Gå til innhold
Arkivverket

USA nøtter og kan noen hjelpe meg ? - Hvor ble det av søstrene Anne Marie og Karen Hansdatter ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

45 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Men, hvis dette er Karens datter, hvor kommer etternavnet Anderson fra? 

 

Ble Karen Jørgine gift i USA men en Anderson?

 

18 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Bjørn! 

Min antakelse stemmer. Fant et familietre på Ancestry.com, Sneesby-Aaron Familytree, hvor det står at Karen Jørgine Hansdatter Hafnor ble gift med Charles Anderson.

De giftet seg 21 Jul 1888 • Chicago, Cook, Illinois.

 

Merkelig at hun kalte seg for Olsen da hun giftet seg med Otto G Juul!

 

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969
Name:    Marion S Olsen
Gender:    Female
Record Type:    Marriage
Marriage Date:    28 Feb 1900
Marriage Place:    Chicago, Illinois, USA
Spouse:    Otto G Juul
Church Name:    Our Saviour's Lutheran Church
Church Location:    Chicago, Illinois

1900 Vielse.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen i 1910:

Name: Karen Anderson
Age in 1910: 64
Birth Year: abt 1846
Birthplace: Norway
Home in 1910: Chicago Ward 17, Cook, Illinois
Street: N Curtis St
Race: White
Gender: Female
Immigration Year: 1882
Relation to Head of House: Wife
Marital status: Married
Spouse's name: Charles Anderson
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Native Tongue: English
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Years Married: 22
Number of Children Born: 0
Number of Children Living: 0
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Charles Anderson 66
Karen Anderson 64
Nicolina Olson 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Bjørn! 

Min antakelse stemmer. Fant et familietre på Ancestry.com, Sneesby-Aaron Familytree, hvor det står at Karen Jørgine Hansdatter Hafnor ble gift med Charles Anderson.

De giftet seg 21 Jul 1888 • Chicago, Cook, Illinois.

 

Charles var født i Danmark. 

 

Når jeg ser nøyere etter på Maren Sophie Evensen's death record så står det jo faktisk at foreldrene er : parents: Charles Anderson, Carry Hansen ( Carry = Karen ) så der kommer Anderson inn ja 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

 

Da er merkelig at hun kalte seg for Olsen da hun giftet seg med Otto G Juul!

 

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969
Name:    Marion S Olsen
Gender:    Female
Record Type:    Marriage
Marriage Date:    28 Feb 1900
Marriage Place:    Chicago, Illinois, USA
Spouse:    Otto G Juul
Church Name:    Our Saviour's Lutheran Church
Church Location:    Chicago, Illinois

1900 Vielse.jpg

 

Egil ......... Kan det bare være en skrivefeil fra den amerikanske presten , jeg resymerer slik ; Marion sin søster Nicolina ( Lena ) var en Olsdatter / Olsen ...Maren Sophie var en Evensdatter . De var jo begge født utenfor ekteskap med to forskjellige fedre , kanskje deres mor Karen syntes det tok seg bedre ut at begge het for Olsen da Otto Juul var av såkalt fornem familie ..... eller ville ikke Karen forvirre presten , kanskje var det slik ??? eller skrev presten rett og slett feil ???  Man kan jo spekulere til man blir grå .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjørn A Løkken skrev:

Egil ......... Kan det bare være en skrivefeil fra den amerikanske presten , jeg resymerer slik ; Marion sin søster Nicolina ( Lena ) var en Olsdatter / Olsen ...Maren Sophie var en Evensdatter . De var jo begge født utenfor ekteskap med to forskjellige fedre , kanskje deres mor Karen syntes det tok seg bedre ut at begge het for Olsen da Otto Juul var av såkalt fornem familie ..... eller ville ikke Karen forvirre presten , kanskje var det slik ??? eller skrev presten rett og slett feil ???  Man kan jo spekulere til man blir grå .....

