Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter min oldermor Gunhild Olette Olsen (Tellefsdatter) som ble født 9 april 1893


Bjørnå
 Del

Recommended Posts

Heisann.

 

Leter etter min oldermor Gunhild Olette Olsen (Tellefsdatter) som ble født 9 april 1893 iflg kirkebøker fra Sannidal. (Sannikdal)

 

10 mai 1915 fødte hun min bestemor, Ingeborg Tellemine Stiansen (Fars navn Stiansen)

 

Hun har fortalt at Gunhild døde når hun var rundt 5 år, altså 1920, det var da hun flyttet til sine besteforeldre.

 

Gunhild fikk 2 sønner etter etter min bestemor (mellom 1915-1920), som ble satt på barnehjem, Georg og Olav Dale. (årstall ukjent).

 

Usikkerheten her er, var de 1 år eller 5 år når Gunhild ikke klarte å ta vare på barna og sendte guttene på barnehjem og sin datter, min bestemor til sine foreldre, Tellef Olsen

og Olga Kristine Olsen (f. Ellefsdatter).

 

Vi vet heller ikke om de var tvillinger, eller om hun døde i barsel, men jeg har lett i kirkebøker i Risør og Søndeled etter døde i 1920, og hun dukker ikke opp. Ei heller dukker guttene

opp som fødte i disse bøkene. Søsteren gjør, men ikke de.

 

Kan hun ha fått tuberkulose, som var utbredt på 1920-tallet, eller noen annen lidelse og blitt sent til et sanatorium, og isåfall hvor kunne det ha vært?

 

Kan hun ha endt sitt eget liv, og havnet i umerket grav? (tenker 3 barn med 2-3 forskjellige fedre på den tiden, skam etc)

 

Tips om steder jeg kan søke er gull verdt 🙂

 

Mvh

 

Bjørn-Kåre Aastrøm-Bjørnå

 

Endret av Bjørnå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bjørnå skrev:

10 mai 1915 fødte hun min bestemor, Ingeborg Tellemine Stiansen (Fars navn Stiansen)

 

???

Dødsfall i Norge (1947) 1995 - april 2001: 

https://www.digitalarkivet.no/view/15/pa00000000482370

 

Legger for ordens skyld inn lenke til dåpen til oldemoren din:

Telemark fylke, Sannidal i Sannidal, Ministerialbok nr. 15 (1884-1899), Fødte og døpte 1893, Side 85
https://media.digitalarkivet.no/view/4813/89

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Torodd Kinn skrev:

Ein son Georg Kaare (Georg Karl?) i 1919:

 

SAO, Fet prestekontor Kirkebøker, G/Ga/L0008: Klokkerbok nr. I 8, 1907-1920, s. 70
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060911020585
 

 

Konfirmasjonen i 1934 - se nr. 14

Akershus fylke, Fet i Fet, Klokkerbok nr. I 9 (1920-1934), Konfirmerte 1933, Side 114
https://media.digitalarkivet.no/view/511/112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvor skal jeg starte..Kanskje med en STOR takk til Grethe og Torodd. Min søster fikk nesten hjerstand av informasjonen. Vi har lett i alle bøker vi har tenkt på, men tydeligvis ikke de rette 🙂  

 

Til Grethe ang dødsfallprotokollen, er det post nr 34 du mener?

 

Også noen informasjon om Georgs bror Olav?

 

Har forresten all info om Ingeborg Tellemine, håper ikke dette fremstod som uklart i den origianale posten, men takk Grethe for informasjonen 🙂

 

Igjen, takk, dette løste så utrolig mye, dere er herlige 🙂

 

Mvh

Bjørn-Kåre Aastrøm-Bjørnå 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Torodd Kinn skrev:

Berre hyggjeleg!

 

Eg finn ingen Olav fødd i Fet 1916-20.

Kan han ha vore fødd før Ingeborg?

Mener begge var født etter henne, ettersom hun sa de ble sendt på barnehjem, men det kan være deres far døde og at det skjedde da. Har egentlig ingen anelse. Kanskje noe hennes besteforeldre fortalte henne. (Tellef og Ingeborg Kristine) Har lett i kirkebøker her nede som sagt, og ikke funnet noen Olav 😞

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bjørnå skrev:

Til Grethe ang dødsfallprotokollen, er det post nr 34 du mener?

