Gå til innhold
Arkivverket

Fogd i Nedenes Nils Bentsson


Per Eivind Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hvor kom denne Nils Bentsson fra som ble gift med Ingeborg Gunnarsdatter (Bringsvær) i hennes andre ekteskap (NST XLII-hefte 3-4; Per Reidar Christiansen). Kan han vært en sønn av Bent Henningsson på Holmegård? Har forstått det slik at Bent var gift først med ei Nilsdotter. Eller er det bare fiksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere debatter inkluderer en teori om at Nils var sønn av lagmann i Agder, Bent Hemingsson ca. 1470-1532. Har Per Reidar noen kommentar til den teorien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk til Per Reidar, Helge og Ivar!

Jeg tenkte å fortsette spørsmålet om fogden Nils Bentssøn med å se på gården Stausland i Søgne, hvor Jens Bentssøn og Gunnhild var de første en kjenner til på denne gården iht. forfatteren av Søgneboka I av Kjell J. Bråstad, og at denne gården hadde fulgt med Gunnhild.

Om Gunnhild har det vært lansert påstander om at hun var av Raudaberg-ætt og av V. Skogsfjord-ætt. Om Jens har det kommet utsagn om at han var sønn av lagmann Bent Henningssøn på Holmegård, og hvis det er korrekt, var han da en halvbror av Jakob på Fuskeland. 

Lagmannen må vel da ha vært gift minst 2 ganger og kan det da tenkes at denne fogden Nils og Jens på Stausland var brødre???

 

Synes det er interessant å se på Jens og Gunnhilds barns navn, og tenke oppkalling:

- Bent, som tok over Stausland, fikk i sitt ekteskap med Birgitte (Abelsnes) sønnen Jakob

- Guttorm fikk en sønn Tore, som kom til Haga i S-Audnedal

. Nils, den yngste av sønnene, kom til Mosby og ble gift med Birgitte Torsteinsdatter Ø. Ellesi i hennes andre ekteskap.

Opplysninger om barna er bl. a. hentet fra "Folk i Nedenes, Mandals og Lista len, 1560-1611.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et notat fra tidligere debatter omkring Nils Bentssons far:  

 

Det har vært grundig diskutert om far til Bent Hemingsson var identisk med kongens ombudsmann i Nordre Gudbrandsdal, Henning Guttormsson, men Bents segl er tydelig skrevet med Heming, ikke Henning, og det utelukker en slik antagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Helge Berntsen skrev:

Tidligere debatter inkluderer en teori om at Nils var sønn av lagmann i Agder, Bent Hemingsson ca. 1470-1532. Har Per Reidar noen kommentar til den teorien ?

 

Ingen kommentar utover at denne teorien ikke finner støtte i primærkildene. Kildene nevner som du allerede vet, bare enka Åse Eivindsdotter og eldstesønnen Jakob. Det at sistnevnte kalles eldste sønn tyder på at det fantes en eller flere barn til.

 

Slutter meg for øvrig til det du skriver i #8.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det også at ingen har noe informasjon om ekteparet på Stausland og deres aner? 

Er det undertegnede som ser ting som ikke er der, eller er det ikke påfallende med navnebruk her og hos Lagmannen? Ta gjerne med fogden Nils også.

 

Jeg har dessverre ikke tilgang til V. Skogsfjords historie. Fantes det en Guttorm der? Ikke funnet noen Guttorm på Raudaberg-slekten i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrus Valands artikkel i AHÅ 1957 kan sette grå hår i hodet på mange, og det er utallige kommentarer på både gamle og nye brukerforumet som belyser problemstillingene med de forfedre og etterkommere til ekteparet på Stausland, slik som han fremstiller dem. Det kan kanskje være fornuftig å sette seg inn i disse på nytt for flere av oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal kanskje være glad så lenge hårene er grå. Forfatteren av Søgneboka skriver at gården Stausland fulgte med Gunnhild og referer til et dokument utstedt 1538, uten noen nærmere opplysninger. Men det står vel da intet der som kan kaste lys over problemet.

