Jump to content
Arkivverket
Torbjørn Igelkjøn

Gamle Digitalarkivet

Recommended Posts

Tone Merete Bruvik
20 timer siden, Terje Hatvik skrev:

Som eit døme vil eg dra fram ein gammal tråd der eg i si tid påpeikte at det var truleg var ein feil i éi av pantebøkene for Os Tinglag, Hordaland; der ein gard/seter Steindalsæter i Os, var falle ut:  Kristian Hunskaar ved Riksarkivet stadfesta at i følgje panteregisteret skulle garden ha vore der og Yngve Nedrebø ved Statsarkivet i Bergen fant ut at ein rett og slett hadde hoppa over Steindalsæter ved avfotografering av panteboka. Gentlemannen Nedrebø la då inn lenker til dei fire bruka der. Mange takk til han for dét.

Dette kan vi jo ordne opp i. Det mangler altså noen sider herfra: 

SAB, Midhordland sorenskriveri, G/Ga/Gab/L0029: Panteregister nr. II.A.b.29, s. 364

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20071205610332

Jeg har nå notert at her mangler det noe slik at dette kan bli fikset. En annen ting er at gammel grunnbok for brukene finnes, slik at man kan finne frem til de tinglysingene som er tatt med der.

Torbjørn Igelkjøn
Posted (edited)

Eg prøver å leggje inn bileta på nytt her, så dei ikkje skal bli heilt vekke. Nyeforumet tillet ikkje større filer enn 1 MB, og difor måtte nokre av bileta komprimerast litt:

bilete9244_.thumb.jpg.adf38b56efd97bed84ccbaed915cbcb7.jpg

Edited by Torbjørn Igelkjøn

Torbjørn Igelkjøn

bilete9245_.thumb.jpg.c0c0cadc30067d00b7ca3010e6456fa3.jpg

Torbjørn Igelkjøn

bilete9246_.thumb.jpg.8759b7fe410058c71e3fa7d847fd574b.jpg

Torbjørn Igelkjøn

Torbjørn Igelkjøn

bilete9248.thumb.jpg.2bbd8a5f3c530427c4af6c8a81ea7129.jpg

Torbjørn Igelkjøn

Eg har forresten eit ynskje om at Digitalarkivet kan få forumarkivet til å fungere skikkeleg, slik at gamle lenker og bilete virkar etter overføring frå det gamle debattforumet. Dette burde ha vore på plass før ein stengte ned "gamle" Digitalarkivet.

Aase R Sæther - Gloppen

Noko av det eg vil sakne mest no når GDA er vekk, er merknadsfeltet i dei bergenske kyrkjebøkene; det ser ikkje ut til å ha blitt med over i det nye - eller er det eg som søkjer feil?

For å finne gravlagde småborn var det nyttig å søkje på fars namn eller adresse i merknadsfeltet, men eg kan ikkje sjå at det er muleg i dag. 

Renathe-Johanne Wågenes - DA
3 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Noko av det eg vil sakne mest no når GDA er vekk, er merknadsfeltet i dei bergenske kyrkjebøkene; det ser ikkje ut til å ha blitt med over i det nye - eller er det eg som søkjer feil?

For å finne gravlagde småborn var det nyttig å søkje på fars namn eller adresse i merknadsfeltet, men eg kan ikkje sjå at det er muleg i dag. 

Hei

Du kan søke på merknad hvis du søker direkte i den bestemte kilden via Finn kilde, eller du bruker Flere søkeinngangen og velger døpte og geografi Bergen

Her kan man også søke på Merknader

https://www.digitalarkivet.no/search/76

Aase R Sæther - Gloppen

Aha, eg hadde ikkje lagt merke til at ein får fleire felt ved å trykkje på + 

Takk for hjelpa.

Jan Weberg

I det gamle systemet fantes det en søkbar kalender. Veldig grei å bruke i gamle kirkebøker når f.eks. en dåp var innført med en latinske merkedag og man ville ha dåpsdatoen.

