Gå til innhold
Arkivverket

Passasjerlister


Tove Skurdal Smestad 1960 Oslo
 Del

Recommended Posts

22 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

Ja - og dermed rett mann, Johan Larsen, som ankom Boston, MA 25.4.1907 (post # 15) og som er funnet i WW 1 (post # 22). Så gjenstår det å finne ham videre i USA......

 

Tror jeg venter litt med videre leting etter Johan Larsen....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tror jeg venter litt med videre leting etter Johan Larsen....

 

Det er mange Johan Larsen / John Larsen/Larson å velge i, men jeg finner iallefall denne fra SSAC i 1937.

 

The U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007
Name:    John Larsen
Gender:    Male
Race:    White
Birth Date:    22 Nov 1876
Birth Place:    Oslo, Norway
Father:    John Larsen
Mother:    Karen Larsen

SSN:    397035127
Notes:    Jun 1937: Name listed as JOHN LARSEN

 

SSN 397-03-5127 = Wisconsin. Vi får se om vi kan finne noen passende kandidater i WI.

MEN, jeg finner ham ikke død i SSN index (med det nummeret) så det kan bety at hans død ikke er rapportert eller at han døde utenfor USA's grenser.

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Egil.  Ja det er mange å velge mellom.  Jeg fant en kandidat på MH nå som kanskje kan være aktuell.  Han var 64 år på 1940 tellingen, født i Norge og enslig.  Høres jo ikke dumt ut.

m-t0627-02219-00549.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAIHBERNCXHARW424A&Expires=1560661200&Signature=EsRwP7x%2FeVHBMq8Iq70syTK8oYY%3D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal holde oss i Wisconsin til å begynne med. Hvis du ser nærmere på kandidaten du har vedlagt i Montana så står det at han hadde samme bostedadresse i 1935 (Montana). Siden SSN ble utstedt for John Larsen i Wisconsin i 1936 så er det nok ikke "din" John Larsen i Montana i 1940.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i WW 1 registreringen så var bostedsadressen hans oppgitt til Owego Camp #2, Gurney (Iron County) Wisconsin. Arbeidsgiveren var J. S. Stearns Lumber Company med samme adresse som hans bosted, dvs. han var arbeider i en "lumber-camp" (tømrer/tømmerhogst).

 

Jeg har ikke funnet ham i 1920 census, men jeg tror dette kan være ham i 1930. Da var bostedet Saxon, Iron County, WI, ikke veldig langt fra Gurney - SE KART. Alderen hans stemmer bra (1 års avvik) og immigrasjonsåret likeså (1 års avvik). Han var arbeider i "logging industry" (tømmerhogst-industri).

 

United States Census, 1930https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:X9QK-KLZ
Name:    
John Larson
Event Type:    
Census
Event Date:    
1930
Event Place:    
Saxon, Iron, Wisconsin, United States
Gender:    
Male
Age:    
55
Marital Status:    
Single
Race:    
White
Race:    
White
Relationship to Head of Household:    
Lodger
Relationship to Head of Household:    
Lodger
Birth Year (Estimated):    
1875
Birthplace:    
Norway
Immigration Year:    
1906
Father's Birthplace:    
Norway
Mother's Birthplace:    
Norway

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette kan være samme mann i census 1940. Yrket var fremdeles arbeider i tømmerhogst-industrien. Alder avviker 1 år. Han hadde flyttet på seg, bostedet var Glidden, Jacobs Town, Ashland County, WI - SE KART. Det var oppgitt at han hadde samme bosted i 1935.