 

Jeg tror neppe presten skrev feil - men hvorfor hun kalte seg for Olsen er vanskelig å vite....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra # 13 og # 15 

 

# 13 The 1940 United States Federal Census
Name:    Alice Bonsness
Age:    14
Estimated birth year:    abt 1926
Gender:    Female
Race:    White
Birthplace:    South Dakota
Marital status:    Single
Relation to Head of House:    Adopted Daughter
Home in 1940:    Gem, Brown, South Dakota
Map of Home in 1940:    View Map
Inferred Residence in 1935:    Gem, Brown, South Dakota
Residence in 1935:    Same House
Sheet Number:    3A
Attended School or College:    Yes
Highest Grade Completed:    Elementary school, 7th grade
Weeks Worked in 1939:    0
Income:    0
Income Other Sources:    No

 

Hvem var denne unge jenta på 14 år som var adoptert ;  Alice Bonsness  ?

 

Og fra # 15 

 

The 1910 United States Federal Census  -  LENKE FS https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MPXL-S86
Name: Anna Maria Bunsness
Age in 1910:    69
Birth Year:    abt 1841
Birthplace:    Norway
Home in 1910:    Gem, Brown, South Dakota
Race:    White
Gender:    Female
Immigration Year:    1880
Relation to Head of House:    Head
Marital status:    Widowed
Father's Birthplace:    Norway
Mother's Birthplace:    Norway
Native Tongue:    Norwegian
Occupation:    Farm Operator
Industry:    Stock Farm
Employer, Employee or Other:    Own Account
Home Owned or Rented:    Own
Home Free or Mortgaged:    Free
Farm or House:    Farm
Able to Read:    Yes
Able to Write:    Yes
Number of Children Born:    5
Household Members:    
Alma Maria Bunsness    69
Anna M Bunsness    36
Gunda Bunsness    30
Christ N Bunsness    73

 

Hvem var denne Christ N Bunsnes på 73 år ??? 

 

Kanskje umulig å finne ut , men det får meg til å undre 

 

 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dette Karen Hansdatter Anderson og hennes to døtre  Maren Sophie Evensendatter og Nicolina ( Lena )  Olsdatter 

01.11.2009 14;25;26 – Kopi.JPG

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Bjørn A Løkken skrev:

Hvem var denne Christ N Bunsnes på 73 år ??? 

 

Bror av Jørgen


United States Census, 1910

Name:    
Christ N Bunsness
Event Type:    
Census
Event Date:    
1910
Event Place:    
Gem, Brown, South Dakota, United States
Gender:    
Male
Age:    
73
Marital Status:    
Single
Race:    
White
Race:    
White
Relationship to Head of Household:    
Brother-in-law

Birth Year (Estimated):    
1837
Birthplace:    
Norway
Immigration Year:    
1871
Father's Birthplace:    
Norway
Mother's Birthplace:    
Norway

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er brudebildet av Maren Sophie Evensendatter og Otto S Juul 

a wedding picture (2) – Kopi.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dette Karen Hansdatter Anderson og hennes datter Nicolina ( Lena )  Olsdatter  og sannsynligvis et barnebarn 

Karen and ..... – Kopi.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Bjørn A Løkken skrev:

Otto S Juul 

 

Han het visst Otto Gerhard Juul - http://www.granby.no/tng/getperson.php?personID=I9096&tree=T1

 

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969
Name:    Otto Gerhard Juul
Baptism Age:    0
Record Type:    Baptism
Birth Date:    23 Feb 1873
Baptism Date:    4 May 1873
Baptism Place:    Brooklyn, New York, USA
Father:    Ole Juul
Mother:    Gustava Maria Juul
Church Name:    Our Saviour's Lutheran
Church Location:    Brooklyn, New York

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I # 15 . I 1910 census så står det at Anne marie ( Mie ) Hansdatter Bonånæs hadde født 5 barn ; Number of Children Born:    5

 

I Ann-Mary sitt innlegg fra Geni i # 4 så er det ramset opp 5 døtre til Anne Marie og Jørgen ; Anna Mathilde , Gunda , Nelborg ? , Ingeborg Karine og Nilborg Jørgensdatter . Datter nr 3 Nelborg og datter nr 5 Nilborg Jørgensdatter ser ikke ut til å være samme person , men det er noe " rart " med navnene deres 

 

FRA GENI I # 4 OM BARNA : 

 

Anna Mathilde Bønsnes født i september 1873 ved Bønsnes i Hole i Buskerud , og dør i 1962 i Stratford, Brown County, South Dakota .

