Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Hol 1760, står det noe om dødsårsak?


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/sk20090127310305

Margit (Marthe) Olsdatter var enke da hun døde (skifte etter ektemannen i 1758, side 169b), men jeg kan ikke finne dødsfallet hennes i kirkeboka.

Ole Knudsen (står også Halvorsen, men Knudsen er nok korrekt) døde 24.04.1757, og dødsfallet hans finner jeg, men ikke Margits (Marthe).

Har sjekka forskjellige stavemåter + "enke etter Ole-variant", men uten hell.

Står det noe om dødsårsak/dato i skiftet?  Antar det i såfall står innledningsvis (skiftet begynner nederst på venstre side,

jeg forventer ikke at noen skal lese gjennom alt).

 

mvh. Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, berre "ved døden afgangne", og at mannen er "forhen afdøde ...".

 

Skiftet er 23.6.1760 på tingstaden. Dvs. at sorenskrivaren truleg tok dette som ein del av den vanlege "turen" innom alle tinga om sommaren (det var to eller tre slike turar kvart år).

Rimelegvis er ho død det siste året, men det er ikkje sagt noko om det.

Det ser ut til at sorenskrivaren gjorde skifteforretningar heile året (også haust- og vinter/vår-tinga); det talar for atdødsfallet var seint 1759 eller i 1760.

 

For ordens skuld: eg har berre lest innleiinga, men det er svært lite sannsynleg at det står slike detaljar lenger ute.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!  Det store spørsmålet blir da:  hvorfor finner jeg ikke dødsfallet hennes????

MEN det er trolig en annen debatt.....

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at månedene september t.o.m. desember 1759 mangler i kirkeboka, så det er kanskje derfor jeg ikke finner dødsfallet hennes.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.