Jump to content
Arkivverket
Per Eivind Pedersen

Fogd i Nedenes Nils Bentsson

Recommended Posts

Per Eivind Pedersen

Hvor kom denne Nils Bentsson fra som ble gift med Ingeborg Gunnarsdatter (Bringsvær) i hennes andre ekteskap (NST XLII-hefte 3-4; Per Reidar Christiansen). Kan han vært en sønn av Bent Henningsson på Holmegård? Har forstått det slik at Bent var gift først med ei Nilsdotter. Eller er det bare fiksjon?

Per Eivind Pedersen

Hei, og takk for svar. Det er altså ukjent hvor denne fogden kom fra?

Per Reidar Christiansen

Stemmer. Så langt har jeg ikke sett verken kilder eller litteratur som gir svar på fogdens herkomst.

Helge Berntsen

Tidligere debatter inkluderer en teori om at Nils var sønn av lagmann i Agder, Bent Hemingsson ca. 1470-1532. Har Per Reidar noen kommentar til den teorien ?

Per Eivind Pedersen

Hei, og takk til Per Reidar, Helge og Ivar!

Jeg tenkte å fortsette spørsmålet om fogden Nils Bentssøn med å se på gården Stausland i Søgne, hvor Jens Bentssøn og Gunnhild var de første en kjenner til på denne gården iht. forfatteren av Søgneboka I av Kjell J. Bråstad, og at denne gården hadde fulgt med Gunnhild.

Om Gunnhild har det vært lansert påstander om at hun var av Raudaberg-ætt og av V. Skogsfjord-ætt. Om Jens har det kommet utsagn om at han var sønn av lagmann Bent Henningssøn på Holmegård, og hvis det er korrekt, var han da en halvbror av Jakob på Fuskeland. 

Lagmannen må vel da ha vært gift minst 2 ganger og kan det da tenkes at denne fogden Nils og Jens på Stausland var brødre???

Synes det er interessant å se på Jens og Gunnhilds barns navn, og tenke oppkalling:

- Bent, som tok over Stausland, fikk i sitt ekteskap med Birgitte (Abelsnes) sønnen Jakob

- Guttorm fikk en sønn Tore, som kom til Haga i S-Audnedal

. Nils, den yngste av sønnene, kom til Mosby og ble gift med Birgitte Torsteinsdatter Ø. Ellesi i hennes andre ekteskap.

Opplysninger om barna er bl. a. hentet fra "Folk i Nedenes, Mandals og Lista len, 1560-1611.

Helge Berntsen

Dette er et notat fra tidligere debatter omkring Nils Bentssons far:  

Det har vært grundig diskutert om far til Bent Hemingsson var identisk med kongens ombudsmann i Nordre Gudbrandsdal, Henning Guttormsson, men Bents segl er tydelig skrevet med Heming, ikke Henning, og det utelukker en slik antagelse.

Per Eivind Pedersen

Takk til Helge for korreksjon. Har bestandig lurt på hva som var korrekt, siden begge varianter florerer.

Per Reidar Christiansen
14 timer siden, Helge Berntsen skrev:

Tidligere debatter inkluderer en teori om at Nils var sønn av lagmann i Agder, Bent Hemingsson ca. 1470-1532. Har Per Reidar noen kommentar til den teorien ?

Ingen kommentar utover at denne teorien ikke finner støtte i primærkildene. Kildene nevner som du allerede vet, bare enka Åse Eivindsdotter og eldstesønnen Jakob. Det at sistnevnte kalles eldste sønn tyder på at det fantes en eller flere barn til.

Slutter meg for øvrig til det du skriver i #8.

Per Eivind Pedersen

Stemmer det også at ingen har noe informasjon om ekteparet på Stausland og deres aner? 

Er det undertegnede som ser ting som ikke er der, eller er det ikke påfallende med navnebruk her og hos Lagmannen? Ta gjerne med fogden Nils også.

Jeg har dessverre ikke tilgang til V. Skogsfjords historie. Fantes det en Guttorm der? Ikke funnet noen Guttorm på Raudaberg-slekten i bygdeboka.