 

Gunda Bønsnes  født i august 1879 ved Bønsnes i Hole i Buskerud , og dør i 1968 i Stratford, Brown County, South Dakota .

 

Nelborg " Nilborg " Bønsnes født i oktober 1884 i  Aberdeen , Sør-Dakota , USA , og dør i 1979 i Stratford, Brown County, South Dakota . 

 

Ingeborg Karine Jørgensdtr. Bønsnes født i 1871 ved Bønsnes i Hole i Buskerud , og dør i 1953 . Dødssted er her ikke oppgitt , men det ser ut som hun blir gift i Norge med en Kristian Olsen Fjelstad , og det er oppgitt fra samme kilde at de har tre barn født i Norge .

Er det mulig å finne ut om de hadde denne  datteren som reiste tilbake til Norge , eller om hun  ble igjen  i Norge ?

 

Nelborg Jørgensdatter Bønsnes  født i 1877 ved Bønsnes i Hole i Buskerud . Dødsår og sted er ikke oppgitt i Geni # 4 

 

Men på dette familiebildet  jeg har av Anne Marie og Jørgen Bønsnes  er det 4 barn 3 døtre og 1 gutt , denne gutten må jo ha vært deres sønn ???

 

Og dette med to av døtrene som hadde samme navn !!! 

 

Er det noen muligheter for å finne ut hvem denne gutten var , det må jo ha vært deres sønn . Dette bildet ble sendt hjem til Norge sammen med teksten ; til min søster Mathea Lehne .

To my sister Mathea Lehne (2) – Kopi.JPG

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Bjørn A Løkken said:

Hei jeg har en USA nøtt eller faktisk to nøtter !

 

Jeg besitter en slektshistorie skrevet av to amerikanske slektninger , denne historien har jeg fått oversatt til norsk av en person som snakker det engelske språket flytende . Men det er to søstre her som emigrerte til USA , og som vi ikke vet hva som skjedde med dem og hvor de endte opp .  Som ekteskap , barn , hvor de bosatte seg , død osv osv . I den slektshistorien så kan det selvfølgelige forekomme faktafeil som fødselsår , år for ekteskap , og år for emigrasjon , men jeg legger først ut et utdrag av den oversatte delen av slektshistorien som vedkommer disse to søstrene . 

 

Anne Marie og Karen Hansdatter sine to søstre Hanna Olava og Mattea Hansdatter trenger jeg ingen informasjon om da jeg har disse under full kontroll . Hanna Olava giftet seg med Gunder Berg fra Romedal og de utvandret til USA den 24 juni 1881 og de bosatte seg i Stevens Point i Wisconsin . 

 

FAKTA OM DET JEG VET OM ANNE MARIE OG KAREN HANSDATTER FRA NORGE 

 

I 1841 giftet Hans Hofnor og Sigri Christophersdatter seg i Norderhov kirke, hun var 23 og han var 34 år gammel. De fikk fem barn: Anne Marie født i 1841, Karin Jorgin født 1844, Mattea Hausd født 1848, Lars født 1853 (han druknet da han var liten gutt) og Hanna Olava født den 23 januar i 1856. 

 

Hans og Sigri flyttet med familien sin fra gården Dahle til gården Gommnas. I 1848 kjøpte de endelig sitt eget sted. Dette var Bråten -gården i Sørgefoss området i Norderhov prestegjeld. Følgende opplysninger er hentet fra kirkebøkene i Norderhov og fra Statistisk sentralbyrå. 

 

I 1865 bodde følgende familiemedlemmer på Braaton ( Bråtan ) gården

 

Hans Nilsen Hofnor, landeier, gårdbruker, alder 58.