 

United States Census, 1940https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K7NM-GQV
Name:    
John Larson
Event Type:    
Census
Event Date:    
1940
Event Place:    
Glidden, Jacobs Town, Ashland, Wisconsin, United States
Gender:    
Male
Age:    
63
Marital Status:    
Single
Race:    
White
Race:    
White
Relationship to Head of Household:    
Lodger
Relationship to Head of Household:    
Lodger
Birthplace:    
Norway
Birth Year (Estimated):    
1877
Last Place of Residence:    
Same Place

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør finne ham i 1920 census samt naturaliseringen hans. Kandidaten i 1930 FT var naturalisert, men kandidaten i 1940 FT var oppgitt som "alien" - ikke naturalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tove, nå har Ann-Mary minnet deg på forumreglene og endring av navn et par ganger. Det ville vært fint om du kunne fulgt oppfordringen 😊

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil og Ann-Mari -  Jeg får ikke til å endre visningsnavn.  Når jeg går inn på konto så står det at mitt visningsnavn er Tove Skurdal. 

Jeg er fra Smestad på Hundorp i Gudbrandsdalen, født i 1960. Bor i Oslo

 

Visningsnavn

Tove Skurdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tove S skrev:

Hei Egil og Ann-Mari -  Jeg får ikke til å endre visningsnavn.  Når jeg går inn på konto så står det at mitt visningsnavn er Tove Skurdal. 

Jeg er fra Smestad på Hundorp i Gudbrandsdalen, født i 1960. Bor i Oslo

 

Visningsnavn

Tove Skurdal

 

Du må gjøre slik som i lenken jeg har lagt inn. 

Her er den på nytt

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå da?  Det er tydeligvis to steder med visningsnavn da.  Jeg har lest lenken din mange mange ganger, men har sett riktig visningnavn.  Hvor vises det andre da?

Naboen min oppi dalen het Engum.  Er du i slekt med dem?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Tove Skurdal Smestad 1960 Oslo skrev:

Nå da?  Det er tydeligvis to steder med visningsnavn da.  Jeg har lest lenken din mange mange ganger, men har sett riktig visningnavn.  Hvor vises det andre da?

Naboen min oppi dalen het Engum.  Er du i slekt med dem?f

 

 

Visningsnavnet ditt står jo i innleggene dine. 

Før sto det ToveD". 

Nå står det "Tove Skurdal Smestad 1960 Oslo" 

 

Flott at det ordnet seg. 

"Engum oppi dalen" er nok ikke min slekt. 

 

Min etternavn kommer fra Fevåg i Stjørna. 

Kun etterkommere av min farfar som har navnet Engum. Vi er ikke mange etterkommere. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Engum, det sto Tove S før, ikke ToveD.  Men det er to steder at vi har visningsnavn, men jeg vet ikke hvor det andre er.  For fortsatt står det slik jeg skrev på den andre.

Kan du gjøre de endringene som trengs hos deg, slik at dine svar blir sendt på mail slik alle andre blir.  Hvis du ikke vet hvordan det gjøres, slik jeg forsto, så vennligst kontakt Digitalarkivet.

For det blir litt virvar når man ikke ser alle.  Mail har man jo tilgang til på mobil og diverse, og der kommer altså ikke du med.  Det er jo veldig dumt siden du er den absolutt mest aktive her, selve dronningen av Forum og så dukker du ikke opp på mail :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tove Skurdal Smestad 1960 Oslo skrev:

Nei Engum, det sto Tove S før, ikke ToveD.  Men det er to steder at vi har visningsnavn, men jeg vet ikke hvor det andre er.  For fortsatt står det slik jeg skrev på den andre.

Kan du gjøre de endringene som trengs hos deg, slik at dine svar blir sendt på mail slik alle andre blir.  Hvis du ikke vet hvordan det gjøres, slik jeg forsto, så vennligst kontakt Digitalarkivet.

For det blir litt virvar når man ikke ser alle.  Mail har man jo tilgang til på mobil og diverse, og der kommer altså ikke du med.  Det er jo veldig dumt siden du er den absolutt mest aktive her, selve dronningen av Forum og så dukker du ikke opp på mail 🙂

 

Stemmer!

Skrivefeil av meg.

Jeg får ikke gjort noen endringer,slik at du får mail,tror jeg.

 

Synes ikke man skal kalle hjelpere/brukere for "dronningen av Forum"

 

Abonnerer du på temaet?