Helge Berntsen

Petrus Valands artikkel i AHÅ 1957 kan sette grå hår i hodet på mange, og det er utallige kommentarer på både gamle og nye brukerforumet som belyser problemstillingene med de forfedre og etterkommere til ekteparet på Stausland, slik som han fremstiller dem. Det kan kanskje være fornuftig å sette seg inn i disse på nytt for flere av oss..

Per Eivind Pedersen

En skal kanskje være glad så lenge hårene er grå. Forfatteren av Søgneboka skriver at gården Stausland fulgte med Gunnhild og referer til et dokument utstedt 1538, uten noen nærmere opplysninger. Men det står vel da intet der som kan kaste lys over problemet.

Håper noen med kunnskap og tilgang til nødvendige data hiver seg over dette. 

Otto Martin Christensen
På 13.6.2019 den 11.02, Ivar Moe skrev:

Og litt i avisene som jeg desverre ikke får tilgang til

image.png.5a5991d5e878b5bcd2c45f508b58a768.png

Dette er vel et utsnitt fra én av svært mange artikler -- nærmere 300 i alt, tror jeg -- som ble publisert i den gårds-/slektshistoriske serien "Hvem var hvem på Agdergardene" gjennom nærmere to ti-år i Fædrelandsvennen fra slutten av 1950-tallet. Jeg har sett at den blir referert til i flere av de Agder-bygdebøkene som ble skrevet på 1970-80-tallet, og det er mulig at det finnes stoff i denne serien som fortsatt ligger uutnyttet, siden den har vært så pass vanskelig tilgjengelig. Ved hjelp av min Feide-ID har jeg logget meg inn på nb.no og derigjennom fått tilgang til fullversjoner av alle de FV-årgangene som inneholder artikler fra den nevnte serien. Gjennom noen kjappe søk har jeg bl.a. funnet frem til et antall artikler som omhandler slektskretsene rundt Bent Henningsen, Niels Bentsen og Bringsværfolket. Der kan man bl.a. se at det er utledet slektskapshypoteser på grunnlag av likheter i våpenmerker. Jeg antar at det er disse artiklene som er utgangspunktet for de slektslinjene man ofte snubler over på nettet, og som plasserer Niels Bentsen som sønn av Bent Henningsen og en datter av den danske bispesønnen Niels Iversen, og som samtidig gjør Bent Henningsen til sønn av Henning Guttormsen på Blaker i Lom. Jeg har på ingen måte gått systematisk gjennom stoffet i de FV-artiklene som jeg så langt har kopiert (som skjermbilder), og har uansett ikke den spesialkompetansen som kreves for å vurdere stoffet på en faglig forsvarlig måte, men jeg har lastet opp artiklene i en Dropbox-mappe slik at andre med interesse for tematikken kan ta en kikk på innholdet (og med en Feide-ID kan man sikkert finne flere relevante artikler fra den samme serien på nb.no). Det er vel tvilsomt om de nevnte  slektskapshypotesene vil kunne forankres i noe annet og mer avgjørende kildemateriale enn mulige likheter i våpenmerker, men det er uansett underholdende lesning, og artiklene (og serien for øvrig) utgjør et artig innslag i den genealogiske forskningshistorien i Agder. Forresten er det verdt å nevne at det i én av artiklene refereres til "avdøde lærer Erik Torp i Holum", som visstnok skal ha funnet belegg for noen av hypotesene knyttet til Bent Henningsen under sine arkivsøk i København. Torps etterlatte papirer finnes vel på statsarkivet i Kristiansand, og det kan jo tenkes at det finnes noen spor man kan forfølge i dette materialet. Jeg ser ikke bort fra at jeg slår inn åpne dører med det jeg skriver  -- men her er uansett lenken til Dropbox-mappen med de nevnte artiklene:

https://www.dropbox.com/sh/5mlu6voiuipawjx/AAAuELzer_8E8mmHGcGSLKnwa?dl=0

Mvh Otto

Edited by Otto Martin Christensen

Per Eivind Pedersen

Takk til Otto Martin. Det skal bli interessant å lese dette materialet, men det kommer nok til å ta tid ser jeg etter en rask titt.