Sigri, kone, alder 47

Karen, datter, ugift, alder 21

Hanna, datter, alder 9

Nikoline Olesdatter, barnebarn, født i 1864 av Karen

 

Hannas eldste søster Anne Marie hadde giftet seg med Jorgen Bonsnass i 1863. ( JORGEN BONSNASS ER DEN AERIKANISERTE VERSJONEN AV HANS NAVN , OG JEG VET IKKE HVA DEN NORSKE SKRIVEMÅTEN VAR FOR HANS ETTERNAVN ) De fikk fire barn før de emigrerte til Amerika i 1880. Dette var året før Hanna og Gunder reiste over. Søsteren Mattea ble tjenestepike på gården til Ole Gulbrandsen da hun var 17 år. Hun giftet seg med Anders Lehne i 1874. 

 

Hannas mor Sigri døde i 1875 i en alder av 57 år (i folketellingen er alderen hennes oppgitt som 65 år).  Den første folketellingen etter hennes død, stadfester at følgende bor på Braaton gård:

 

Hans Nilsen Hofnor, landeier, farmer, alder 68

Karen Hansdatter, husholderske for faren, alder 31, ugift

Hanna Hansdatter, husholderske for faren, alder 19, ugift

Nikoline Olesdatter, barnebarn, alder 11, født av Karen

Marie Sofie Evensdatter, barnebarn, født i 1874, av Karen

 

Foketellingen stadfester at Karen fødte enda en datter. Hun ble født i 1870 og døde i en alder av to år. Det står ingenting om Karens ektemenn eller deres dødsfall. [1] Vi tror at Karen og de to jentene hennes (Lena / Nikoline Olsdatter og Maren Evensdatter ) kom til Amerika enten i 1878 eller i 1879. 

 

Om Maren Evensdatter skriver min amerikanske slektning følgende to forskjellige steder til meg 

 

Working on Hanna's lineage. Many of us know our direct connection but as Mary Margaret Mercer and I will be visiting in Norway, I wanted to try to update her sibling's information. Pretty sure I found Karen's younger daughter and her family. Alice Mae had updated some data in June 1986 after a trip in 1984 to Norway. Her name was Maren Sofie. She married a minister by the name of Otto Juul. They immigrated to the US (Minnesota) around 1899 as all four of their daughters were born in the U.S.

Hanna's oldest sister Annna Marie, too, immigrated along with her husband Joren Bonsness and their four children around 1880, just before Hanna and Gunder. I have been traced them to South Dakota.

 

Am still working on tracing Anne Maria and her family. Am able to get them to Chicago and finding some data but not a lot. Still loads of gaps.

Maren Sofie met and married a young minister by the name of Otto Juul after Karen and her girls immigrated to the U.S. Census data shows them arriving in 1884. Maren (called Marion in the U.S.) was born in 1874 and was a young child when she immigrated with her mother. Karen settled in Chicago as that is where her sister Anne Marie lived. Hanna and Gunder were in Wisconsin by then,

Otto Juul was the son of Ole Juul, a prominent Norwegian minister who was instrumental in organizing the Norwegian Lutheran Church in America. Otto was born in New York City at the time his father was minister of a parish there. Ole later moved to Chicago and held the senior minister position at Our Savior's Lutheran Church. It was during this period that Otto and Marion met and married (1900). (Their is still an Our Savior's Lutheran Church in Chicago but not at the 1890-1900 location. Will take a bit of digging to learn if the congregation simply moved or if the two are unrelated.)

Interestingly, Otto went to school at Luther College in Decorah--the same college that had a George Knudson on its faculty. There is an artist sketch of Otto but no photos of Marion posted.

Otto and Marion had four daughters. The girls were raised in Minnesota, largely in the Minneapolis area. While I have not found an actual death date for Marion, some data suggest that she died in 1923. There are several family trees on Ancestry.com that have helped unravel the story.

 

Hva skjedde og hvor ble det av Anne Marie Hansdatter og hennes mann Jørgen ( Jorgen ) Bonsnass , og deres barn i USA ? 

 

Hva skjedde og hvor ble det av  Karen Hansdatter og hennes to døtre Lena / Nikoline og Maren i USA ? 

 

Alt av informasjon fra deres emigrasjon og til deres død i USA mottaes med takk både fra meg og mine slektninger i USA 

 

Legger ved et hyggelig gammelt bilde av de tre søstrene som dro til USA , Karen Hansdatter til venstre , Anne Marie ( MIe ) Hansdatter i midten og Hanna Olava Hansdatter til høyre . 

