Gå til innhold
Arkivverket

Gamle Digitalarkivet


Torbjørn Igelkjøn

Recommended Posts

Eg ser at "gamle" Digitalarkivet er stengt for godt. Dermed mistar ein m.a. det meste av kyrkjebokmaterialet frå Sogn og Fjordane. Familysearch er eit dårleg alternativ til presise "oldervollske" søk, og dei har heller ikkje registrert gravlagde i tillegg til mykje anna som manglar der. Ser ein vekk frå perioden 1801-1814 blir det heretter leit-og-finn, og i praksis vanskeleg å finne fram i dei skanna kyrkjebøkene dersom ein ikkje veit konkrete namn og tidspunkt for det ein leitar etter. Materialet frå 1814 og framover vil rett nok komme tilbake på sikt som del av samarbeidet med Ancestry, Familysearch og MyHeritage, medan det så vidt eg veit ikkje finst planar om nyregistrering av kyrkjebøker frå før 1801. For meg har desse databasane vore svært nyttige for å finne fram i kyrkjebøkene, og har også kunna gjort det mogeleg å avdekke feil i bygdebøkene. Det har også vore mogeleg å finne informasjon som elles har vore heilt ukjend.

 

Eg lurer då på om det vil vere mogeleg å få tilgang til "gamle" Digitalarkivet ved f.eks. å oppsøkje eit statsarkiv?

 

Er det nokon som kan tenkje seg å leggje ut dei gamle kyrkjebokdatabasane frå Sogn og Fjordane eller andre "ikkje-overførbare" databasar i privat regi, og kan Digitalarkivet evt. hjelpe til med dette?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om manntallet for Røros 1701:

 

Jeg kommer til å savne Jan Oldervolds versjon av manntallet 1701 for Røros, særlig rubrikken «merknader», der står blant annet fødested på tjenestefolk, for eksempel: født i Nordfjord eller født i Aalen. Jeg er klar over at det står som merknad ved hver enkelt person, som her:

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000589578

Men vil man finne ut hvor mange som er født i Nordfjord, må man gå gjennom hele manntallet, som så vidt jeg husker inneholder 995 personer.Den nye versjonen har en rubrikk for fødested som ser ut til å være den gamle helt tom!

Om en persons far var død, stod det i den gamle versjonen i merknaden: Olle Gundersen Enke. Dette mangler helt i i den nye versjonen, som her:

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000589823

Men jeg fant «Olle Gundersens Enke» ved å gå til forrige person😊

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000589822

Da har jeg lært noe, men jeg synes dette er tungvint!

  • Liker 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre får du opp forsiden, men går du inn på noe får du bare beskjed om at siden ikke finnes. Virkelig trist at lette gamle digitalarkivet er borte.

Nå ender man opp med de oppblåste nye sidene, hvor man istedenfor en linje for hver person får opp 4-5 linjer. Noe utrolig oppblåst og

mye mere kongrelte å lete igjennom. Fremskritt er ikke alltid fremskritt.

  • Liker 8
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Astrid Ryen skrev:

Litt om manntallet for Røros 1701:

 

Jeg kommer til å savne Jan Oldervolds versjon av manntallet 1701 for Røros, særlig rubrikken «merknader», der står blant annet fødested på tjenestefolk, for eksempel: født i Nordfjord eller født i Aalen. Jeg er klar over at det står som merknad ved hver enkelt person, som her:

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000589578

Men vil man finne ut hvor mange som er født i Nordfjord, må man gå gjennom hele manntallet, som så vidt jeg husker inneholder 995 personer.Den nye versjonen har en rubrikk for fødested som ser ut til å være den gamle helt tom!

Om en persons far var død, stod det i den gamle versjonen i merknaden: Olle Gundersen Enke. Dette mangler helt i i den nye versjonen, som her:

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000589823

Men jeg fant «Olle Gundersens Enke» ved å gå til forrige person😊

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000589822

Da har jeg lært noe, men jeg synes dette er tungvint!

Hei

Når det gjelder 1701-manntallet så har vi startet en dugnad på dette. Her er det nettopp slike ting som f.eks.. fødested som da i denne dugnaden flyttes til korrekt kolonne, slik at det blir søkbart. 

https://www.digitalarkivet.no/content/390/manntall-1663-1666-og-1701

 

Så her er det bare til å kaste seg rundt og være med på dugnaden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noko anna som vil bli sakna er emigrantlistene. I "nye" Digitalarkivet får ein opp ein og ein emigrant om gongen, medan ein i "gamle" Digitalarkivet fekk 10 i slengen. Dette gjorde det enkelt å finne folk som reiste saman eller på same tid.

