Gå til innhold
Arkivverket

Foto/scan av middelalderdiplomer


Aleksander Engeskaug
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Først: Beklager hvis dette spørsmålet har dukket opp ofte i tidligere innlegg.

 

Mitt spørsmål gjelder hvordan man enklest mulig kan få tilgang til fotografier av middelalderdiplomer. Jeg vet at diplomene er avskrevet i Diplomatarium Norvegicum, men naturlig skepsis gjør at jeg gjerne skulle ønske å konsultere originaldokumentene. Jeg vet at de ikke lånes ut, så nest beste løsning blir da i form av et fotografi. Men hvordan kan jeg få tilgang til dette på enklest mulig måte? Jeg leser at det finnes et bestillingsskjema for bestilling av fotografier på lesesalene. Men jeg bor ikke Oslo. Er det mulig å bestille dette digitalt og også få fotografiet tilsendt per epost? Foreløpig er det kun snakk om ett dokument. Det synes litt tungvint å måtte reise inn til Oslo og møte opp på lesesalen for å levere bestillingskjemaet manuelt når jeg likevel ønsker å få tilsendt dokumentet i digital form. Så spørsmålet mitt et i grunn om det finnes noen løsninger for dem som ikke bor i Oslo.

 

Beste hilsener,

Aleksander Engeskaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at norrøne fragmenter og dokumenter er scannet og det samme med diplomer yngre enn 1570. Mens diplomer eldre enn 1570 og som er trykket i Diplomatariet foreløpig ikke er prioritert. https://www.digitalarkivet.no/content/83/diplomer-og-fragmenter Det skal være mulig å bestille fra arkivverket i arkivportalen, men det er ikke alltid så lett å finne riktig dokument: https://www.arkivportalen.no/   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelalderdokumenter er noe av det vi prioriterer for digitalisering og publisering i år, så det er mulig det du er på jakt etter står på listen vår. Hvis du sender inn en henvendelse via skjema https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0 og oppgir hva du er på jakt etter, så kommer dette til rette vedkommende og du vil få kjapt svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar til dere begge! Diplomet jeg er på jakt etter er fra tiden før 1570. Har nå sendt spørsmålet videre via skjemaet for andre henvendelser. 

 

Mvh

Aleksander Engeskaug 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.