 

På forhånd tusen takk for all hjelp i denne vanskelige saken 

 

 

[1] Karens ektemenn: Ektemenn nevnes ikke i folketellingen, så dette var barn født utenfor ekteskap , som man ser av patrinomykonet deres 


 

 

Karen . Anne Marie ( Mie ) and Hanna – Kopi.JPG

 

3 hours ago, Randi Elisabeth Haugros said:

Maren Sophie Evensen gift Juul i ft 1920:

 

Name: Marion Junl
Age: 44
Birth Year: abt 1876
Birthplace: Norway
Home in 1920: Minneapolis Ward 10, Hennepin, Minnesota
Street: Colfax Ave North
Residence Date: 1920
Race: White
Gender: Female
Immigration Year: 1882
Relation to Head of House: Wife
Marital status: Married
Spouse's name: Otto G Junl
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Native Tongue: Norwegian
Able to Speak English: Yes
Naturalization Status: Naturalized
Able to Read: Yes
Able to Write: Yes
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Otto G Junl 46
Marion Junl 44
Lorna Junl 19
Agnes Junl 17
Cathrine Junl 15
Sarah Junl 13

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This concurs with data I found. Although, I believe correct family name spelling is Juul. History for the Norwegian Lutheran Churches in Chicago spelled the family name with the double “u”. Our late cousin Alice Kline also spelled it Juul. 

 

Bjorn Lokken wondered why he found information on Maren that had her last name as Anderson. Easy answer: her mother Karen married a Charles Anderson after settling in Chicago. At the time, Scandinavian families often adopted the same family name. I have it On my Swedish side as well.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjørn A Løkken said:

I # 15 . I 1910 census så står det at Anne marie ( Mie ) Hansdatter Bonånæs hadde født 5 barn ; Number of Children Born:    5

 

I Ann-Mary sitt innlegg fra Geni i # 4 så er det ramset opp 5 døtre til Anne Marie og Jørgen ; Anna Mathilde , Gunda , Nelborg ? , Ingeborg Karine og Nilborg Jørgensdatter . Datter nr 3 Nelborg og datter nr 5 Nilborg Jørgensdatter ser ikke ut til å være samme person , men det er noe " rart " med navnene deres 

 

FRA GENI I # 4 OM BARNA : 

 

Anna Mathilde Bønsnes født i september 1873 ved Bønsnes i Hole i Buskerud , og dør i 1962 i Stratford, Brown County, South Dakota .

 

Gunda Bønsnes  født i august 1879 ved Bønsnes i Hole i Buskerud , og dør i 1968 i Stratford, Brown County, South Dakota .

 

Nelborg " Nilborg " Bønsnes født i oktober 1884 i  Aberdeen , Sør-Dakota , USA , og dør i 1979 i Stratford, Brown County, South Dakota . 

 

Ingeborg Karine Jørgensdtr. Bønsnes født i 1871 ved Bønsnes i Hole i Buskerud , og dør i 1953 . Dødssted er her ikke oppgitt , men det ser ut som hun blir gift i Norge med en Kristian Olsen Fjelstad , og det er oppgitt fra samme kilde at de har tre barn født i Norge .

Er det mulig å finne ut om de hadde denne  datteren som reiste tilbake til Norge , eller om hun  ble igjen  i Norge ?

 

Nelborg Jørgensdatter Bønsnes  født i 1877 ved Bønsnes i Hole i Buskerud . Dødsår og sted er ikke oppgitt i Geni # 4 

 

Men på dette familiebildet  jeg har av Anne Marie og Jørgen Bønsnes  er det 4 barn 3 døtre og 1 gutt , denne gutten må jo ha vært deres sønn ???

 

Og dette med to av døtrene som hadde samme navn !!! 

 

Er det noen muligheter for å finne ut hvem denne gutten var , det må jo ha vært deres sønn . Dette bildet ble sendt hjem til Norge sammen med teksten ; til min søster Mathea Lehne .

To my sister Mathea Lehne (2) – Kopi.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

While there is a distinct possibility that the family grouping belongs to Anne Maria, I do not believe it can be concretely proved that it is Bosness family. Also, the South Dakota link is definitely not correct. I went backwards to Norwegian parent names and found the South Dakota family had different roots. 