  • Liker 3
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ja, så dette tidligere i dag. 

https://www.lailanc.no/

 

Nyttig påminning frå Laila om at ein bør lagre referansar (ikkje berre lenkene), slik at ein kan finne tilbake til materialet den dagen lenkene ikkje virkar lenger.

 

Ei anna mogelegheit er å lagre lenker på Wayback Machine, og desse vil då virke til nokon finn det for godt å ta ned den tenesta. Her eit eksempel med emigrantar frå 1913. På lista ser ein tre emigrantar med tilknyting til Fjaler, nemleg Peter Andersson Igelkjøn, Albert Sørenson Sletteland og  bergensaren Peder Skram (syskenbarn til P. I.)

https://web.archive.org/web/20140422135121/http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=76443&personpostnr=76443

 

Eg har sett nokre forsøk på å gruppere folk som reiste saman (familiar) i samband med skanning av emigrantlistene for Trondheim, men mine tre emigrantar ville ikkje ha blitt fanga opp.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har man tatt vare på direktelenkene (til undersider) så vil det altså hjelpe å gå til Wayback Machine. Fint! 

 

Selv synes jeg nye Digitalarkivet er langt bedre enn gamle Digitalarkivet, men er jo enig i at det er kjedelig å ikke få enkel tilgang til materiale som (ennå) ikke er overført til de nye sidene. Fint med dugnad for 1701-manntallet!

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk heter det «The Lord giveth and the Lord taketh away» (Job 1:21, King James' bible). Anvendt på norske forhold, og her vår daglige digitale virkelighet i søken etter detaljer fra fortiden, så er det ett ord som står tindrende klart for meg:

 

Vilkårlighet.

 

I det øyeblikk noen med makt til å fjerne noe som ønskes bibeholdt av andre, da uten tilbørlig nært forvarsel, faktisk går til det skritt å fjerne det ønskede med ugjenkallelig virkning, så står et annet ord klart for meg.

 

Avmakt.

 

Det er endel mer å si om denne saken, men det vil innebære meninger som er svært politiske, og kanskje noen ganger betente. Forklaringen om et sikkerhetshull synes svak og dels dårlig fundert. I lys av den foreliggende ressurssituasjonen her på bruket og den anvendte arkivpolitikk som synes å gå hånd i hånd med denne, så vil jeg ikke utelukke at dette kan være et eklatant eksempel hvordan teknokratiet helst kvitter seg med brysomme problem i den moderne verden. Altså en digital vilkårlighetens verden.

 

Sagt med andre ord: Dette kan være det hittil største tilfelle av organisert og planlagt lenkeråte gjennomført av en offentlig myndighet i Norge noensinne.

 

Særlig gjennomtenkt og hensynsfullt synes det i hvert fall ikke å være. Det er nemlig også et absolutt brudd med ett av de viktigste arkivvitenskaplige ordningsprinsippene vi har, nemlig proveniens-prinsippet.

 

Jeg ser nemlig ikke bort i fra at Arkivverket her selv kan ha ødelagt et bevaringsverdig arkiv, uten gyldig kassasjonsvedtak.

 

Mvh Are

 

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså Gamle Digitalarkivet, du er ikke i blant oss lenger....

 

Jeg visste jo at denne dagen ville komme, men ikke at den kom uten noe forvarsel.

 

Takk for alle timene vi har hatt sammen, og for all nytte jeg har hatt av deg! Jeg kommer til å savne deg veldig.

  • Liker 5
  • Takk 1
  • Trist 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 16.48, Terje Tandsether skrev:

Jaså Gamle Digitalarkivet, du er ikke i blant oss lenger....

 

Jeg visste jo at denne dagen ville komme, men ikke at den kom uten noe forvarsel.

 

Takk for alle timene vi har hatt sammen, og for all nytte jeg har hatt av deg! Jeg kommer til å savne deg veldig.

Eg kan berre skriva under på kvart einaste ord som du har skreve her, Terje !

 

Lev vel Gamle DA !

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre merket meg at gamle digitalarkivet ble borte. Kan ikke si jeg er kjempeglad for det siden det var masse nyttige baser der jeg benyttet meg av. F.eks nå hadde jeg tenkt å sjekke den amerikanske folketellinga 1880 for å finne igjen søstra til tipptippoldefaren min i Nord Dakota. Jeg klarte det lettvint med gamle digitalarkivet ,men er umulig med det ny digitalarkivet...og jeg vet jo ikke engang om folketellingene for 1880 for Amerika er i det nye mer rotete digitalarkivet heller??!. Så er det noen som kan gi me en link eller noe til de folketellingene fra gamle digitalarkivet så det er mulig å søke???.

mvh Erik

(Har prøvd ancestry der jeg også er ,men det var da mye lettere å finne ting på gamle digitalarkivet enn både på ancestry og nye digitalarkivet tilsammen. )