 

Håper noen med kunnskap og tilgang til nødvendige data hiver seg over dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 11.02, Ivar Moe skrev:

 

Og litt i avisene som jeg desverre ikke får tilgang til

 

image.png.5a5991d5e878b5bcd2c45f508b58a768.png

 

Dette er vel et utsnitt fra én av svært mange artikler -- nærmere 300 i alt, tror jeg -- som ble publisert i den gårds-/slektshistoriske serien "Hvem var hvem på Agdergardene" gjennom nærmere to ti-år i Fædrelandsvennen fra slutten av 1950-tallet. Jeg har sett at den blir referert til i flere av de Agder-bygdebøkene som ble skrevet på 1970-80-tallet, og det er mulig at det finnes stoff i denne serien som fortsatt ligger uutnyttet, siden den har vært så pass vanskelig tilgjengelig. Ved hjelp av min Feide-ID har jeg logget meg inn på nb.no og derigjennom fått tilgang til fullversjoner av alle de FV-årgangene som inneholder artikler fra den nevnte serien. Gjennom noen kjappe søk har jeg bl.a. funnet frem til et antall artikler som omhandler slektskretsene rundt Bent Henningsen, Niels Bentsen og Bringsværfolket. Der kan man bl.a. se at det er utledet slektskapshypoteser på grunnlag av likheter i våpenmerker. Jeg antar at det er disse artiklene som er utgangspunktet for de slektslinjene man ofte snubler over på nettet, og som plasserer Niels Bentsen som sønn av Bent Henningsen og en datter av den danske bispesønnen Niels Iversen, og som samtidig gjør Bent Henningsen til sønn av Henning Guttormsen på Blaker i Lom. Jeg har på ingen måte gått systematisk gjennom stoffet i de FV-artiklene som jeg så langt har kopiert (som skjermbilder), og har uansett ikke den spesialkompetansen som kreves for å vurdere stoffet på en faglig forsvarlig måte, men jeg har lastet opp artiklene i en Dropbox-mappe slik at andre med interesse for tematikken kan ta en kikk på innholdet (og med en Feide-ID kan man sikkert finne flere relevante artikler fra den samme serien på nb.no). Det er vel tvilsomt om de nevnte  slektskapshypotesene vil kunne forankres i noe annet og mer avgjørende kildemateriale enn mulige likheter i våpenmerker, men det er uansett underholdende lesning, og artiklene (og serien for øvrig) utgjør et artig innslag i den genealogiske forskningshistorien i Agder. Forresten er det verdt å nevne at det i én av artiklene refereres til "avdøde lærer Erik Torp i Holum", som visstnok skal ha funnet belegg for noen av hypotesene knyttet til Bent Henningsen under sine arkivsøk i København. Torps etterlatte papirer finnes vel på statsarkivet i Kristiansand, og det kan jo tenkes at det finnes noen spor man kan forfølge i dette materialet. Jeg ser ikke bort fra at jeg slår inn åpne dører med det jeg skriver  -- men her er uansett lenken til Dropbox-mappen med de nevnte artiklene:

https://www.dropbox.com/sh/5mlu6voiuipawjx/AAAuELzer_8E8mmHGcGSLKnwa?dl=0

 

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Otto Martin. Det skal bli interessant å lese dette materialet, men det kommer nok til å ta tid ser jeg etter en rask titt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det står litt om Nils Bentsson og andre i slektskretsen i kildene vi har på våre nettsider: https://www.genealogi.no/folk-agder-1560-1611/ (åpent for alle).

Per Reidar og andre har gjort et stort arbeid med å tilgjengeliggjøre avskrifter av kilder for Agder 1500-1611 og vi håper å få til flere slike kildeportaler ;)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Martin

hei og takk for mye interessant lesing. Jeg prøvde meg på å få tilgang til to artikler, men det ble skivebom. Vil sette stor pris på om du kan  egge ut artikkel nr 208 og 230, henholdsvis Stausland og Raudaberg?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Otto Martin Christensen said:

 