 

I have traced them into the U.S. on a ship named Pacific that left Oslo for Hull, England, etc. in 1880. The above picture was taken by a Chicago photographer.  I also found a Anne Marie and Johan Johannesen Bosness listed in the 1900 Census as living in Chicago. Also listed was an Arthur Krueger, grandson. It took me a bit but learned he was the son of their the couple’s eldest daughter,  Dortea. (She died in 1891. Her birth Wqs 27 Dec 1863, Bonsnes (Elvejordet), Hole, Buskerud.)

 

I have not found additional information on the other three children. According to Alice Kline, all were born in Norway. Hans was born 30 nov 1873, Bonsnes (Elvejordet), Hole, Buskerud. The other girls are Jørgen and Johanne but no dates found. According to Alice Kline notes all were born in Norway. And that makes senses as they immigrated in 1880. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Karine Jørgensdtr. Bønsnes født i 1871 ved Bønsnes i Hole i Buskerud , og dør i 1953 . Dødssted er her ikke oppgitt , men det ser ut som hun blir gift i Norge med en Kristian Olsen Fjelstad , og det er oppgitt fra samme kilde at de har tre barn født i Norge .

Er det mulig å finne ut om de hadde denne  datteren som reiste tilbake til Norge , eller om hun  ble igjen  i Norge ?

 

-----------------

 

Ingeborg og Kristian Fjelstad i ft 1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036373001552

 

Se innlegg 8:

Jørgen og Anne Marie reiste med 3 barn, Anne, Nilborg og Gunda.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Hannas eldste søster Anne Marie hadde giftet seg med Jorgen Bonsnass i 1863. ( JORGEN BONSNASS ER DEN AERIKANISERTE VERSJONEN AV HANS NAVN , OG JEG VET IKKE HVA DEN NORSKE SKRIVEMÅTEN VAR FOR HANS ETTERNAVN )

 

Dette synes jeg rett og slett var sløvt, Bjørn - du kunne selv ha sjekket opp vielse, dåp for barn og FT og lagt ved lenker når du postet (du får tåle litt pisk 😈 - 😉)

Vielsen (mariage) - Nr 20 - Buskerud county, Hole, Tyristrand in Hole, Parish register (official) no. I 6 (1852-1872), Married 1864, Page 295, Quick link: https://www.digitalarkivet.no/kb20051116030986

 

FT 1865 - https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01038083002594

 

FT 1875 - http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0612&kenr=004&bnr=0054&lnr=00

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Hole
  • Kommunenummer: 0612
  • Navn på bosted: Bønsnæs

Antall personer registrert på bostedet: 7. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Johan Johannesen Husfader g Snedker, Selveier 1825 Hole Sogn Hole P  
  Anne Marie Hansdatter Kone g   1841 Hole Sogn Hole P  
  Dortea Johansdatter Datter     1863 Hole Sogn Hole P  
  Johanne Sophie Johansdatter Datter     1866 Hole Sogn Hole P  
  Jørgine Johansdatter Datter     1869 Hole Sogn Hole P  
  Hans Johansen Søn     1873 Hole Sogn Hole P  
  David Paludan Cornelussen Mandens Brodersøn     1864 Christiania

 

Emigrasjon 1880  -  https://www.digitalarkivet.no/en/search/3?fornavn=&etternavn=bønsnæs*&kjonn=&bosted=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&stilling_stand=&familiestilling=&utreisedato=1880-05-28&reisemal=&ankomstdato=&linje=&skip=&agent=&pass=&nytt_yrke=&aarsak=&utreisehavn=&ekspdato=&kontraktdato=&herred=&fogderi=&prgjeld=

 

Tar med dette fra Hole bygdebok, Bind 4 – Røyse/Bønsnesfjerdingen side 412

 

Hole bygdebok, Bind 4 – Røyse - Bønsnesfjerdingen side 412.jpg

 

* Discussion forum rules

1. You must register a user account before you can participate in discussions. Provide your full name and a valid email address, and use your full name as a display name. 

