hjertelig takk alle sammen.  Dere er proffe skjønner jeg.  Må finne ut om dette er samme mann ja.  Men at han har skiftet navn fra Johan til John er veldig sannsynlig når han kom til USA.  Mange endret jo navn da.  Kan hun Miss Rangail være hans datter som han fikk i Boston før han ble registrert inn i denne militærgreia kanskje.  Interessant. 

 

Tror ikke det kan være noen tvil om at det er "din" mann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.