Dette er vel et utsnitt fra én av svært mange artikler -- nærmere 300 i alt, tror jeg -- som ble publisert i den gårds-/slektshistoriske serien "Hvem var hvem på Agdergardene" gjennom nærmere to ti-år i Fædrelandsvennen fra slutten av 1950-tallet. Jeg har sett at den blir referert til i flere av de Agder-bygdebøkene som ble skrevet på 1970-80-tallet, og det er mulig at det finnes stoff i denne serien som fortsatt ligger uutnyttet, siden den har vært så pass vanskelig tilgjengelig. Ved hjelp av min Feide-ID har jeg logget meg inn på nb.no og derigjennom fått tilgang til fullversjoner av alle de FV-årgangene som inneholder artikler fra den nevnte serien. Gjennom noen kjappe søk har jeg bl.a. funnet frem til et antall artikler som omhandler slektskretsene rundt Bent Henningsen, Niels Bentsen og Bringsværfolket. Der kan man bl.a. se at det er utledet slektskapshypoteser på grunnlag av likheter i våpenmerker. Jeg antar at det er disse artiklene som er utgangspunktet for de slektslinjene man ofte snubler over på nettet, og som plasserer Niels Bentsen som sønn av Bent Henningsen og en datter av den danske bispesønnen Niels Iversen, og som samtidig gjør Bent Henningsen til sønn av Henning Guttormsen på Blaker i Lom. Jeg har på ingen måte gått systematisk gjennom stoffet i de FV-artiklene som jeg så langt har kopiert (som skjermbilder), og har uansett ikke den spesialkompetansen som kreves for å vurdere stoffet på en faglig forsvarlig måte, men jeg har lastet opp artiklene i en Dropbox-mappe slik at andre med interesse for tematikken kan ta en kikk på innholdet (og med en Feide-ID kan man sikkert finne flere relevante artikler fra den samme serien på nb.no). Det er vel tvilsomt om de nevnte  slektskapshypotesene vil kunne forankres i noe annet og mer avgjørende kildemateriale enn mulige likheter i våpenmerker, men det er uansett underholdende lesning, og artiklene (og serien for øvrig) utgjør et artig innslag i den genealogiske forskningshistorien i Agder. Forresten er det verdt å nevne at det i én av artiklene refereres til "avdøde lærer Erik Torp i Holum", som visstnok skal ha funnet belegg for noen av hypotesene knyttet til Bent Henningsen under sine arkivsøk i København. Torps etterlatte papirer finnes vel på statsarkivet i Kristiansand, og det kan jo tenkes at det finnes noen spor man kan forfølge i dette materialet. Jeg ser ikke bort fra at jeg slår inn åpne dører med det jeg skriver  -- men her er uansett lenken til Dropbox-mappen med de nevnte artiklene:

https://www.dropbox.com/sh/5mlu6voiuipawjx/AAAuELzer_8E8mmHGcGSLKnwa?dl=0

 

Mvh Otto

 

Hvilken fin artikkelserie, Otto. Heder til Fædrelandsvennen, og til deg som har videreformidlet disse utdragene. Der gikk den helga 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Helge Berntsen skrev:

 

Hvilken fin artikkelserie, Otto. Heder til Fædrelandsvennen, og til deg som har videreformidlet disse utdragene. Der gikk den helga 🙂

 

23 timer siden, Per Eivind Pedersen skrev:

Otto Martin

hei og takk for mye interessant lesing. Jeg prøvde meg på å få tilgang til to artikler, men det ble skivebom. Vil sette stor pris på om du kan  egge ut artikkel nr 208 og 230, henholdsvis Stausland og Raudaberg?

 

 

Fint å høre, Per Eivind og Helge, at det opplastede materialet lot seg lese med utbytte. Nå har jeg funnet frem til artikkel nr. 208 og 230 i serien og lastet dem opp til samme Dropbox-mappe. Begge artiklene er delt i tre. Hva angår 230, måtte jeg dele den første siden horisontalt på midten, slik at 230a inneholder øverste halvdel og 230b nederste halvdel.

 

Det er sikkert en hel del av stoffet i artiklene som er utdatert, i den forstand at hypoteser om slektskapsforhold har blitt problematisert eller falsifisert i ettertid. På den andre siden ser det ut til at mye av det som presenteres er forenlig med -- og kanskje en del av grunnlaget for -- dagens "Stand der Forschung" innen Agder-genealogien. Men det er vel ikke usannsynlig at det i den mengden av stoff som serien totalt sett inneholder finnes noen tråder man med utbytte kan spinne videre på den dag i dag. Apropos det David skriver i innlegg #16, er det sikkert lurt å sammenholde innholdet i "Hvem var hvem"-artiklene med de omfangsrike Agderkildene som Per Reidar Christiansen m.fl. har systematisert, og som er tilgjengelige på NSF sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk Otto. Står det noe om Vestre Skogsfjord i disse artiklene også? Det hadde i tilfelle også vært interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Per Eivind Pedersen skrev:

Står det noe om Vestre Skogsfjord i disse artiklene også?

 

Hittil har jeg ikke kommet over en egen artikkel om Vestre Skogsfjord i "Hvem er hvem"-serien, og i farten finner jeg det heller ikke her og nå. Ved hjelp av ulike sett av søketermer er det likevel mulig at man kan fiske frem noe slikt. Selv venter jeg i spenning på fortsettelsen av bygdebøkene for Halse og Harkmark, der de to utmerkede Harkmark-bindene (av Dag Hunstad) ble utgitt i 2010. Mye av arbeidet med Halse-bindene er visst gjort, men etter det jeg har forstått, gjenstår det noen økonomiske/publiseringsmessige utfordringer. Kanskje jeg tar feil, og det hadde vært interessant å få føre fra andre som eventuelt har mer innsikt i saken.