Og en ting til.......er det ikke mulig å tette det sikkerhetshullet å fortsette å ha gamle digitalarkivet oppe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Erik Hov skrev:

Har dessverre merket meg at gamle digitalarkivet ble borte. Kan ikke si jeg er kjempeglad for det siden det var masse nyttige baser der jeg benyttet meg av. F.eks nå hadde jeg tenkt å sjekke den amerikanske folketellinga 1880 for å finne igjen søstra til tipptippoldefaren min i Nord Dakota. Jeg klarte det lettvint med gamle digitalarkivet ,men er umulig med det ny digitalarkivet...og jeg vet jo ikke engang om folketellingene for 1880 for Amerika er i det nye mer rotete digitalarkivet heller??!. Så er det noen som kan gi me en link eller noe til de folketellingene fra gamle digitalarkivet så det er mulig å søke???.

mvh Erik

(Har prøvd ancestry der jeg også er ,men det var da mye lettere å finne ting på gamle digitalarkivet enn både på ancestry og nye digitalarkivet tilsammen. )

Og en ting til.......er det ikke mulig å tette det sikkerhetshullet å fortsette å ha gamle digitalarkivet oppe??

 

Et annet alternativ er at du med en enkel, gratis registrering hos FS vil kunne lete i 1880-tellinga og mye annet nyttig

 

United States Census, 1880 — FamilySearch.org

 

https://www.familysearch.org/search/collection/1417683

 

Kjell H.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på familysearch også og myheritage også. familysearch gir vel mulig mer fleksible treff enn ancestry ,men gamle digitalarkivet var fortsatt et mye enklere alternativ....før de fant ut at de måtte "ødelegge" det. Trengte ikke å logge seg inn der heller...veldig lettvint å søke også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erik Hov skrev:

Har dessverre merket meg at gamle digitalarkivet ble borte. Kan ikke si jeg er kjempeglad for det siden det var masse nyttige baser der jeg benyttet meg av. F.eks nå hadde jeg tenkt å sjekke den amerikanske folketellinga 1880 for å finne igjen søstra til tipptippoldefaren min i Nord Dakota. Jeg klarte det lettvint med gamle digitalarkivet ,men er umulig med det ny digitalarkivet...og jeg vet jo ikke engang om folketellingene for 1880 for Amerika er i det nye mer rotete digitalarkivet heller??!. Så er det noen som kan gi me en link eller noe til de folketellingene fra gamle digitalarkivet så det er mulig å søke???.

mvh Erik

(Har prøvd ancestry der jeg også er ,men det var da mye lettere å finne ting på gamle digitalarkivet enn både på ancestry og nye digitalarkivet tilsammen. )

Og en ting til.......er det ikke mulig å tette det sikkerhetshullet å fortsette å ha gamle digitalarkivet oppe??

 

Vi får sende spørsmålet vidare til Arkivverket:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok at Gamle Digitalarkivet ikke virket som det skulle, men det kan umulig ha ligget i veien for noe som helst slik at det er totalt uforståelig at det ble tatt ned. Det at det blir fjernet er ganske unikt for noen som har sitt daglige arbeid i å ta vare på gamle arkiver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Erik Hov skrev:

Jeg er på familysearch også og myheritage også. familysearch gir vel mulig mer fleksible treff enn ancestry ,men gamle digitalarkivet var fortsatt et mye enklere alternativ....før de fant ut at de måtte "ødelegge" det. Trengte ikke å logge seg inn der heller...veldig lettvint å søke også!

Hei

Du må ikke ha innlogging på Digitalarkivet for å kunne søke der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert frå  https://www.arkivverket.no/nyheter/digitalarkivet-sine-gamle-nettsider-gda-er-tatt-ned-grunna-eit-nyleg-oppdaga-sikkerhetsproblem med egne uthevingar:

Dei gamle nettsidene for Digitalarkivet, også kjend som GDA (gamle digitalarkivet), er borte frå og med 14. juni. Årsaka er eit nyleg oppdaga sikkerheitshol. Sjølv om utfasinga har vore kjend sidan 2011 vil dette kome brått på for ein del av brukarane. Vi beklagar ulempene dette kan føre til, men vil samstundes understreka at innhaldet i GDA ikkje vil gå tapt

Serverane for GDA er svært gamle og det er no oppdaga at dei har eit alvorleg sikkerheitshol som kan gjere det mogeleg for uvedkommande å ta seg inn på andre serverar i Arkivverket. Heldigvis er dette oppdaga før noko gale er skjedd, men feilen let seg ikkje reparere i den tilstanden serverane no er i. Det er heller ikkje mogeleg å flytte innhaldet direkte over på nye serverar. Vegskiljet vi visste ville komme er her, så frå 14. juni er det ikkje meir GDA.