Ser at du abonnerer(følger) temaet.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med Abonnerer du på temaet?  Skjønte ikke den. Hvilket tema?

Det var jo ment som et kompliment det da, for meg fremstår du i hvert fall som dronningen av forum.

Et eller annet sted må det være en innstilling som gjør at noen blir sendt ut på mail og andre ikke.  De på Digitalarkivet vet sikkert hvor det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tove Skurdal Smestad 1960 Oslo skrev:

Hva mener du med Abonnerer du på temaet?  Skjønte ikke den. Hvilket tema?

Det var jo ment som et kompliment det da, for meg fremstår du i hvert fall som dronningen av forum.

Et eller annet sted må det være en innstilling som gjør at noen blir sendt ut på mail og andre ikke.  De på Digitalarkivet vet sikkert hvor det er.

 

Temaet er dette temaet du har laget.

Ser at du følger temaet.(abonnerer)

Du og Egil Johannesen følger temaet.

 

Se nedenfor temaet.

Der det står"Følg dette"

Der står et 2-tall.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på navnet ditt og velg kontoinnstillinger. På høyre side står dette:

c1c3f57754ffd326b485c061c3730b70.png

 

Velg varslingsinnstillinger - her får du en rekke valg:

42d94f7f355ce03cb963817bfe5f62c1.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente du dette til meg Egil?  Hva er forskjellen på det du svarer og Engum svarer da?  Jeg har fått alle mailer fra deg og de tre andre som svarte.  Hva må jeg huke av for som skal gjelde Engum?  Det er huket av for Bli varslet når nytt innhold blir publisert.

Endret av Tove Skurdal Smestad 1960 Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tove Skurdal Smestad 1960 Oslo skrev:

Mente du dette til meg Egil? 

 

Den var til deg Tove - men jeg kan ikke svare på hvorfor du ikke får meldinger mht. de posteringer Ann-Mary gjør i temaet ditt.

 

Jeg synes vel du heller bør konsentrere deg om de faktiske funn som gjort i temaet enn å bruke tid på ovenstående. Jeg har bl.a foreslått en mulig kandidat i post nr. 55 og 56 som man bør forsøke å finne noe mer rundt (naturalisering, FT fra 1910 og 1920, samt død).

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Synes ikke man skal kalle hjelpere/brukere for "dronningen av Forum:

 

Forøvrig er jeg enig med Ann-Mary - her det det ingen som verken er konger eller dronninger av forum. Det finnes nemlig svært mange kapable og dyktige hjelpere som har ekspertise på forskjellige områder - felles for oss alle er at vi sammen hjelper og bistår hverandre slik at du som bruker kan høste resultatene av det.

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Egil.  Bakgrunnen for dronningtittelen skulle være et kompliment, for det første antall innlegg hun har, at andre har kommentert at hun er helt rå.

Det betyr ikke at andre ikke er gode selv om hun er helt rå.  Du og alle andre er også veldig dyktige har jeg erfart, jeg har problemer med å følge alt det både du og hun og andre svarer.  Ord og forkortelser jeg ikke er kjent med.  Ikke enkelt å være nybegynner her blant så dyktige og erfarne folk. Jeg kommer nok aldri dit.  Grunnen til at jeg ville at jeg skulle få mailer på hennes innlegg var jo nettopp for å fokusere på saken jeg har startet ved å få med alle kronologisk på mail. Og siden jeg da fikk mail fra alle unntatt henne trodde jeg ikke det hadde noe med mine innstillinger å gjøre.  Det er jo ikke logisk i det hele tatt. Så hvis hun ble såret, så beklager jeg det, var overhode ikke meningen. Tvert om.

Men over til saken. Du skriver naturalisering, det er et av de ordene jeg ikke skjønner i denne forbindelse.  Jeg er redd jeg har falt av jeg nå.  Hadde tenkt å lage en ny sak, men da detter jeg vel av igjen hehe.  Men kan jo prøve kanskje, eller hva tror du?

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.