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for henvisningene (# 7, 15 og 19) til mitt og andres kildebaserte arbeider om folk på Agder.

 

Sekundærkilder, som nevnte artikler i Fædrelandsvennen, har faktisk veldig godt av å bli sjekket opp i mot primærkilder før de blir en del av folks anetavler. Med kildeportalene Folk i Nedenes, Mandals og Lista len 1560–1611 og Skattytere og hyllingsmenn på Agder 1591–1611 har dere fått et usedvanlig godt verktøy til å gjøre denne jobben. Her er det bare å sette av sommeren, kanskje også resten av året om ambisjonen er å finne ut av hvilke hypoteser som holder vann.

 

Det er i utgangspunktet ikke galt å lansere hypoteser, de er jo en del av vitenskapens natur. Uten hypoteser, ingen utvikling. Det jeg reagerer på, er at hypoteser ofte utvikler seg til halvsannheter som igjen brukes til å utvikle nye hypoteser. Hypotesene fanges dessuten opp av interesserte uten forutsetninger eller evne/ønske om å utøve kildekritikk. Deretter publiseres de på nett og fremstår for uinnvidde som en del av vår felles slektsforskerarv.

 

Husk at hypoteser MÅ testes og vurderes nøye. Det er ikke alt som kan tas for god fisk, selv om innholdet virker spennende. Eksempelvis er det fristende å anta at lagmann Bent Hemmingsson var far til Jens på Stausland i Søgne, siden navn som Bent og Jakob (jf. lagmannens sønn Jakob) forekommer i Stausland-ætten. Hypotesen kan ikke bekreftes, men heller ikke falsifiseres. Til det vet vi for lite om lagmannen, hans familie og hans eiendomsbesittelser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du rister litt med varselklokkene, Per Reidar. Før utallige anetavler privat og på nettet korrigeres kritikkløst i tråd med Fedrelandsvennens interessante artikkelserie. Jeg kjenner igjen litt av Hallvard Tveitens ånd og entusiasme i artiklene (forfatter av Vegårsheiboken), i tillegg til overveldende argumentasjon fra Petrus Valand, men undrer på om ikke de fremlagte våpenmerkene gir grunnlag for hypoteser som burde overprøves av noen med spesialkunnskap innen området ?

 

Det henvises ellers i flere tilfelle til Dypvågbøkene, som dessverre ikke fikk med seg argumentasjonen omkring Agnes Håkonsdatter, som er behørig fremsatt i FV-artiklene. Entusiasmen over at de fleste i dagens Tvedestrandsdistrikt hadde tilknytning til den norske kongefamilien ble for sterk til å la tvil avgjøre om en skulle publisere hvordan denne tilknytningen hadde (kunne ha) oppstått.

 

Ellers ser jeg at salige Tore Vigerusts bestemte avvisning av at Jon til Øvergård var gift med Gunhild Staffansdatter, heller ikke nådde inn i disse artiklene. Jeg vil tro han snur seg i graven, og roper at hun het Gunhild Stoffsdatter !

 

Til slutt bemerker jeg at artiklene skaper tvil om hvem som var gift med Jørgen von Ansbach, og Amund Persson Lien. Kan disse hustruene bekreftes med primærkilder ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Reidar

jeg har ikke ført opp Jens på Stausland som sønn av Lagmannen Hemingsson, selv om det kanskje er fristende. Du glemte forresten Nils på Stausland og Mosby i denne sammenhengen med oppkalling. Første innlegg her dreide seg jo om en fogd ved navn Nils og om han var sønn av ....

Jeg tok opp dette med håp om å få opp nye opplysninger om slekter i dette området som var ukjente for meg, og samtidig lære noe av diskusjoner som kunne komme opp.

Så jeg spør igjen: Er det ingenting i skiftene etter Jens og Gunnhild på Stausland som kan kaste lys over hvor disse eiendommene stammet fra. Og Guttorm som er nevnt "Folk i Nedenes, Mandals og Lista len 1560-1611 Del 2 side 118 #356 som sønn av Gunnhild Stausland og bror til Bent og Nils (og farbror til Jakob) - finnes det en Guttorm på fars- eller morssiden?

 

Som du sier: "hypotesen kan ikke bekreftes, men heller ikke falsifiseres" pga manglende bevis. Er fristet til å anta teorien kan bekreftes iht oppkalling, inntil det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.