 

 

Post 37 - kone Gunhild Aspelund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg var født i Søndeled i 1915. I 1918 giftet moren Gunhild seg i Fet i Akershus, og fikk en sønn i ekteskap der i 1919 og døde i 1920. Hvis hun skal ha fått en sønn Olav, må han være født etter Ingeborg og før ekteskapet med Kristian Aspelund. Spørsmålet er når og hvor? Og når kom til Gunhild til Fet i Akershus?

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grethe Flood skrev:

Ingeborg var født i Søndeled i 1915. I 1918 giftet moren Gunhild seg i Fet i Akershus, og fikk en sønn i ekteskap der i 1919 og døde i 1920. Hvis hun skal ha fått en sønn Olav, må han være født etter Ingeborg og før ekteskapet med Kristian Aspelund. Men når og hvor? 

Ja, det lurer vi og på. Vi trodde begge var født mellom 1916-1920 og at hun evt døde i barsel. Men det vet vi nå ikke skjedde. Mulig hun fikk et barn før 1918 eller i 1919-1920. Hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til trådstarter.

 

En tematittel bør inneholde relevant informasjon.

 

Du kunne ha laget tematittelen som f.eks;

 

"Leter etter min oldermor Gunhild Olette Olsen (Tellefsdatter) som ble født 9 april 1893"

 

Det er ikke for sent å endre den.(24 timers redigeringsfrist.)

 

Gå da til innlegg 1,velg "Endre",og deretter redigere tematittel.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tips til trådstarter.

 

En tematittel bør inneholde relevant informasjon.

 

Du kunne ha laget tematittelen som f.eks;

 

"Leter etter min oldermor Gunhild Olette Olsen (Tellefsdatter) som ble født 9 april 1893"

 

Det er ikke for sent å endre den.(24 timers redigeringsfrist.)

 

Gå da til innlegg 1,velg "Endre",og deretter redigere tematittel.

 

 

 

 

Sorry, endret 🙂

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Hun fikk jo sønnen Georg i 1919. 

 

Ja, sant det, vet ikke hva som har skjedd.  13/1-19 ble Georg født, og hun døde 18/6-20. Kan hun ha fått en til i mellomtiden? Bare synser her nå. Syntes dette er merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørnå skrev:

 

Ja, sant det, vet ikke hva som har skjedd.  13/1-19 ble Georg født, og hun døde 18/6-20. Kan hun ha fått en til i mellomtiden? Bare synser her nå. Syntes dette er merkelig.

 

Det er ikke nevnt noen Olav i bygdeboka - jf. innlegget til Lars Waaltorp. Derimot giftet Kristian seg på nytt og fikk barn i nytt ekteskap. Og Torodd Kinn skriver: 

"Eg finn ingen Olav fødd i Fet 1916-20. Kan han ha vore fødd før Ingeborg?"

 

Ved Ingeborgs dåp i Søndeled i 1915 står det "Hendes 1ste leiermaal". Det skulle tyde på at Ingeborg var Gunhilds første barn. 

 

Spørsmålet er: når kom Gunhild til Fet i Akershus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Grethe Flood skrev:

 

Det er ikke nevnt noen Olav i bygdeboka - jf. innlegget til Lars Waaltorp. Derimot giftet Kristian seg på nytt og fikk barn i nytt ekteskap. Og Torodd Kinn skriver: 

"Eg finn ingen Olav fødd i Fet 1916-20. Kan han ha vore fødd før Ingeborg?"

 

Ved Ingeborgs dåp i Søndeled i 1915 står det "Hendes 1ste leiermaal". Det skulle tyde på at Ingeborg var Gunhilds første barn. 

 

Spørsmålet er: når kom Gunhild til Fet i Akershus? 

 

Ja, sant det, vet ikke hva som har skjedd.  13/1-19 ble Georg født, og hun døde 18/6-20. Kan hun ha fått en til i mellomtiden? Bare synser her nå. Syntes dette er merkelig.

Iflg min søster hadde  min bestemor kontakt med Olav Dale, hennes bror. Han bodde på Fet, og han døde i en arbeidsulykke på 60 tallet.

Ettersom bestemor var oppvokst på Glupe, en husmannsplass på gården Dale (Søndeled), så antar jeg Olav (Dale) var født etter Ingeborg Tellemine og før Georg i 1919.

Siden hun var gravid med Georg i april 1918, fikk han i jan 1919, så må Olav Dale være født mellom 1916-1917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.