Gå til innhold
Arkivverket

Manntallsrulle Nordland 1663/1664


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Jeg har med god hjelp av Knut Skorpen og dessuten bemanningen på Riksarkivet fått avfotografert en Manntallsrulle fra Nordland 1663/1664. Jeg tenkte å legge ut en avskrift av Vefsn-delen fra denne på forumet, siden den ikke finnes digitalt og dekker et hull i manntallene. Men jeg har noen spørsmål jeg trenger hjelp til først. 

 

torgiersen.jpg.27d65fad0e21ff41f02f48711cd26564.jpg 

Nederst her, nr. 2 under Hundalswatten. Står det Olle Torgiersen ibd:? Jeg får det ikke helt til å gå opp.. 

 

Så har jeg tre stykker som kalles Hongsen. Det er i hvert fall det jeg leser. Haldwor, Michel og Erland. Nå har jeg akkurat bestilt meg Norsk Personnamnleksikon så det er vel en ukes tid unna, men versjonen jeg finner på nb.no gir ikke noe godt svar. Er det en versjon av Hågen eller av Hogne?

hongsen.jpg.af34c7de686f1d01ef810f4064b59b17.jpghongsen2.jpg.0e6c3abe620713c68bea7e9db13b4123.jpg

 

Det siste er et navn som ligner:

Hunsen.jpg.25b4fd2b7508d737e30d8d577fbd0e7f.jpg

Jeg leser Olle Hunsen Naffuerschafft. Er der enige? Og hvilket navn er i så fall Hunsen? En variasjon av navnet over? 

 

Større utsnitt/filer kan sendes på mail. 

 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja ... lit knapt med samanlikning, men ein freistnad:

 

2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Nederst her, nr. 2 under Hundalswatten. Står det Olle Torgiersen ibd:? Jeg får det ikke helt til å gå opp..

 

"Hundals-" eller "Hnudals-"   - det er ikkje så godt å skilje e, n og u (u-en har markør, men plasseringa kan vere litt uviss)

i matrikkelen 1886 er Hundaalsvatnet er eit namn i Vefsn sokn.

"Olle Torgiersen ibd:", ja

 

 

2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Så har jeg tre stykker som kalles Hongsen. Det er i hvert fall det jeg leser. Haldwor, Michel og Erland. Nå har jeg akkurat bestilt meg Norsk Personnamnleksikon så det er vel en ukes tid unna, men versjonen jeg finner på nb.no gir ikke noe godt svar. Er det en versjon av Hågen eller av Hogne?

 

Eg les "Hongsen"; men igjen er n mot e uvisst, og likeins skiljet mellom o go a.

 

 

2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Jeg leser Olle Hunsen Naffuerschafft. Er der enige? Og hvilket navn er i så fall Hunsen? En variasjon av navnet over?

 

Eg les iallfall "Naffuerschafft" - det må vere eit til-/utnamn.

"Hunsen" (eller "Hnusen").

 

Når du får personnamnleksikonet, vil det fortelje at Hogne  er kjent i forma Hung og Hong i Namdalen.

Det kan vere at "Hunsen" manglar ein g.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, Ivar. Ja, plassene er Hundålsvatnet og Næverskaft i dagens skriftform. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navarskaftet står som gnr. 60 i Tjøtta Herred hos Rygh, i dag har garden gnr. 260 i Vefsn. Namnet blir ikkje bruka i daglegtalen; garden går under namnet Øyjorda. Men det gamle namnet skal vel vise til skaftet på ein navar.

 

Namnet Hogne er brukt i Vefsn. I skattelista for 1610 er det skrive Hogenn [i Marrkin], men eg meiner forma Hogne òg er bruka. Men det viktigaste er at garden (gnr. 113) i dag blir kalla Honggarden, med same ombyttinga av n og g. https://www.digitalarkivet.no/rk20080917700111

 

Olle Torgiersen har vi plassert som Ola Torgeirson i Dimmeldalen. Denne garden vart i 1663 rekna som eit bruk under Hundålvatnet, ser det ut til.

Endret av Knut Skorpen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.