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Ingeborg Karine Jørgensdtr. Bønsnes født i 1871 ved Bønsnes i Hole i Buskerud , og dør i 1953 . Dødssted er her ikke oppgitt , men det ser ut som hun blir gift i Norge med en Kristian Olsen Fjelstad , og det er oppgitt fra samme kilde at de har tre barn født i Norge .

Er det mulig å finne ut om de hadde denne  datteren som reiste tilbake til Norge , eller om hun  ble igjen  i Norge ?

 

-----------------

 

Ingeborg og Kristian Fjelstad i ft 1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036373001552

 

Se innlegg 8:

Jørgen og Anne Marie reiste med 3 barn, Anne, Nilborg og Gunda.

 

Dette er feil familie - legger ved Hole bygdebok, Bind 4 – Røyse/Bønsnesfjerdingen side 406

Hole bygdebok, Bind 4 – Røyse - Bønsnesfjerdingen side 406.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969
Name:    Hans Bonsnes
Record Type:    Confirmation
Birth Date:    30 Nov 1873
Confirmation Date:    12 May 1889
Father:    Johan Bonsnes
Mother:    Anne Marie Bonsnes

Church Name:    Our Saviour's Lutheran Church
Church Location:    Chicago, Illinois

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969
Name:    Johanne Sophie Bonsnes
Record Type:    Confirmation
Birth Date:    21 Feb 1866
Confirmation Date:    24 Apr 1881
Father:    Johan Bonsnes
Mother:    Marie Bonsnes
Church Name:    Our Saviour's Lutheran Church
Church Location:    Chicago, Illinois
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Web: Illinois, Select Deaths Index, 1877-1916
Name:    Johan Bonsnes
Birth Year:    abt 1825
Age:    83 Yr
Death Date:    23 Oct 1908
Death Place:    Chicago, Cook, Illinois

 

The Cook County, Illinois, Deaths Index, 1878-1922
Name:    Johan Bonsnes
Birth Date:    abt 1825
Birth Place:    Norway
Death Date:    23 Oct 1908
Death Place:    Chicago, Cook, Illinois
Burial Date:    25 Oct 1908
Cemetery Name:    Mt Olive
Death Age:    83
Occupation:    Carpenter
Race:    White
Marital status:    Married
Gender:    Male
Father Birth Place:    Norway
Mother Birth Place:    Norway
FHL Film Number:    1239804

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The 1900 United States Federal Census  -  Lenke FShttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MS3B-NCY
Name:    John Bosness
Age:    75
Birth Date:    May 1825
Birthplace:    Norway
Home in 1900:    Chicago Ward 17, Cook, Illinois
Ward of City:    17
Street:    Erie Street
House Number:    147
Sheet Number:    5
institution:    0500
Number of Dwelling in Order of Visitation:    45
Family Number:    102
Race:    White
Gender:    Male
Immigration Year:    1879
Relation to Head of House:    Head
Marital status:    Married
Spouse's name:    Maria Bosness
Marriage Year:    1868
Father's Birthplace:    Norway
Mother's Birthplace:    Norway
Years in US:    21
Naturalization:    Na
Occupation:    Carpenter
Months Not Employed:    0
Attended School:    1
Can Read:    Yes
Can Write:    Yes
Can Speak English:    Yes
House Owned or Rented:    O
Farm or House:    H
Household Members:    
John Bosness    75
Maria Bosness    58
Arthur Krueger    14
Henry Plook    40

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The 1920 United States Federal Census - Lenke FShttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MJQL-TYB
Name:    Anna Marie Bonsnes
Age:    78
Birth Year:    abt 1842
Birthplace:    Norway
Home in 1920:    Chicago Ward 27, Cook (Chicago), Illinois
Street:    Nina Ave
Residence Date:    1920
Race:    White
Gender:    Female
Immigration Year:    1880
Relation to Head of House:    Inmate
Marital status:    Widowed
Father's Birthplace:    Norway
Mother's Birthplace:    Norway
Native Tongue:    Norwegian
Able to Speak English:    Yes
Naturalization Status:    Naturalized
Able to Read:    Yes
Able to Write:    Yes

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.