David Widerberg Howden

Det er mulig at det står litt om Nils Bentsson og andre i slektskretsen i kildene vi har på våre nettsider: https://www.genealogi.no/folk-agder-1560-1611/ (åpent for alle).

Per Reidar og andre har gjort et stort arbeid med å tilgjengeliggjøre avskrifter av kilder for Agder 1500-1611 og vi håper å få til flere slike kildeportaler ;)  

Per Eivind Pedersen

Otto Martin

hei og takk for mye interessant lesing. Jeg prøvde meg på å få tilgang til to artikler, men det ble skivebom. Vil sette stor pris på om du kan  egge ut artikkel nr 208 og 230, henholdsvis Stausland og Raudaberg?

Helge Berntsen
19 hours ago, Otto Martin Christensen said:

Dette er vel et utsnitt fra én av svært mange artikler -- nærmere 300 i alt, tror jeg -- som ble publisert i den gårds-/slektshistoriske serien "Hvem var hvem på Agdergardene" gjennom nærmere to ti-år i Fædrelandsvennen fra slutten av 1950-tallet. Jeg har sett at den blir referert til i flere av de Agder-bygdebøkene som ble skrevet på 1970-80-tallet, og det er mulig at det finnes stoff i denne serien som fortsatt ligger uutnyttet, siden den har vært så pass vanskelig tilgjengelig. Ved hjelp av min Feide-ID har jeg logget meg inn på nb.no og derigjennom fått tilgang til fullversjoner av alle de FV-årgangene som inneholder artikler fra den nevnte serien. Gjennom noen kjappe søk har jeg bl.a. funnet frem til et antall artikler som omhandler slektskretsene rundt Bent Henningsen, Niels Bentsen og Bringsværfolket. Der kan man bl.a. se at det er utledet slektskapshypoteser på grunnlag av likheter i våpenmerker. Jeg antar at det er disse artiklene som er utgangspunktet for de slektslinjene man ofte snubler over på nettet, og som plasserer Niels Bentsen som sønn av Bent Henningsen og en datter av den danske bispesønnen Niels Iversen, og som samtidig gjør Bent Henningsen til sønn av Henning Guttormsen på Blaker i Lom. Jeg har på ingen måte gått systematisk gjennom stoffet i de FV-artiklene som jeg så langt har kopiert (som skjermbilder), og har uansett ikke den spesialkompetansen som kreves for å vurdere stoffet på en faglig forsvarlig måte, men jeg har lastet opp artiklene i en Dropbox-mappe slik at andre med interesse for tematikken kan ta en kikk på innholdet (og med en Feide-ID kan man sikkert finne flere relevante artikler fra den samme serien på nb.no). Det er vel tvilsomt om de nevnte  slektskapshypotesene vil kunne forankres i noe annet og mer avgjørende kildemateriale enn mulige likheter i våpenmerker, men det er uansett underholdende lesning, og artiklene (og serien for øvrig) utgjør et artig innslag i den genealogiske forskningshistorien i Agder. Forresten er det verdt å nevne at det i én av artiklene refereres til "avdøde lærer Erik Torp i Holum", som visstnok skal ha funnet belegg for noen av hypotesene knyttet til Bent Henningsen under sine arkivsøk i København. Torps etterlatte papirer finnes vel på statsarkivet i Kristiansand, og det kan jo tenkes at det finnes noen spor man kan forfølge i dette materialet. Jeg ser ikke bort fra at jeg slår inn åpne dører med det jeg skriver  -- men her er uansett lenken til Dropbox-mappen med de nevnte artiklene:

https://www.dropbox.com/sh/5mlu6voiuipawjx/AAAuELzer_8E8mmHGcGSLKnwa?dl=0

Mvh Otto

Hvilken fin artikkelserie, Otto. Heder til Fædrelandsvennen, og til deg som har videreformidlet disse utdragene. Der gikk den helga 🙂