 

Eg for min del set STOR pris på at Arkivverket ikkje bruker ressurser på betaling av ev. løsepengekrav og gjenoppretting av korrumperte data, som kunne oppstå, som følgje av dette sikkerhetsholet!  

 

"Gamle" digitalarkivet blei 13 år, men har jo forsåvidt fungert fram til nå - altså 8 år på overtid. Det burde kanskje være nok tid til å forberede seg på...?

.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde i så fall også ha vært mer enn nok av tid til å overføre og å ta vare på det som lå der.

Uansett hva som er den virkelige årsaken til at det ble stengt plutselig og uten forvarsel, er det et faktum at mye av det som lå som søkbare databaser i det gamle systemet fortsatt ikke er tilgjengelig i det nye. Det er således ikke bare brukerne som har hatt nok tid på seg til å venne seg til det nye, det gjelder også dem som leverer tjenestene.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare trist. Spesielt vi som studerer slekt i Hordaland, er satt kraftig tilbake. Helt utrolig at det organ som skal stå for ivaretagelse og formidling av arkivmateriale kan over natten fjerne tilgangen til verdifullt materiale som vi dels ikke finner og dels er mye vanskeligere tilgjengelig i det nye digitalarkivet. Det er nevnt i debatten her at det kan stilles spørsmål om lovligheten av dette. Kanskje NSF kunne sett nærmere på det.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gamle" Digitalarkivet hadde ein del fordeler i forhold til det nye, men det viktigaste for meg er at databasar som har vore tilgjengelege ikkje skal bli borte. Det er framleis mange databasar som ikkje er overført til "nye" Digitalarkivet, og det har også blitt sagt at enkelte av desse av ulike grunnar ikkje blir med vidare.

 

Men når det gjeld kyrkjebokdatabasane frå Sogn og Fjordane som eg har vore flittig brukar av, så ser det no ut til å gå mot ei løysing:

https://forum.arkivverket.no/topic/234910-kyrkjebokdatabasane-for-sogn-og-fjordane-overføring-til-nye-digitalarkivet/

 

Det same gjeld ein del andre databasar. Dermed er vel spørsmålet redusert til kor lenge ein må vente før alt er på plass, men dersom dette skjer innan rimeleg tid er dette etter mi meining til å leve med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sluttar meg til det som er skrive om det gamle Digitalarkivet og må ope og ærleg innrømma at eg saknar det. Ikkje minst av di var det var så greitt og hendig å ty til som 'back up' for filer som eg av ulike årsaker ikkje fann att i det nye, eller som eg ikkje fann att utan svært mykje tidtrøytande leiting.

 

Ja, det gamle Digitalarkivet var ein svært nyttig portal/wormhole inn til "det Oldervoldske univers" som no er lukka for godt, stengt ned for alltid. Elles så skjønar sjølvsagt eg òg at såpass gammal programvare etterkvart heilt klart vil utvikla feil, manglar og - ikkje minst - hól i systemet som ivartar datatryggleiken. Men likevel, "det Oldervoldske univers" har synt seg å vera utruleg robust og slitesterkt - ikkje minst då samanlikna med mykje av dagens kjapp-kjapp programvare, som kræsjar og totalhavarerar omtrent før du er komen i gong.

All æra og full honnør til Jan Oldervoll for dét. Det var ei svært solid digital tømmerhytta han bygde i si tid, og ikkje noko billig fjas laga av trolldeig og pappmasjé -.

 

Men, no når portalen inn til "det Oldervollske univers" ugjenkalleleg er lukka att, er det då ein god del andre bruer (les: lenker) som samstundes vart brende/stengde.

 

Som eit døme vil eg dra fram ein gammal tråd der eg i si tid påpeikte at det var truleg var ein feil i éi av pantebøkene for Os Tinglag, Hordaland; der ein gard/seter Steindalsæter i Os, var falle ut:  Kristian Hunskaar ved Riksarkivet stadfesta at i følgje panteregisteret skulle garden ha vore der og Yngve Nedrebø ved Statsarkivet i Bergen fant ut at ein rett og slett hadde hoppa over Steindalsæter ved avfotografering av panteboka. Gentlemannen Nedrebø la då inn lenker til dei fire bruka der. Mange takk til han for dét.

 

Desse lenkene er no døde, og Steindalsæter (gnr. 85, bruk 1 - 4 i Os) glimrar framleis med sitt fråvære i det offisielle oversynet på nye Digitalarkivet. Garden er såleis ein sterk kandidat til tittelen Hordalands eller Vestlandets  mest anonyme gard   😉  🙂

 

 

 

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.