Har den havnet i søpla? Ved søk i Finn Kilde med fritekst "kalender" fikk jeg opp 2 kirkebøker fra Vang Prestegjeld???

hilsen en som er for dum til å begripe hvor fantastisk alt er blitt

Ann-Mary Engum

Jan Weberg

Takk Ann-Mary

Prøvde meg akkurat på en av de gamle søkbare versjonene fra prestemanntallet 1664-66 (Gudbrandsdalens Prosti) men den og de få andre som fantes har gått samme vei som kalender'n.

Nyttige framskritt!

mvh jan w

Anette S. Clausen

Kalenderen fins det andre gode alternativer til som det er vist til her i denne tråden.

Akkurat 1660-manntallene jobbes det med, se dugnaden som er satt i gang - du må gjerne bli med! 

Jan Weberg

Ja jeg er klar over at det går an å finne ut at f.eks Dom Rogate er 5.søndag etter påske og at det også finnes mer eller mindre brukbare kalendre på nettet. Hvis man i den gamle versjonen f.eks hadde åpnet FT 1801 i et prestegjeld, hadde man en funksjon "samme område" hvor det foruten FT 1865 og 1900 også i enkelte områder hadde tilgang til andre kilder som f.eks lokale historielag hadde bidratt til å gjøre søkbare. Er alle slike ting også gått tapt?

mvh jan w

Åsbjørg Susort
7 minutter siden, Jan Weberg skrev:

Ja jeg er klar over at det går an å finne ut at f.eks Dom Rogate er 5.søndag etter påske og at det også finnes mer eller mindre brukbare kalendre på nettet. Hvis man i den gamle versjonen f.eks hadde åpnet FT 1801 i et prestegjeld, hadde man en funksjon "samme område" hvor det foruten FT 1865 og 1900 også i enkelte områder hadde tilgang til andre kilder som f.eks lokale historielag hadde bidratt til å gjøre søkbare. Er alle slike ting også gått tapt?

mvh jan w

Prøv "Finn kilde"

https://www.digitalarkivet.no/search/sources

Her er f.eks. alt fra Biri:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&archive_key=&m[]=0525

Jan Weberg

Ja, du har rett Åsbjørg, da er heldigvis det meste bevart!

mvh jan w

Renathe-Johanne Wågenes - DA
På 24.6.2019 den 17.32, Jan Weberg skrev:

I det gamle systemet fantes det en søkbar kalender. Veldig grei å bruke i gamle kirkebøker når f.eks. en dåp var innført med en latinske merkedag og man ville ha dåpsdatoen.

Har den havnet i søpla? Ved søk i Finn Kilde med fritekst "kalender" fikk jeg opp 2 kirkebøker fra Vang Prestegjeld???

hilsen en som er for dum til å begripe hvor fantastisk alt er blitt

Hei

Det finnes alternativer til den

Jeg bruker alltid denne

http://www.trinitatis.no/

Bjarne Hollund
Posted (edited)

I gamlearkivet var Manntall for koppskatten i 1645 for Hordaland tilgjengelig. Finner vi den noe sted nå?

Savner også sjømilitær mantall for Sunnhordland for 1703.

Hvis disse ikke finnes nå, er det håp om at dette blir tilgjengelig igjen i noenlunde nær framtid?  

Edited by Bjarne Hollund

Jarl B Haagensen

For min del likte jeg bedre å kunne lete etter en person som jeg kjente i det minste en del av navnet til i folketellingsregistrene i det gamle digitalarkivet. Særlig når det gjelder 1801-registeret. Hvis en visste noenlunde hvor personen burde høre hjemme, kunne en lete blant alle navn som var registrert på dette stedet. Uten napp, kunne du utvide søkeområdet geografisk mer og mer innen fylket og videre. Når jeg  gjør det samme i det nye digitalarkivet, kommer det opp masse navn som er fra feil område eller søket blir helt irrelevant.  Kan det være mulig å redde det gamle søkbare 1801 registeret og legge det på en annen server, gjerne helt blokkert for hackere (read only)?